andersar Posted October 25 Share Posted October 25 I disse dager da alt blir dyrere og dårligere, så tenkte jeg prøve å utfordre min lokale fiberleverandør på priser da jeg syns jeg betaler meningsløst mye uten at ytelsen er noe eksepsjonelt bra. Snakket med en gruppe naboer og ble ening om å be om en pris for oss som gruppe. Men ikke så enkelt! Kundeservice dekker seg bak "personvern" og kan ikke gå inn på kundeforhold utover 1-til-1. Prisverdig at de bryr seg om personvern da 😉 Sååå, hva slags strategi bør jeg da ta i bruk for at vi skal få gjennomslag? Vi kan jo selvfølgelig alle sende inn og be om det samme pristilbudet, men jeg mistenker at dette ikke har like mye effekt. Hva slags erfaringer har dere på å utfordre leverandører som dette (og andre) på pris, i fellesskap eller solo? Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joje Posted October 25 Share Posted October 25 For å kunne presse prisen bør det være konkurranse, flere tilbydere. Min lokale bredbåndsleverandør har ikke vært villig til å redusere prisen, men jeg har et par ganger de siste tre årene fått noen måneder gratis mot binding i 12 mnd ved å referere til tilbud fra Telenor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 25 Share Posted October 25 Kan dere få gode alternativer, som kan gi dere pristilbud? Ofte er det beste virkemidlet å vise til et konkurrende tilbud. Synes selv Altibox er solid kostbart målt etter bruk, men når man man har byttet fra konkurrenten, og det elendige produktet det var*, sitter det langt inne å prøve en chicken-strategi ved å avslutte abb. og vente på "the call".** Vet om mange som gjør noe slikt med Telia, med godt hell. Avslutte abb., få en tlf fra Telia om at de kan "ordne bedre pris" om man fortsetter kundeforholdet. I mobiloperatørbransjen er det mange konkurrenter som har så og si samme produkt, flere adskillig rimeligere enn de store. Det negative er at de rimelige aktørene av og til har endel utfordringer. Ved bank og forsikring er det oftere litt lettere å shoppe rundt, siden det er et godt regulert marked. Gitt at man leser avtalene. * Fullførte en eksamen via mobilinternet i Covid-perioden, fordi nettleverandøren var så ustabil. ** Hadde en kjempehyggelig montør som ga meg oppskrift på hvordan man skulle holde prisen lav. Tror det var å be om nytt tilbud før 1 årskontrakten gikk ut, og fortsette med det. Husket jeg på det? Nei. Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted October 26 Share Posted October 26 Andreas skrev (11 timer siden): ** Hadde en kjempehyggelig montør som ga meg oppskrift på hvordan man skulle holde prisen lav. Tror det var å be om nytt tilbud før 1 årskontrakten gikk ut, og fortsette med det. Husket jeg på det? Nei. Jeg har hatt en årlig reminder for å signere 12mnd avtale med Telia. Jeg har fått type oppgradering av hastighet til samme pris som lavere, samt fått med HBO inkludert. UIempen vår er at det ikke har vært konkurenter i området, men slike dukket opp i fjor. Når jeg så fikk et tilbud derfra ringte jeg Telia å sa jeg ønsket en avtale som gjorde at jeg ikke trengte å tenke på ny leverandør. De gikk både litt ned i pris, beholdt HBO samt inkluderte Netflix i avtalen. Dette fordret at jeg også beholdt lineær-tv abb av en eller anne grunn... totaltprisen gikk uansett ned 130kr per måned, men i praksis sparte jeg mer fordi jeg fikk inn HBO og netflix. Så vær litt kreativ, spør om de VIL ha deg som kunde videre. Forny årlig(Telia har i hvertfall ikke lov å binde avtaler mer enn 12mnd), ring dem og snakk med folk. Cruxet ligger å kunne sammeligne med annen leverandør, eller reelt true med flytting, dessverre. Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted October 26 Share Posted October 26 Jeg får altiboks fiber om et par uker. Har hatt telenor coax fram til nå. Betaler vel snaue 1000kr/mnd for 500/200(?)+tv fra Telenor, og skulle få altiboks 500/500+tv i to år for 800kr, før det så gikk opp til 1200kr/mnd. Har troa på at jeg kan forlenge det tilbudet fra altibox en stund. Hele greia og prisstrukturen er jo en scam, er jo stort sett aldri man "trenger" eller bruker 500/500, men det er seff prisa slik at man sparer en femtilapp på å redusere hastigheten med mer enn halvparten 😕 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted October 26 Share Posted October 26 Ndreas skrev (15 minutter siden): Jeg får altiboks fiber om et par uker. Har hatt telenor coax fram til nå. Betaler vel snaue 1000kr/mnd for 500/200(?)+tv fra Telenor, og skulle få altiboks 500/500+tv i to år for 800kr, før det så gikk opp til 1200kr/mnd. Har troa på at jeg kan forlenge det tilbudet fra altibox en stund. Hele greia og prisstrukturen er jo en scam, er jo stort sett aldri man "trenger" eller bruker 500/500, men det er seff prisa slik at man sparer en femtilapp på å redusere hastigheten med mer enn halvparten 😕 Altibox installerer her i nabolaget for 599kr/mnd for 500/500 og tv-grunnpakke. Men de har jo konkurranse. Jeg betaler 739kr/mnd for 250/250 inkl tv-pakke, HBO og netflix, hos Telia. Det fiber inn i bod. 1 Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted October 26 Share Posted October 26 Trodde jeg hadde en grei deal og denne tråden bekrefter det. Global Connect 1000/1000 fiber uten noe tvang om å bruke den ene eller andre tv leverandøren etter at det første året er gått. Betaler 549 per måned og må binde meg hver 12mnd ellers går det opp til 799,- Det har vert 100% stabilt siden det ble lagt inn uten restarting av modem og anna tull 2-3 ganger på 4-5år og de leverer det de sier. Bruker Strim for "tv" og betaler 399,- inkludert Tv2 Play, Viaplay, Sky Showtime, HBO Max og Nordisk Film. Strim brukes også på hytta og av eldste jentungen som bor på hybel og går på videre gående. 2 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted October 26 Author Share Posted October 26 Interessante tall her ja. Jeg betaler 1229/mnd for 500/500. Ikke spesielt interessert å å fortsette å betale dette. Jeg betalte 790/mnd for fiber da jeg bodde i Oslo, og det var både raskere og mer stabilt. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
