Steinn Posted October 26 Share Posted October 26 Hei. Jeg tråkker rundt på en gammel Scott Scale 35 (Large), og har lyst til å oppgradere. Jeg bruker sykkelen primært til/fra jobb, sommer og vinter. En strekning på litt over 3 km, hvor 1 km er gjennom skog (sti/grus/kupert), resten asfalt. Er veldig glad i denne sykkelen, men den har 3 drev foran, kjedet spretter dermed av i tide og utide, og et SRAM-system som er modent for utskifting (har prøvd justering hos proff, men de sier jeg må skifte drivverkfor å få alle girskift til å gli skikkelig). Jeg har lyst på en ny Scott Spark RC 900 Comp 22/23-mod (carbon fulldemper), fordi denne finner jeg i rett str (XL, jeg er 189cm), til en ok pris (rundt 30.000,- har ikke råd til mer). Fulldemper fordi jeg ofte sykler fort i kupert terreng. Ut fra mine beskrivelser, kan noen gi meg tips, fordeler/ulemper ved denne overgangen? Jeg er mest redd for å bli skuffa mtp vekt, stivhet, kraft ned i asfalt-underlag. Sykkel må ikke være ny, men jeg ser litt på fordelen med bakdemper gjemt i ramma (mindre vedlikehold/service?). Så slipper jeg sannsynligvis unna en god stund før noe trenger å skiftes ut. Håper på hjelp/innspill. 🙂 Mvh Stein Helland Specs Scott Spark RC 900 Comp: FRAME Spark RC Carbon HMFnIntegrated Suspension TechnologynFlex Pivot / Adjustable head anglenSyncros Cable Integration SystemnBB92 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainlinen FORK FOX 32 Float Rhythm Grip 3n3-Modes / Kabolt 15x110mm axle / 44mm offset / tapered steerernReb. Adj. / Lockout / 120mm traveln REAR SHOCK FOX Float Custom EVOL Performace Trunnionn3 modes / Lockout-Trail-DescendnDPS / Reb. Adj.nTravel 120mm / T165X45mmn REMOTE SYSTEM SCOTT TwinLoc 2 Technologyn3 Suspension modesn REAR DERAILLEUR SRAM NX Eagle 12 Speedn SHIFTERS SRAM NX Eagle Triggern CRANKSET SRAM NX Eagle DUBn55mm CL / 32Tn BB-SET SRAM DUB PF 92 MTB Wide / shell 41x92mmn CHAIN SRAM CN NX Eaglen CASSETTE SRAM SX-PG1210 / 11-50 Tn BRAKES Shimano Deore M6100 Discn ROTOR Shimano SM-RT64 CL / 180/F and 160/Rn HANDLEBAR Syncros Fraser 2.0 XC Alloy 6061 D.B.nFlat Bar / 8 / 740mmnSyncros Pro lock-on gripsnSTEMSyncros XC 2.0nSyncros Cable Integration Systemn-12 rise / 6061 Alloy / 31.8mm / 1 1/8\"n SEATPOST Syncros Duncan 2.0 / 10mm offsetn31.6x400mmn SEAT Syncros Belcarra Regular 2.0nCRMO railsn HUB (FRONT) Formula CL-811 / 15x110mmn HUB (REAR) Formula CL-148S / 12x148mmnSyncros Axle w/Removable Levernwith 6mm Allen, T30 and T25 Toolsn SPOKES Stainless Black 15G / 1.8mmn RIMS Syncros X-30SE / 32H / 30mmnTubeless readyn FRONT TIRE Maxxis Rekon Race / 29x2.4\" / 60TPI Foldable BeadnTubeless Ready / EXOn REAR TIRE Maxxis Rekon Race / 29x2.4\" / 60TPI Foldable BeadnTubeless Ready / EXOn ACCESSORIES Transport Axlen APPROX WEIGHTS IN KG12.5 (Tubless setup)n MAX. SYSTEM WEIGHT 128 kgn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 27 Author Share Posted October 27 Mulig det ble litt voldsomt, så prøver igjen: Scott Spark RC 900 Comp. Fordeler, ulemper, gode alternativer til full-demper? Pris <30k Håper noen kan hjelpe meg 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
espenta Posted October 29 Share Posted October 29 Skal du også bruke den på saltede veier? Jeg ville ikke ha brukt en fulldemper til det hvertfall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted October 30 Share Posted October 30 For pendling på vei på vinter, så ville jeg som Espenta ikke brukt en ny fulldemper mest pga slitasje fra salt og skit. Bortsett fra det så er vel Scott sine Spark sykler gjennomprøvde og bra sykler med en bra importør. Det er relativt enkelt å løse problemet med at kjedet hopper av om det er det eneste som plager sykkelen du har i dag. Nytt drivverk (krankdrev/bolter, kjede, girspak, bakskifter, kassett og kjede) bør du kunne få for rundt 3000kr om du for eks går for 12delt Deore eller NX. Om du skal ha en sykkel mekaniker til å bytte så må du sikkert legge på 1000kr til. 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olechr Posted October 30 Share Posted October 30 Fin sykkel til bra pris, men som de andre er inne på så ville jeg hatt en egen sykkel til vinterbruk. 1 Quote Ole Christian Fagerli Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge. Scott ambassadør. