Rumpeldunk Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 Hei, Planlegger en liten tur med telt og oppakning med denne sykkelen: https://www.xxl.no/white-gx-ltd-grx400-22-gravelsykkel-grussykkel-unisex/p/1179896_1_Style#product-specification-section Finnes det en enkel og grei måte å få lettere gir på? Jeg er nok under gjennomsnittlig opptatt av tunge gir og fart, men heller lette "klatre gir". 😀 Quote
Ndreas Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 - Kassett: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-34T x 46/30T - Bakre girskifter: Shimano GRX RD-RX400 Kjøp deg en 11-36t kassett er mitt råd. Det skal gå bra med det oppsettet der sist jeg sjekka. 1 Quote
saktetur Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 Jeg har samme sykkel og kjøpte 11-36 nå i sommer da originalkassett likevel måtte byttes. Av med gml kassett og på med ny, ingen justeringer var nødvendig og den girer smooth som bare det og det ble mikroskopisk lettere. Ellers kan det nevnes at det vistnok skal gå greit med 11-42, men da må det monteres en "goat link ?" Dette har jeg ikke prøvd så tørr ikke gå god for påstand. PS! Starter forøvrig ny tur på min White gx ltd om en liten time😀 1 1 Quote
Sun Flyer Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 Jeg kjøpte stone 32-46 drev på min grussykkel. Aliexpress. Du kan også sette på et ti, eller elleve delt grxbakgir som egentlig er beregnet på 1x. Dette vil gi opptil 32/42 som letteste mulighet. 1 1 Quote
Rumpeldunk Posted July 18, 2024 Author Posted July 18, 2024 Ser @saktetur skriver at 11-36 ble microskopisk lettere. Er det mulig å få det litt mer enn microskopisk lettere med metoden din @Sun Flyer? Quote
Sun Flyer Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 Ja, 32/42 er vesentlig lettere enn 34/36. 1 Quote
Soeder Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 Nå er det streng tatt 30/46 på den kranken, så det blir isåfall 30/36 ved kasettbytte. En vet vel selv best hvor en skal sykle, hvor tungt en skal pakke og hvor sprek en er, men jeg ville prøvd 36 kassetten. Er jo heldigvis ikke enorme sprang på kassetten, men merker jo forskjellen når man klikker seg fra 34 til 36 i bratta. 1 Quote
Plankepetter Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 En kassett med 34/36 er det ikke stor forskjell på. Jeg ville da heller ha prøvd med en 40 eller 42 kassett. Du må nok ha nytt kjede og antagelig en Roadlink https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/kassetter/10-delt/sunrace-csms3-11-40t-10-delt-kassett https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/landeveissykkel/bakgir/tilbehor/wolf-tooth-roadlink-10-11-delt 1 1 Quote
hardrock Posted November 7, 2024 Posted November 7, 2024 Har selv 11-36 kassett og 30/46 krank. Det går greit, men for å gjøre det mer skånsomt for knær med tung oppakning og mye høydemeter tenker jeg å gjøre følgende bytter: - Bytte kassetten, etter hva jeg har lest skal 11-40 gå greit. - Bytte til kortere krank (gir jo ikke lettere gir for øvrig) Kjøper inn: Kassett: https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/kassetter/10-delt/sunrace-csms3-11-40t-10-delt-kassett Nytt kjede?: Kanskje roadlink, kjøper inn i tlifelle, hvis ikke kan jeg bruke den på en annen sykkel jeg også vil ha større kassett på: https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/landeveissykkel/bakgir/tilbehor/wolf-tooth-roadlink-10-11-delt Kortere kranker: https://bikeshop.no/shimano/nyefcrx6102/shimano-grx-fc-rx610-2-kranksett-2x12-delt-46-30t-165-175-mm Skal bytte ila neste uka, oppdaterer om det går med den kassetten 2 Quote
Ndreas Posted November 7, 2024 Posted November 7, 2024 Jeg har 11-36 og 165mm krank som venter på våren. Men er veldig interessert i dine erfaringer med 11-40. Tror også du godt kan prøve enda kortere krank, men det er kanskje mest for at jeg skal føle meg trygg på valget mitt siden jeg er 185cm høy Quote
