Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er det noen som kan tipse meg i retning av en ny grusracer hvis følgende krav er ufravikelige:

- 1x drev
- GRX gruppe
- gjenget kranklager

Gjerne passe lette hjul også. Jeg har et karbonhjulsett på grusraceren min i dag, men det er 15mm foran og usikker på om navet kan bygges om til 12mm.
Cube Nuroad C:62 Pro hadde vært perfekt (bortsett fra at årets farge er schtøgg), men den har pressfit så den utgår. En Nuroad C:62 er også budsjettmessig rundt maks (nytt eller brukt).

Jeg har en Rocky Mountain Solo 70 i dag. Absolutt en flott sykkel, men jeg føler jeg satt bedre på min gamle 2019 Cube Nuroad, og jeg er ikke så stor fan av SRAM Rival gruppen på RM-en.

Posted

Vet ikke hvor mye jeg hadde verdsatt gjenget kranklager på en karbon(grus)racer. Det betyr at det må støpes en hylse inn i rammen, og de kan fort bli problemkilder. Pressfit er ikke så ille i en karbonramme, relativt sett. 

Selv BB30 kan være ok om rammen er rett og fin. Har syklet oppunder 10000km uten å bytte på min racer, men det er aluramme. 

På alu eller stål ser jeg dog liten grunn til å velge annet enn gjenget kranklager. 

  • Like 2
Posted
Supermann skrev (58 minutter siden):

Vet ikke hvor mye jeg hadde verdsatt gjenget kranklager på en karbon(grus)racer. Det betyr at det må støpes en hylse inn i rammen, og de kan fort bli problemkilder. Pressfit er ikke så ille i en karbonramme, relativt sett. 

OK, det tenkte jeg ikke på. Har gjenget kranklager på karbon stisykkelen min, og det har vært helt problemfritt.

Sånn sett har det vært OK på grusraceren med pressfit også. Har byttet lager én gang på de 2200km jeg har brukt den (men sykkelen ble kjøpt brukt så jeg vet ikke om det er originallageret som stod i). Men gjenget er så utrolig lettvint og nye lager er billig.

Posted

Pressfit er også billig, om ikke billigere. Enkelt å bytte også. Allikevel synes jeg det er en uting å måtte bytte lager etter 2200km. Det er for mange ikke en halv sesong engang. Har selv hatt pressfit på et par alu stisykler og de lagrene gikk unødvendig fort i stykker. 

Et skrudd Shimano-lager med 24mm aksling på en stål eller aluramme kan holde mange, mange ganger så lenge om det ikke blir utsatt for høyttrykkspyler. Sram sin akslingsstørrelse på 28,99mm eller så gir vesentlig dårligere levetid om lagrenes utvendige størrelse ikke er god nok.  

Tror det er mange produsenter som gjør en god jobb med hylsene på karbonrammene sine. Hadde ingen problemer på min Specialized Enduro, men tror at noen produsenter kan være litt mer slepphendte. Cube er ikke en produsent jeg har kjempegod tillit til f.eks. når det gjelder kvalitet på rammer. De konkurrerer på pris og kutter ofte litt hjørner på komponenter du ikke ser så nøye på ved kjøp. Selv om de helt sikkert også kan være noen modeller som er mer enn bra nok. 5års forbrukerkjøpslov og en solid selger er viktig 😉 

 

Posted
Supermann skrev (13 minutter siden):

Pressfit er også billig, om ikke billigere. Enkelt å bytte også. Allikevel synes jeg det er en uting å måtte bytte lager etter 2200km. Det er for mange ikke en halv sesong engang. Har selv hatt pressfit på et par alu stisykler og de lagrene gikk unødvendig fort i stykker. 

Et skrudd Shimano-lager med 24mm aksling på en stål eller aluramme kan holde mange, mange ganger så lenge om det ikke blir utsatt for høyttrykkspyler. Sram sin akslingsstørrelse på 28,99mm eller så gir vesentlig dårligere levetid om lagrenes utvendige størrelse ikke er god nok.  

Tror det er mange produsenter som gjør en god jobb med hylsene på karbonrammene sine. Hadde ingen problemer på min Specialized Enduro, men tror at noen produsenter kan være litt mer slepphendte. Cube er ikke en produsent jeg har kjempegod tillit til f.eks. når det gjelder kvalitet på rammer. De konkurrerer på pris og kutter ofte litt hjørner på komponenter du ikke ser så nøye på ved kjøp. Selv om de helt sikkert også kan være noen modeller som er mer enn bra nok. 5års forbrukerkjøpslov og en solid selger er viktig 😉 

 

Har Nuroad C62 og Litening Air med Pressfit og begge har gått mye lenger enn 2200km. Det sagt, på Air-ramma måtte kalipperfestene sentreres da de var skeive fra fabrikk. XXL tok kostnaden, selvsagt 😊

  • Like 1
Posted

Du skal ikke prøve deg på en Fairlight Secan da? Tipper den er ganske lettomsettelig om stål viser seg å ikke være din kopp hipsterte.

Posted

GT graden min har nå gått 7k på pressfit, krankarmen måtte strammes litt et par ganger, men da jeg inspiserte det for et par uker siden så det helt feilfritt ut.

Posted

Ville heller fokusert på å ha kranklager som er større enn 41mm dersom du ikke skal ha 24mm shimano-aksling på krank. Da holder lager lenge også med dub... 

mitt kranklager, bb386evo med dub har snart gått 15000km nå. 

Mens bsa threaded erfaringsmessig ryker støtt og stadig... 

Posted
Kopp skrev (På 17.7.2024 den 10.59):

Du skal ikke prøve deg på en Fairlight Secan da? Tipper den er ganske lettomsettelig om stål viser seg å ikke være din kopp hipsterte.

Det finst ein 56T i Trondheim. Kan prøvesyklast mot at trådstartaren lover at han ikkje kjøper same farge.

  • Haha 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...