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted October 30 Share Posted October 30 Jeg ser mange som pendler TDF på fulldempa e-mtbs typ spesh levo etc. Får litt vondt i sjela av sånt, spesielt på vinteren. Brenner fort forbi service-intervaller da! Det hadde sittet langt inne for meg å ta stisykkelen til jobb i saltslaps altså. Men jeg har i det minste spyling og lagring inne på jobb, så helt umulig er det jo ikke. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 30 Author Share Posted October 30 espenta skrev (12 timer siden): Skal du også bruke den på saltede veier? Jeg ville ikke ha brukt en fulldemper til det hvertfall. Hei. Takk for svar 🙂 Nei, ikke saltede veier, men godt poeng. Jeg får tenke meg litt om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 30 Author Share Posted October 30 Gullars skrev (1 time siden): For pendling på vei på vinter, så ville jeg som Espenta ikke brukt en ny fulldemper mest pga slitasje fra salt og skit. Bortsett fra det så er vel Scott sine Spark sykler gjennomprøvde og bra sykler med en bra importør. Det er relativt enkelt å løse problemet med at kjedet hopper av om det er det eneste som plager sykkelen du har i dag. Nytt drivverk (krankdrev/bolter, kjede, girspak, bakskifter, kassett og kjede) bør du kunne få for rundt 3000kr om du for eks går for 12delt Deore eller NX. Om du skal ha en sykkel mekaniker til å bytte så må du sikkert legge på 1000kr til. Hei Gullars, takk for innspill. Hvis jeg skal gå for 3-delt til 1x12, har du noe link til en komplett pakke jeg kan kjøpe? Jeg får en dreven sykkelmekaniker til å skifte for meg, men jeg må finne delene sjøl, og de må passe. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 30 Author Share Posted October 30 Olechr skrev (1 time siden): Fin sykkel til bra pris, men som de andre er inne på så ville jeg hatt en egen sykkel til vinterbruk. Takk for svar Olechr. Da tenker jeg å høre på de som har peiling, og forsøker å oppgradere Scale 35 med nytt drivverk. Så får Spark heller kjøpes inn til vår/sommer/høst-bruk. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 30 Author Share Posted October 30 Ndreas skrev (23 minutter siden): Jeg ser mange som pendler TDF på fulldempa e-mtbs typ spesh levo etc. Får litt vondt i sjela av sånt, spesielt på vinteren. Brenner fort forbi service-intervaller da! Det hadde sittet langt inne for meg å ta stisykkelen til jobb i saltslaps altså. Men jeg har i det minste spyling og lagring inne på jobb, så helt umulig er det jo ikke. Takk for svar Ndreas. Jeg skjønner det er best å bruke en mindre avansert modell til vinterbruk, så får prøve med en oppgradering av drivverk på Scale 35`en og heller kjøpe en fulldemper til bruk i sommerhalvåret. El-sykkel blir det ikke, for jeg trenger treninga 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted October 30 Share Posted October 30 (edited) Observasjoner litt på siden, fra en landeveissyklist som bruker 2020-modell Spark RC Team til helgeturer på brøytede vinterveier i Nordmarka: - Denne revisjonen av ramma har veldig snever dekklaring, er så vidt det går med Ice Spiker Pro bak. - Den ser fortsatt ut som ny, men jeg vasker den i varmtvann i en vaskehall rett ved der jeg bor etter hver tur, og lagrer den varmt og tørt. Ingen problemer med eller korrosjon på dempere. - Det er veldig digg å sykle fulldemper i stedet for gravel grinder på vinteren, både for å ha plass til Ice Spiker Pro, og for å rulle behagelig over issvuller og vaskebrett. - Jeg hater at SRAM triggerene ikke kan gire tyngre "fra begge sider", det gjør hanskesykling mer klønete Edited October 30 by Gruskverner 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 30 Author Share Posted October 30 Gruskverner skrev (20 minutter siden): Observasjoner litt på siden, fra en landeveissyklist som bruker 2020-modell Spark RC Team til helgeturer på brøytede vinterveier i Nordmarka: - Denne revisjonen av ramma har veldig snever dekklaring, er så vidt det går med Ice Spiker Pro bak. - Den ser fortsatt ut som ny, men jeg vasker den i varmtvann i en vaskehall rett ved der jeg bor etter hver tur, og lagrer den varmt og tørt. Ingen problemer med eller korrosjon på dempere. - Det er veldig digg å sykle fulldemper i stedet for gravel grinder på vinteren, både for å ha plass til Ice Spiker Pro, og for å rulle behagelig over issvuller og vaskebrett. - Jeg hater at SRAM triggerene ikke kan gire tyngre "fra begge sider", det gjør hanskesykling mer klønete Hei, og takk for svar. 🙂 Jeg tenkte som du, at fulldemper må da være mye bedre på ruglete vintervei enn en hardtail. 2022/23 har bakdemper inne i ramma, så da er vel den forhåpentligvis bedre beskyttet enn åpen variant. Jeg har derimot IKKE mulighet til å vaske av sykkel etter hver tur, så det må evt. bli 1x i uka (helg) hvor den kan stå inne og tørke skikkelig. Siden du først kjører Scott Spark; tror du 900 rc comp er noe jeg fort blir lei? Det er jo en rea/innstegsmodell. Takk for innspill, jeg er ganske ny i gamet, og treger sårt innspill fra dere med erfaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted October 30 Share Posted October 30 Hva gjør med serviceintervaller @Gruskverner? Server demperne selv, bruker du en handfull tusen i året på det eller blåser du gjennom anbefalte intervaller? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted October 30 Share Posted October 30 (edited) Det er ikke helt rett fem å finne riktig deler for å en oppgradering da må vi ha litt mer info. Dersom vi antar at du har std HG boss på bakhjulet ditt og 3 delt Shimano krank som har BCD 104 så bør du kunne kjøpe et std Deore 12s kit https://bikeshop.no/shimano/irdm6100sgs/shimano-deore-rd-m6100-sgs-bakgir-1x12-delt-singel-long-cage https://bikeshop.no/shimano/islm6100ra1p/shimano-deore-sl-m6100-r-12s-girspak-klemme-høyre https://bikeshop.no/sunrace/sunr25/sunrace-mtb-csmz90-11-50-12-delt-kassett-sort-12-delt-11-50-586g https://bikeshop.no/shimano/icnm6100116q/shimano-deore-cn-m6100-116l-12s-kjede-12-delt-med-quick-link https://bikeshop.no/pilo/piloc12/pilo-narrow-wide-krankdrev-34t-sort-34t-104-bcd-10-11-12-speed https://bikeshop.no/race-face/35954/race-face-drevbolter-sett-for-singlekrank-torx-alu Du bør kvalitetssikre dette før du evt bestiller. Edited October 30 by Gullars 2 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stislask Posted October 30 Share Posted October 30 "Innstegsmodell" betyr bare at det ikke er satt på veldig kostbare deler. Dette er en sykkel som kan brukes "som den er" til alt fra Birken til lange stiturer og tekniske ritt. Alt som står på sykkelen er "bra nok". Demperne er litt enklere enn på toppmodellene, men mer enn bra nok til bruken du skisserer her. Sram NX har jeg ikke prøvd, men erfaringsmessig er nyere billig-gir veldig, veldig bra i forhold til hvordan ting var før. Om du ikke er fornøyd går det an å bytte etter hvert, det samme gjelder bremsene, men ville prøvd først. Hvis du bytter til 1x12 på Scale og setter på en hev-senkpinne vil du få en flott og driftssikker vintersykkel som også kan brukes på sti. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted October 30 Share Posted October 30 Alternativt så kan det være like greit å bruke SRAM NX kassett og SRAM kjede kombinert med ovenstående eller et fullt NX oppsett. Det ligger jo flere komplette NX kit på finn.no https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314630791 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=320161678 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=296341167 Litt bedre gir og spak og litt brukt med rett kassett https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=325375167 2 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 30 Author Share Posted October 30 stislask skrev (22 minutter siden): "Innstegsmodell" betyr bare at det ikke er satt på veldig kostbare deler. Dette er en sykkel som kan brukes "som den er" til alt fra Birken til lange stiturer og tekniske ritt. Alt som står på sykkelen er "bra nok". Demperne er litt enklere enn på toppmodellene, men mer enn bra nok til bruken du skisserer her. Sram NX har jeg ikke prøvd, men erfaringsmessig er nyere billig-gir veldig, veldig bra i forhold til hvordan ting var før. Om du ikke er fornøyd går det an å bytte etter hvert, det samme gjelder bremsene, men ville prøvd først. Hvis du bytter til 1x12 på Scale og setter på en hev-senkpinne vil du få en flott og driftssikker vintersykkel som også kan brukes på sti. Heisann. Takk for svar 🙂 Jeg får gruble litt på Spark-kjøp, og se om jeg kan få bytta drivverk på Scale`en ihht. Gullars sine anbefalinger i første runde. Så bra at folk gidder bidra. Takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 30 Author Share Posted October 30 (edited) Gullars skrev (25 minutter siden): Alternativt så kan det være like greit å bruke SRAM NX kassett og SRAM kjede kombinert med ovenstående eller et fullt NX oppsett. Det ligger jo flere komplette NX kit på finn.no https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314630791 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=320161678 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=296341167 Litt bedre gir og spak og litt brukt med rett kassett https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=325375167 Takk for veiledninger Gullars. Jeg som er helt grønn bør nok handle et komplett sett. Jeg så på dette, men hvordan vet jeg om det vil passe min sykkel? SRAM NX Eagle DUB, 175mm, 11-50T, 32T 1x12-delt Girgruppe | Sykkelkomponenter.no Og går det da evt. an å kjøpe noe tilsvarende på finn.no til en billigere penge, som du sendte link til: SRAM 12 delt NX gruppe | FINN torget Hvis jeg tar bilde av krank og oppsett bak, kan du da si meg hva som passer? Beklager hvis jeg maser altså! Edited October 30 by Steinn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted October 30 Share Posted October 30 Kan godt være det er lurt å dra innom en sykkelsjappe og be om et tilbud? Da får du inspeksjon av en kompetent mekaniker og så kan du enten kjøpe delene fra dem og gjøre jobben selv, eller sette bort hele greia til de. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted October 30 Share Posted October 30 (edited) Det ser ut som om mine antagelser er riktige, men jeg ville latt den kyndige montøren bekreftet for deg. Du trenger strengt tatt ikke kranken fra det som selges på finn, men det kan hende det er rimeligere å bytte alt sammen istedet for å bruke den kranke du har. Du får summere og se. Ndreas sitt forslag er nok smart...... Edited October 30 by Gullars 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stislask Posted October 30 Share Posted October 30 Jeg ville vært litt kritisk til forslag fra sykkelsjapper, det blir fort dyrt om man går inn butikken og sier man skal "bytte alt av drivverk". Kranken trenger du neppe bytte, antakelig kun nytt drev for 1x+kassett, girspak, bakgir, kassett og kjede. Jeg ville bare kjøpt brukt deore eller Sram NX 12-delt, en 11-52-kassett (ny) et nytt kjede fra KMC og tatt et bilde av største drev på kassetten og sendt et bilde til Sykkelkomponenter og fått en anbefaling. Tipper 34 eller 36 blir bra så lenge kassetten er 11-52. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted October 30 Share Posted October 30 Ndreas skrev (1 time siden): Hva gjør med serviceintervaller @Gruskverner? Server demperne selv, bruker du en handfull tusen i året på det eller blåser du gjennom anbefalte intervaller? Blåser i service, bruker den bare 10-20 turer hver vinter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 30 Author Share Posted October 30 Ndreas skrev (1 time siden): Kan godt være det er lurt å dra innom en sykkelsjappe og be om et tilbud? Da får du inspeksjon av en kompetent mekaniker og så kan du enten kjøpe delene fra dem og gjøre jobben selv, eller sette bort hele greia til de. Takk. Snakker med support på sykkelkomponenter.no nå, virker som de har god peiling, så får vi se 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinn Posted October 30 Author Share Posted October 30 stislask skrev (1 time siden): Jeg ville vært litt kritisk til forslag fra sykkelsjapper, det blir fort dyrt om man går inn butikken og sier man skal "bytte alt av drivverk". Kranken trenger du neppe bytte, antakelig kun nytt drev for 1x+kassett, girspak, bakgir, kassett og kjede. Jeg ville bare kjøpt brukt deore eller Sram NX 12-delt, en 11-52-kassett (ny) et nytt kjede fra KMC og tatt et bilde av største drev på kassetten og sendt et bilde til Sykkelkomponenter og fått en anbefaling. Tipper 34 eller 36 blir bra så lenge kassetten er 11-52. Tusen takk for tips. Jeg snakker med support på sykkelkomponenter.no nå. Virker å ha god peiling 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted October 30 Share Posted October 30 Gullars skrev (2 timer siden): Alternativt så kan det være like greit å bruke SRAM NX kassett og SRAM kjede kombinert med ovenstående eller et fullt NX oppsett. Det ligger jo flere komplette NX kit på finn.no https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314630791 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=320161678 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=296341167 Litt bedre gir og spak og litt brukt med rett kassett https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=325375167 Deore er nok et mye bedre alternativ enn NX. SX er forresten noe skikkelig drit som ikke varer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.