hardrock Posted November 7, 2024 Posted November 7, 2024 Ndreas skrev (1 time siden): Jeg har 11-36 og 165mm krank som venter på våren. Men er veldig interessert i dine erfaringer med 11-40. Tror også du godt kan prøve enda kortere krank, men det er kanskje mest for at jeg skal føle meg trygg på valget mitt siden jeg er 185cm høy Ja usikker på om jeg skrev lengde, men skal ha 165, den korteste som er tilgjengelig 😊 har det på to andre sykler. Har 170 nå. Sikkert ikke allverdens forskjell, men med en gammel kneskade vil jeg gjøre ting så skånsomt som mulig. Også er jeg 163cm, bare for å ha enda flere grunner til å skifte 😅 Så om noen vil kjøpe en 170 46-30 krank til shimano grx er det bare å rope ut! Gått ca 500km Quote
krrm Posted November 7, 2024 Posted November 7, 2024 Mekanisk vil kortere krank gi litt tyngre gir, det kan sikkert være biomekaniske grunner til at det allikevel kan oppleves lettere. https://www.slowtwitch.com/industry/crank-length-and-gearing/ 2 Quote
Sepeda Posted November 9, 2024 Posted November 9, 2024 @hardrock en kjapp kommentar til dine opplisting av komponenter: Du nevner krank GRX FC-RX610. Merk at den er 12-delt (for gruppe med kassett med 12 tannhjul) mens gruppen din for øvrig er 10-delt (for kassett med 10 tannhjul). Om du vil bytte krank for kortere krankarmer, er det i utgangspunktet 10-delt GRX FC-RX600 du trenger. Det er samme krank som kom opprinnelige på din Silex. Problemet er at versjon med 165 mm krankarmer synes vanskelig å finne. *** Om du velger 12-delt krank RX610 i din 10-delte gruppe, kommer vi inn på spørsmål om hvilket kjede som vil fungere best mulig for 12-delt krankdrev og 10-delt kassett. Her vil det oppstå utfordringer med kompatibilitet som kan gi utslag for funksjon og/eller levetid. Selv om innerbredden på 10, 11 og 12-delte Shimano-kjeder er den samme, er ytterbredden forskjellig. Man kan tenke seg å sette på 10-delte krankdrev på opprinnelig 12-delt krank, men det blir alt i alt en dyr fornøyelse, og jeg vet ikke om det er noen utfordringer med kompatibilitet. I ditt sted ville jeg sett etter 10-delt FC-RX600 med den lengden på krankarmer som du ønsker, og dermed unngått å improvisere med kompatibilitet eller få nye utgifter. Forhandlere som Bikeshop, Sykkelkomponenter eller din lokale sykkelbutikk kan gjerne også gi veiledning. 1 1 Quote
Ndreas Posted November 9, 2024 Posted November 9, 2024 Godt poeng som alltid. Jeg har 10-delt grx400 bak, og bestilte nylig denne kranken som jeg tror og vil passe til hardrock https://bikeshop.no/fsa/3300329bj2260/fsa-omega-adventure-kranksett-sort-grå-46-30t-165-mm Quote
johs78 Posted November 9, 2024 Posted November 9, 2024 Svarer ikke på spørsmålet, men har du hatt noen prøve bikepackingturer med nåværende utveksling? Den er allerede relativt lett giret og hvis du ikke pakker alt for tung bør det gå fint slik den er nå. Jeg har 34/34 som letteste på bikepacking sykkelen min. For meg er det "perfekt". Quote
Sepeda Posted November 9, 2024 Posted November 9, 2024 @Ndreas angående Omega Adventure og GRX: Her er det også et kompatibilitetshensyn å ta. På din GT Grade har du så vidt jeg vet Tiagra framgir mens @hardrock har GRX400. Drivlinjen på GRX og dermed framgir er flyttet 2,5 mm ut i forhold til standard drivlinje for å få plass til bredere dekk. Det medfører at i komplett GRX-gruppe som @hardrock har, bør framgir og krank begge ha samme drivlinje. Så vidt jeg vet, er FSA Omega-krank strengt tatt ikke kompatibel med GRX-girarm. Omega er designet for standard drivlinje. Enkelte versjoner av Topstone har hatt kombinasjon av Omega-krank og GRX-girarm, og flere rapporterer at det ikke er optimalt. Man kan bytte til Tiagra-girarm for kompatibilitet med Omega-krank, men man mister uansett 2,5 mm klaring i drivlinje, noe som kan redusere dekklaringen. Det er mulig at FSA Gossamer-krank er kompatibel med GRX-gruppe, men det må jeg ta en ny titt på. Gossamer har fått blandede tilbakemeldinger fra brukere og var på et tidspunkt gjenstand for tilbakekall - jeg har ikke rukket å sjekke hva som er status nå. Igjen er det enklest for @hardrock å holde seg til GRX med komponenter som Shimano anser som kompatible. 2 Quote
ulf martin Posted November 9, 2024 Posted November 9, 2024 Jeg har 1x grx 400 på en ombygd SC Highball. 40t Sunrace kassett og 36 i front Lett nok for seige klatringer og tungt nok hvis man ikke skal sykle ritt. Alt funker uten modding av noe slag, men B skruen har ikke mer å gå på. 1 Quote
Ndreas Posted November 11, 2024 Posted November 11, 2024 Apropos kranklengde fant jeg dette sitatet, dog hvor vitenskapelig det er aner jeg ikke Sitat To get an idea of your appropriate length crank in mm, take 20% of your inseam (in cm) or check out the handy calculator on Appleman bikes Quote
hardrock Posted November 12, 2024 Posted November 12, 2024 76 cm Ndreas skrev (23 timer siden): Apropos kranklengde fant jeg dette sitatet, dog hvor vitenskapelig det er aner jeg ikke Hmm, hvis det stemmer skal jeg ha nærmere 150mm-krank 😅 Prøvde en tilfeldig kalkulator også, fikk dette svaret: Machine Method: 160.00 mm Lennard Zinn Method (Upper End): 164.16 mm Lennard Zinn Method (Lower End): 159.60 mm Graeme Obree Method: 154.85 mm Takk til alle som kom med tips og spesielt @Sepeda for veldig detaljerte anbefalinger!! Vanskelig å oppdrive korte kranker, så får se om det blir noe av. Og innså at det kanskje er litt dumt å gjøre sånne endringer rett før jeg skal dra på tur, selv om det teoretisk sett skal være bedre. Quote
Ndreas Posted November 12, 2024 Posted November 12, 2024 Ja jeg ville ikke stressa så mye med noe mindre. Jeg er på 172.5 nå, og tenker å teste ut 165mm. iflg div kalkulatorer burde jeg minst hatt 175 kranker med min 87cm benlengde Det blir sikkert akt for kort, men om det er godt nok for pog er det verdt å sjekke ut 😄 Quote
olve Posted November 12, 2024 Posted November 12, 2024 Samme her. Er på 172,5 nå, men gynger på setet selv om jeg justerer det ned 2 cm fra hvor det står nå. Er til referanse 183 cm med 88 cm innerbenslengde. 1 Quote
hardrock Posted November 12, 2024 Posted November 12, 2024 Jeg er 162 med 76 i innerbenslengde for å gi referanse sjæl. Har en gammel shimano ultegra krank som er 165, så skal se om det kanskje går an å bruke den med grx400 Quote
Sepeda Posted November 12, 2024 Posted November 12, 2024 @hardrock håper det går bra, men du har med Ultegra-krank dessverre samme utfordring som med ovennevnte Omega-krank. Altså at drivlinjen i GRX er flyttet ut 2,5 mm. Krank og framgir bør begge ha samme drivlinje. Shimano sier det så enkelt at framgiret ditt GRX FD-RX400 kun er kompatibelt med krank GRX FC-RX600. Da trolig med tanke både på optimal funksjon og ekstra dekklaring. Om du bytter til annen krank, bør du ifølge Shimano også bytte til annet framgir, i praksis Tiagra FD-4700. (Jeg er litt overrasket over at ingen har rykket ut og slått meg i hodet med at det går helt fint å blande drivlinjer og at man ikke skal høre på Shitmano. Men inntil en av de pålitelige guruene på forumet bekrefter det, er jeg i tvil. Om du har 10-delt Ultegra-krank å teste med, finner du det gjerne ut selv!) 1 Quote
mpe Posted November 12, 2024 Posted November 12, 2024 Jeg kombinerer problemfritt GRX krank og Ultegra 6800 fremgir. 2 Quote
Sepeda Posted November 12, 2024 Posted November 12, 2024 @hardrock om du skulle være interessert: Jeg ser nå at tyske Bike-Components har din GRX-krank med 165 mm krankarmer: Shimano GRX FC-RX600-10. Tilkommer frakt + norsk mva og fortollingsgebyr ved levering. Har handlet en del fra dem. Pålitelig, som Bike24 og r2-bike. Forsendelse tar gjerne en ukes tid. Kanskje har de også noen andre godbiter du trenger eller har lyst på ☺️ 1 Quote
Recommended Posts