Jump to content

Sram xplr 13-girgruppe lansert

Ndreas

Recommended Posts

Ja, har bransjen hoppa haien eller er dette en ny revolusjon (i dyre deler)?

https://bikerumor.com/sram-red-xplr-13-speed-groupset/

https://www.instagram.com/p/C-IT8vWMok0/?igsh=MTF1NzJkbDc0Yzk=

Sitat

SRAM RED XPLR Pricing

• XPLR Rear Derailleur:USD: $700.00, EUR: €630.00, GBP: £540.00
  • Red E1 Flattop Chain: USD: $99.00, EUR: €89.00, GBP: £76.00
  • Red XPLR Cassette: USD: $600.00, EUR: €585.00, GBP: £500.00
  • Red XPLR Crankset (non-power): USD: $650.00 (chainring included), EUR: €585.00, GBP: £500.00
  • Red XPLR Crankset Power (chainring included):, USD: $1,100.00, EUR: €990.00, GBP: £850.00
  • Separate Chainrings:USD: $150.00, EUR: €135.00, GBP: £115.00
  • Paceline X Rotor: USD: $70.00, EUR: €63.00, GBP: £54.00
  • SRAM RED Shifter/Brake lever: USD: $675.00, EUR: €608.00, GBP: £520.00

(denne kan evt flyttes til utvikling i sykkeltråden)

• Haha 2

Det begynner å bli ganske vilt hvor dyre highend gruppesettene har blitt. Men altså, det må jo tydeligvis være et marked for slike produkter der ute et sted? Selv har jeg Apex 1x11 på min aluminiums grussykkel😊 7 år har den faktisk blitt, still going strong som det heter. Girer nydelig, ikke byttet wire en eneste gang. Og ja, sykkelen har vært brukt😊

• Like 1

Syns i teorien at 13 gir og udh hengt bakgir virker helt supert. 

Tett og fin giring, som i praksis erstatter 2x12 både på tetthet og range. 

Men, blir ikke kjedelinje veldig skrå med 13 gir, samme spacing og korte kjedestag? 

Og så var det prisene da... 

Ndreas skrev (50 minutter siden):

Kanskje det artigste med launchen:

De hjulene klarer jeg ikke å se hvem som skal ha. Med unntak av noen som sykler Unbound og tilsvarende. Ser at de følger ISO tubless standard, men da er min dekkbredde 58 mm. 😅

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Olechr skrev (1 time siden):

De hjulene klarer jeg ikke å se hvem som skal ha. Med unntak av noen som sykler Unbound og tilsvarende. Ser at de følger ISO tubless standard, men da er min dekkbredde 58 mm. 😅

Ganske sjukt at det er større enn vanlig indre dim for stisykling/enduro. Faktisk ikke sikker på hva som er normen i DH, men ja. Må minst være unbound

En slik gruppe er av ca null interesse for meg.

Elektronisk giring er det første som får meg til å dette av lasset. Har prøvd flere forskjellige, men for meg så fjerner det en positiv interaksjon med sykkelen som jeg har ved mekanisk giring. Noe av det som gjør sykling gøy og mentalt altoppslukende er jo interaksjonen med sykkelen, kroppen og omgivelsene rundt. Det å time mekaniske skift er en del av dette for meg. Elektronisk skifting føles dødt og livløst. 

Og hva er poenget med 13 gir på en kassett? Marginalt kortere avstand mellom girene? 

Fint med fin bredde i utveksling, men det kan man oppnå med 12,11 og 10delt også. Det kan man også lages like robust og lettere, hvis girprodusentene vil. 

Har null tro på at man blir raskere med et slikt oppsett, og hvis det ikke føles bedre i bruk, som uansett vil være tilfelle med elektronisk gir så er det for meg liten grunn til å ha lyst på et slikt oppsett. 

En moderne 11 eller 12 delt mekanisk RED for hydrauliske bremser derimot; Det hadde vært noe! 

12 delt eagle og landevei/grus-grupper for hydrauliske bremser har representert reelle framskritt. Dette er i mitt syn ikke et reelt fremskritt fra et brukerperspektiv. Jeg tar høyde for at andre opplever dette subjektivt annerledes. 

• Like 6
  • Thanks 1

Ndreas skrev (1 time siden):

Virker som om hovedmålet med bredden og mønsteret i felgen er aerodynamikk, så for grus-ritt for eliten kan det kanskje være noe, men ja, for spesielt interesserte.

Er vel først og fremst racing ja. Jeg synes sånn sett det er veldig tøft. Skulle jeg hatt raske hjul kun til fin grus gir aerofordelen mening. Som feks Birken hjul tror deg disse hadde vært kule. 

Det jeg synes er dumt er at ikke merkene kan prøve å holde seg til en satt standard for trygg Hookless. At det blir veldig begrenset med hvilke dekk som kan brukes trygt er dumt. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

loki skrev (23 timer siden):

46 tenner gitt, 1-1 er lett nok for mange bruksområder., dette blir populært.

Hvor stort spenn i utveksling en trenger på sykkelen er avhengig av vekt til ekvipasjen. 1-1 er ikke lett nok for alle kroppsvekter.

On 8/2/2024 at 8:50 AM, Supermann said:

En slik gruppe er av ca null interesse for meg.

Elektronisk giring er det første som får meg til å dette av lasset. Har prøvd flere forskjellige, men for meg så fjerner det en positiv interaksjon med sykkelen som jeg har ved mekanisk giring. Noe av det som gjør sykling gøy og mentalt altoppslukende er jo interaksjonen med sykkelen, kroppen og omgivelsene rundt. Det å time mekaniske skift er en del av dette for meg. Elektronisk skifting føles dødt og livløst. 

Og hva er poenget med 13 gir på en kassett? Marginalt kortere avstand mellom girene? 

Fint med fin bredde i utveksling, men det kan man oppnå med 12,11 og 10delt også. Det kan man også lages like robust og lettere, hvis girprodusentene vil. 

Etter to år på 1x11 på blandeveissykkel, ser jeg helt klart fordelen med tett giring så man får god kadens. På stisykler er det ikke noe problem med 1x11 med stort spenn. Skjønner at noen tviholder på forgir til bukkestyre, men tar heller enkelt vedlikehold enn forgir. 

Elektronisk giring er det få som misliker, så der er du nok i mindretall. Eneste som holder meg vekk fra AXS på bukkestyre er at det er hverdagssykkel som parkeres ute her og der da er vanlig Rival1 perfekt. 

• Like 1

baronKanon skrev (1 time siden):

Etter to år på 1x11 på blandeveissykkel, ser jeg helt klart fordelen med tett giring så man får god kadens (...) skjønner at noen tviholder på forgir til bukkestyre...

Blandeveisinnsikt 🤍

Vurderer du smalere styre også? 😅

(Beklager til nye forumister - internt fra gamleforumet!)

S