ridemore Posted October 26 Share Posted October 26 Til sammenligning... jeg betaler 959,-/mnd for 500/30 Mbps bredbånd fra Telenor for internett alene. Det svir, men jeg er likevel lykkelig at muligheten er der. Det er dessverre ingen konkurranse, og alternativet er trådløst bredbånd med båndbreddebegrensning som gjør at om man reinstallerer xbox'n har man brukt opp månedens kvanta. Hadde VDSL med 25/5 Mbps i mange år, så jeg er egentlig bare lykkelig over ok bredbånd nå. Hadde jeg hatt fiber helt inn til bolig hadde det i det minste vært 500/500 for samme pris. Dessverre ikke noe insentiv for dem å oppgradere til fiber hele veien ut når kundene uansett betaler det samme uten. Bruker Strim for TV via Apple TV boks. Det ble billigere og bedre enn å ha TV fra Telenor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted October 26 Share Posted October 26 Jeg fikk gratis graving og installasjon av fiber fordi de ville "gjøre ferdig infrastrukturen i nabolaget". Føltes som et "nå har vi litt mye peng på bok"-prosjekt, men jeg er kjempeglad. Naboen hadde fiber så det ble vel 20m med graving, så sånn sett ikke det dyreste for dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted October 26 Share Posted October 26 Ndreas skrev (2 minutter siden): Jeg fikk gratis graving og installasjon av fiber fordi de ville "gjøre ferdig infrastrukturen i nabolaget". Føltes som et "nå har vi litt mye peng på bok"-prosjekt, men jeg er kjempeglad. Naboen hadde fiber så det ble vel 20m med graving, så sånn sett ikke det dyreste for dem. Dette er ganske vanlig, lærte jeg når det gravd fiber i nabolaget første runden. De kjører kampanjer for å få råd til installasjon i første omgang, så kjører de jevnlig nye kampanjer for å få flere med på lasset. Den runden som gikk nå ble faktisk bydelen delt i to... så de vi signerte med valgte å ikke bygge ut fordi flere i min gate valgte den andre leverandøren. Så de delte bydelen mellom seg på et merkelig vis. Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted October 26 Share Posted October 26 Vi bor godt utenfor (4-6km alt etter hvor du regner fra) sentrum i Ås kommune, men i et byggefelt og der er det 2 leverandører med infrastruktur + de som opererer med mobilt bredbånd så vi er vel litt heldige👍 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mralfred Posted October 26 Share Posted October 26 Har man fiber fra Telenor tror jeg det er stor sjanse for at Nextgentel kan levere på samme fiber. Mye å spare der! Mitt hjertesukk: Veldig mange hadde klart seg med 30/30 Mbit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted October 26 Share Posted October 26 Jo klart, men så er det noen ganger der man vil streame 4k og/eller på mange enheter, eller skal laste ned noe stort og trenger det kjapt. Ville gjerne betalt lavere pr mnd også gitt en 50-lapp for en "boost" i de få periodene jeg trengte det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted October 26 Share Posted October 26 (edited) Vi hadde Get (Telia) i sameiet vårt tidligere, og det var "gaven" fra utbygger da vi tok over. De hadde gjort alt i sin makt til å gjøre et bytte så vanskelig som mulig og avviste alle våre forsøk på å presse prisen ned. Vi sa tydelig fra at vi var beredt til å finne alternative leverandører, men de trodde oss ikke. Det gjorde vi, og vi betaler i dag 217 / mnd for 1.000 Mbits synkront uten TV-pakke som hver enkelt kan finne selv, eller la helt være. I prosjektet inngikk det å rive ut all infrastrukturen i blokkene som Get hadde, trekke fiber i gata fra nærmeste tilkoblingspunkt samt sette opp fibersentral i ett ledig rom i bygget. Hatt det i fire års tid nå og er meget fornøyd. Stabiliteten er også i en helt annen liga enn Get. Det skal sies at Get da vi først sa opp var villige til å matche pris, men da var vi så lei at vi fortsatte prosessen vår. Dette gjaldt 189 boenheter. Edited October 26 by Lars-Erik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soeder Posted October 26 Share Posted October 26 (edited) Vi hadde altibox fiber, byttet til Telia (5g) og bytter nå tilbake. 699 for standardpakke med internett/tv. Merket ikke noe forskjell mellom fiber og 5g til vårt brukt. Pris utenfor bindingstid og under er det derimot endel forskjell på. Når du plutselig sier opp er de litt mer fleksible på pris, men min erfaring er at de ikke klarer å matche og uansett blir det for sent. Det er nok litt mer spillerom for å kapre nye kunder fremfor å beholde eksisterende. Edited October 26 by Soeder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts