Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! Håper noen her kan hjelpe meg.

Jeg knakk/ bøyde ramma på min trekk ganske godt forrige uke. Forhjulet ligner mer på en halv måne😥. Jeg vet at det sies den da er ferdig. Men jeg er gjerrig å liker den sykkelen veldig godt. Noen som har erfaring med reparering / sveising av aluminium rammer på den type sykkel.  ex fuel8  

Takk

Posted

Reparasjon av alu er nok bare å glemme. Du har allerede fått en svekkelse i ramma, og du får evt ytterligere svekkelse ved å bøye på plass. Å sveise alu krever gjerne en varmeherding og oppretting etter sveisingen. 

Sjekk om Trek har krasjgaranti, dvs at du får en erstatningsramme for en snill pris. Det blir best og kan også bli billigst. Tenna dine har nok mest glede av dette. 

Taco-forhjul er også bare å bytte felg med en ny en. Eiker og nipler bør også byttes, men jobben kan gjøres selv hvis du gjør deg flid. 

Posted

For alle som ønsker å reparere en bøyd alu ramme så vil jeg anbefale at de tar en litt tykk stang i alu og bøyer litt på den ett par ganger så ser du hvor fort den knekker
Hvis det er ett rent brudd derimot bør det gå an å sveise det uten videre, det med varmeherding og retting er vel ikke så vanlig. Om TS får noen til å gjøre jobben til en fornuftig pris er noe annet.

Hvis du er en gjerrig knekt med begrenset budsjett så hadde jeg heller prøvd å få tak i noe brukt

Til Baronen;
vet du om de varmebehandler alu rammer under serieproduksjonen ?

Posted

Varmebehandling av alurammer kommer an på legeringen. Jeg hadde dette i hodet etter utallige diskusjoner på gamle-forumet. Men alle normale legeringer som 6061 og 7075 blir varmebehandlet etter produksjon for økt styrke, fjerne spenninger og sørge for at legeringene ikke "skiller seg" T6 er for eksempel noe som ofte står etter 6061 og påviser at herding er gjennomført. men om det gjelder rammer eller rørene, se det er an annen sak. 

Uansett er det nok i undervannsbransjen man skal lete etter de flinkeste til evt reparasjon av aluramme. Selv har jeg aldri hørt om noen som har fått fikset dette her til lands. 

LarsB
pessimist

Posted

En ting er jo om det er en sveis som har sprukket. Da kan man sveise på nytt, og varmebehandle. Om ramma er bøyd eller sprekt noe annet sted er det bare å glemme å fikse. Alusykler har tynne rør, og du vil ikke ha en ny sveis i et område som ikke er designet for det. Kun stål eller karbon som gjelder om man skal ha reparerbare ramme.

Posted

Tusen takk for veldig gode tilbakemeldinger! 💪👍

Nå som jeg har opplevd dette. Er det noe å si om jeg burde gå for karbon istedet neste gang. Jeg har sett på disse rammene som mer sårbare. Eks når sykkelen får store og harde stein sprut.  Eller når man faller og den treffer større steiner og eventuelt fjell. Jeg har tenkt at aluminum var det mest solide. 

Takker igjen👍

Posted

Alu er solid, karbon er solid. Karbon kan bygges veldig solid mtp bruddstyrke, og ofte er karbonkonstruksjoner mer solide enn tilsvarende alukonstruksjoner. Alu bøyes ofte før det knekker, mens karbon knekker tvers over. På stisykler er det ofte slik at karbonrammer må ha større påkjenning enn tilsvarende ramme i alu om det skal ryke. Man ser på stisykler og grovere at karbonrammer ikke er superlette sammenlignet med aluversjonen av samme modell. Det er fordi det er sterkere. Santa Cruz har utelukkende karbon på utforsykkelen sin V10 fordi de får til en sterkere konstruksjon. 

Stål er etter mitt syn "bedre" enn begge bortsett fra vekt. Det er stort sett resirkulert materiale og egenskapene til stål gjør at det ikke trenger varmebehandling for å få tilbake styrke etter sveis. Stål er også mer elastisk enn aluminium, slik at det ikke vil få svekkelse etter at det er bøyd på samme måte, og dermed kan teoretisk bøyes tilbake. Alu som er bøyd er permanent svekket. 

Grunnen til at man må varmebehandle alu er fordi sveis medfører svekkelse i sammenføyningen, og varmebehandling er dermed en måte å få legeringen til å stabilisere seg på nytt. Da løsner også spenninger i materialet, som da gjør at ramma vil kunne bli skeiv. Da rettes den opp etter at den er tatt ut av varmebehandlingsovnen og så vil den rettes opp og sammenlignes med en jigg før den et helt nedkjølt. T6 er en spesifikk varmebehandlingsprosess, som ofte brukes på en del alurammer av høyere kvalitet. 

Alu tåler slag og steinsprut bedre, men gode karbonrammer er godt forsterket i utsatte områder, så det vil ikke være sårbare under normal bruk. 

@LarsB: 7075 er ikke brukt i sveisede sykkelrammer, da sveis av denne legeringen er veldig vrient. Brukes der man maskinerer ut former og evt limer, som Pole, Gamux (?), Atherton S-serie og Ministry (hvis de noensinne kommer på markedet). 7075 er også veldig stivt i seg selv, og jeg tror det er derfor Pole har slitt med reklamasjoner. Ofte blir metalleor som er veldig stive også sprø, så for mye fleks kan medføre sprekker. 

 

  • Thanks 1
Posted

Du har nok rett. Jeg blanda nok 7075 og 7005. Men den siste trenger ikke herding etter sveis og anses vel som "simplere" enn både 6061 og 7075. 


Det lages rammer av 7075, billige er de også men det er slett ikke sikkert at vi får det som er i overskriften om vi kjøper To for USD 1250 pr stk fra Ali Express. 

Her er en ok oppsummering av fordeler og ulemper med 7075 og 6061 og om herding for de av oss som trenger å brushe opp gamle kunnskaper:  https://www.velobike.co.nz/blogs/news/aluminium-grades-for-bicycle-components

LarsB

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...