Jump to content

Selvrealisering kamuflert som veldedighet

Recommended Posts

Posted

Fra tid til annen, over flere tiår, har jeg sett det samme. Noen som skal sykle til X til inntekt for en eller annen god sak. Ære være pengeinnsamling, men jeg har inntrykk av at mange av disse prosjektene også handler om å få dekket kostnader.

I dag så jeg en Facebook-post fra et sånt prosjekt. Prosjektet ser ut til å være en suksess i den forstand at spleisen har passert titusen og det har kommet inn noen artikler som skal auksjoneres bort til inntekt for saken. 

Vil ikke henge ut noen, så hopper over tid, sted osv. Innlegget jeg så i dag var en oppfordring til å dekke bensin mm for en bobil som skal være med som følgebil. I tillegg hadde vedkommende tydeligvis fått dekket ferge ut av landet fra et fergeselskap.

Personlig tenker jeg at INGEN vil finne på å sykle langt hvis det ikke var fordi de vil det. Jeg føler på meg at alle innsamlinger er mer sideprosjekter for å gi syklingen en viss mening. For mange ville det enda gitt mer penger til veldedighet om de hadde møtt opp på jobb og gitt lønnen til det samme formålet, i stedet for å sitte på et sykkelsete en måned.

Til det jeg lurte på. Er det virkelig OK å be om donasjoner for å dekke kostnader til sånne turer? Og om de får gratis fergebilletter ved å pushe veldedighet foran seg, burde det ikke være på sin plass å betale billettprisen fra egen lomme til veldedigheten? 

Hva tenker dere?

• Like 1
Posted

Er det feil å gi pengar til veldedigheit om motivasjonen er å framstå bedre sjølv, ikkje å hjelpe? Eg er sikker på kva dei som får hjelpa tenker.

Om alternativet å jobbe for å så gi vekk meir pengar så er jo sølvsagt det bedre for dei som får hjelp, men er det alternativ? Eg tenker det er ok å bli sponsa om ein tilstrekkelig stor del av inntekta går til saken.

• Like 1
Posted

Selv om jeg synes det er teit når pengeinnsamlinger (og lignende deling av div. verdens helsedager på sosiale medier) skjer åpenbart for personlig selvrealisering/ego/clicks(som kidsa sier), er det vanskelig å være uenig i det @Sunnu skriver.

Det er i bunn og grunn opp til enhver hva de ønsker å støtte, og alle bør gjøre litt research før en gir økonomisk støtte til innsamlingsaksjoner.

Edit: Forsøker selv å unngå innsamlingsaksjoner hvor det går til organisasjoner som sitter på store eiendomsmasser/porteføljer, har store administrasjonskostnader eller benytter seg av påvirkere. Jo eldre jeg blir, jo mer lokalt(Oslo) liker jeg å støtte. Lettere å se midlene i bruk, og resultatet av de.

• Like 1

Kaffe- og teansvarlig