parob Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Er det noen som kan tipse meg i retning av en ny grusracer hvis følgende krav er ufravikelige: - 1x drev - GRX gruppe - gjenget kranklager Gjerne passe lette hjul også. Jeg har et karbonhjulsett på grusraceren min i dag, men det er 15mm foran og usikker på om navet kan bygges om til 12mm. Cube Nuroad C:62 Pro hadde vært perfekt (bortsett fra at årets farge er schtøgg), men den har pressfit så den utgår. En Nuroad C:62 er også budsjettmessig rundt maks (nytt eller brukt). Jeg har en Rocky Mountain Solo 70 i dag. Absolutt en flott sykkel, men jeg føler jeg satt bedre på min gamle 2019 Cube Nuroad, og jeg er ikke så stor fan av SRAM Rival gruppen på RM-en. Quote
Supermann Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Vet ikke hvor mye jeg hadde verdsatt gjenget kranklager på en karbon(grus)racer. Det betyr at det må støpes en hylse inn i rammen, og de kan fort bli problemkilder. Pressfit er ikke så ille i en karbonramme, relativt sett. Selv BB30 kan være ok om rammen er rett og fin. Har syklet oppunder 10000km uten å bytte på min racer, men det er aluramme. På alu eller stål ser jeg dog liten grunn til å velge annet enn gjenget kranklager. 2 Quote
Ndreas Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Du får også kjøpt gjenget lager som passer i PF fra bla Praxis Quote
parob Posted July 17, 2024 Author Posted July 17, 2024 Supermann skrev (58 minutter siden): Vet ikke hvor mye jeg hadde verdsatt gjenget kranklager på en karbon(grus)racer. Det betyr at det må støpes en hylse inn i rammen, og de kan fort bli problemkilder. Pressfit er ikke så ille i en karbonramme, relativt sett. OK, det tenkte jeg ikke på. Har gjenget kranklager på karbon stisykkelen min, og det har vært helt problemfritt. Sånn sett har det vært OK på grusraceren med pressfit også. Har byttet lager én gang på de 2200km jeg har brukt den (men sykkelen ble kjøpt brukt så jeg vet ikke om det er originallageret som stod i). Men gjenget er så utrolig lettvint og nye lager er billig. Quote
Supermann Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Pressfit er også billig, om ikke billigere. Enkelt å bytte også. Allikevel synes jeg det er en uting å måtte bytte lager etter 2200km. Det er for mange ikke en halv sesong engang. Har selv hatt pressfit på et par alu stisykler og de lagrene gikk unødvendig fort i stykker. Et skrudd Shimano-lager med 24mm aksling på en stål eller aluramme kan holde mange, mange ganger så lenge om det ikke blir utsatt for høyttrykkspyler. Sram sin akslingsstørrelse på 28,99mm eller så gir vesentlig dårligere levetid om lagrenes utvendige størrelse ikke er god nok. Tror det er mange produsenter som gjør en god jobb med hylsene på karbonrammene sine. Hadde ingen problemer på min Specialized Enduro, men tror at noen produsenter kan være litt mer slepphendte. Cube er ikke en produsent jeg har kjempegod tillit til f.eks. når det gjelder kvalitet på rammer. De konkurrerer på pris og kutter ofte litt hjørner på komponenter du ikke ser så nøye på ved kjøp. Selv om de helt sikkert også kan være noen modeller som er mer enn bra nok. 5års forbrukerkjøpslov og en solid selger er viktig 😉 Quote
rosandholm Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Supermann skrev (13 minutter siden): Pressfit er også billig, om ikke billigere. Enkelt å bytte også. Allikevel synes jeg det er en uting å måtte bytte lager etter 2200km. Det er for mange ikke en halv sesong engang. Har selv hatt pressfit på et par alu stisykler og de lagrene gikk unødvendig fort i stykker. Et skrudd Shimano-lager med 24mm aksling på en stål eller aluramme kan holde mange, mange ganger så lenge om det ikke blir utsatt for høyttrykkspyler. Sram sin akslingsstørrelse på 28,99mm eller så gir vesentlig dårligere levetid om lagrenes utvendige størrelse ikke er god nok. Tror det er mange produsenter som gjør en god jobb med hylsene på karbonrammene sine. Hadde ingen problemer på min Specialized Enduro, men tror at noen produsenter kan være litt mer slepphendte. Cube er ikke en produsent jeg har kjempegod tillit til f.eks. når det gjelder kvalitet på rammer. De konkurrerer på pris og kutter ofte litt hjørner på komponenter du ikke ser så nøye på ved kjøp. Selv om de helt sikkert også kan være noen modeller som er mer enn bra nok. 5års forbrukerkjøpslov og en solid selger er viktig 😉 Har Nuroad C62 og Litening Air med Pressfit og begge har gått mye lenger enn 2200km. Det sagt, på Air-ramma måtte kalipperfestene sentreres da de var skeive fra fabrikk. XXL tok kostnaden, selvsagt 😊 1 Quote
Kopp Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Du skal ikke prøve deg på en Fairlight Secan da? Tipper den er ganske lettomsettelig om stål viser seg å ikke være din kopp hipsterte. Quote
Ndreas Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 GT graden min har nå gått 7k på pressfit, krankarmen måtte strammes litt et par ganger, men da jeg inspiserte det for et par uker siden så det helt feilfritt ut. Quote
Ndreas Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Ser fra Dangerholm at Scott har lansert en flat bar gravel bike kalt Scott Scale GR. Eller kanskje det bare er en gammel terrengsykkel? 😄 Quote
Jamez Posted July 19, 2024 Posted July 19, 2024 Ville heller fokusert på å ha kranklager som er større enn 41mm dersom du ikke skal ha 24mm shimano-aksling på krank. Da holder lager lenge også med dub... mitt kranklager, bb386evo med dub har snart gått 15000km nå. Mens bsa threaded erfaringsmessig ryker støtt og stadig... Quote
Vemod Zachariassen Posted July 19, 2024 Posted July 19, 2024 Kopp skrev (På 17.7.2024 den 10.59): Du skal ikke prøve deg på en Fairlight Secan da? Tipper den er ganske lettomsettelig om stål viser seg å ikke være din kopp hipsterte. Det finst ein 56T i Trondheim. Kan prøvesyklast mot at trådstartaren lover at han ikkje kjøper same farge. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.