Jump to content

Code RSC - reparere eller bytte til noe annet?


Recommended Posts

Skulle lufte bremsene i dag og klarte knekke lufteenheten på Code R kaliperen, inne i det lille hullet den presses inn i. Blir vanskelig å få den ut uten å drille og styre på. Stemplene går også tregt, har forsøkt jukke ut/inn og smøre med Dot olje på stemplene uten at det ble helt topp. Bremsene er SRAM Code RSC, 5 år gamle.

Ser at Magura Trail Sport koster ca 2500kr for komplett sett. Er det en ide å bytte ut hele det gamle RSC settet med dette i steder for å bruke 1500kr på ny kaliper og også da 5-800kr på nytt luftesett? Med Magura bremser kan jeg bruke luftesettet jeg har for mineralolje (har det på alle de andre syklene i huset). Andre tips til reparasjon/bytte?

Til info så har jeg hatt Guide R på andre sykler og hatt mer enn nok bremsekraft på de bremsene.

 

Link to comment
Share on other sites

Var det sjølve luftenippelen til luftesettet som knakk? Eller noko på sjølve kaliperen? Klarar ikkje heilt forstå korleis det siste alternativet skulle skje, men..

 

Det er forsåvidt mulig å plukke ut stemplene, gnikke dei reine og sette dei inn igjen. Enklare å kome til enn å gjere det medan dei står på. Blir litt sølete. 

 

Spørsmålet er vel kva du har lyst til. Likar du dei bremsene og vil behalde dei, prøv å fikse (evt få tak i kun ein stk kaliper). Er du sugen på noko nytt, skaff nytt.. 😉

Link to comment
Share on other sites

Nippelen til luftesettet som knakk inni hullet på kaliperen.

Har tatt ut stempler og renset, byttet pakninger osv på liknende bremser (guide R) før og det var mye styr og gris for lite forbedring. Frister ikke å starte på det igjen.

Liker bremsene godt men tror jeg får problemer om jeg starter mekke på den andre bremsa også. Trenger lufting den også. Virker som forrige eier ikke har gjort noe vedlikehold på disse. Går nok fort noen timer med banning da og så er jeg like langt…. Fordel med å bytte bremsene er også å få samme «type» på alle syklene.

Link to comment
Share on other sites

Sunnu skrev (9 timer siden):

Angåande luftesett så kan vel det kjøpast frå AliExpress fo 100 kr?

Er de noe bra da? Har hatt billige universal sett fra norske nettbutikker til både SRAM og Shimano som var passe dårlig kvalitet på. 

Link to comment
Share on other sites

Om dei er bra er eit godt spørsmål. Det er eit hav av varianter med forskjellige inkluderte greier, men berre 2-3 forskjellige design. Du treng vel uansett egentlig berre den dingsen til å feste i caliper?

Nokon andre som har faktisk erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Mange sett har nippler som er av plast men velg et sett som har nippler av messing, og et sett som har oppsamlingsflaske på hendelsiden som er gjennomsiktig. Gjør det lettere å kontrollere for bobler.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, san said:

Mange sett har nippler som er av plast men velg et sett som har nippler av messing, og et sett som har oppsamlingsflaske på hendelsiden som er gjennomsiktig. Gjør det lettere å kontrollere for bobler.

Oppsamlingsflaske? På SRAM bruker man jo sprøyte i begge ender.

Jeg har Originalt SRAM Pro Bleed Kit og er veldig fornøyd med det. Jeg hadde standard-kit før, og pro er mye bedre å jobbe med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det setter jeg har er med messing nipler og metall plugg til bleedporten. Var metallpluggen som knakk inni porten. Etter å ha sovet på saken fant jeg en enkel løsning på å få ut biten som satt igjen (skrudde inne en bitteliten skrue og dro ut med tang). Forsøkte så å åpne bleedporten med en unbrako, den runda bare skruen innvendig så det er nå umulig å lufte bremsa. Den fungerer derimot ganske ok etter rensingen i går. Sjekka forbremsa og den virker være i bedre stand. Bleedporten var lett å åpne/lukke. Så jeg kjøper nytt bleedsett, satser på SRAM standard eller PRO. Så bytter jeg kaliperen bak neste gang bremsa er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

DesmoSkier skrev (28 minutter siden):

Oppsamlingsflaske? På SRAM bruker man jo sprøyte i begge ender.

 

Kopp, er vel det den mer korrekte betegnelsen. Den i midten av bildet.Noen sett har gule kopper.

image.png.0dc087bcc14f8cc0e84486210d563cb7.png

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, san said:

Kopp, er vel det den mer korrekte betegnelsen. Den i midten av bildet.Noen sett har gule kopper.

image.png.0dc087bcc14f8cc0e84486210d563cb7.png

Jeg forstår ikke hvordan man kan lufte SRAM-bremser med det utstyret der. Det er jo flere steg i prosessen som baserer seg på å dra ut bobler med undertrykk, for så å sette trykk på systemet. Og da trenger man sprøyte i begge ender.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, san said:

Kopp, er vel det den mer korrekte betegnelsen. Den i midten av bildet.Noen sett har gule kopper.

image.png.0dc087bcc14f8cc0e84486210d563cb7.png

Det settet fungerer (svært) dårleg på Sram med bleeding edge. (Forutset at bildet gjev eit korrekt inntrykk av innhaldet i settet) 

Link to comment
Share on other sites

Med tipset ang. lufetsett fra Ali, hvor vi vet de fleste understøtter flere bremsetyper, var poenget å velge et sett med messingnipler samt flaske/kopp,  som en lettere kan se bobler. Om settet under ikke fungerer med SRAM slik de påstår, ja da er det vel også et tips å ta med seg?

Link

image.png.8acb4e106f598015dbe2013c351b969e.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...