Jump to content

Sram xplr 13-girgruppe lansert


Recommended Posts

Posted

Ja, har bransjen hoppa haien eller er dette en ny revolusjon (i dyre deler)?

https://bikerumor.com/sram-red-xplr-13-speed-groupset/
 

https://www.instagram.com/p/C-IT8vWMok0/?igsh=MTF1NzJkbDc0Yzk=
 

Sitat

SRAM RED XPLR Pricing

  • XPLR Rear Derailleur:USD: $700.00, EUR: €630.00, GBP: £540.00
  • Red E1 Flattop Chain: USD: $99.00, EUR: €89.00, GBP: £76.00
  • Red XPLR Cassette: USD: $600.00, EUR: €585.00, GBP: £500.00
  • Red XPLR Crankset (non-power): USD: $650.00 (chainring included), EUR: €585.00, GBP: £500.00
  • Red XPLR Crankset Power (chainring included):, USD: $1,100.00, EUR: €990.00, GBP: £850.00
  • Separate Chainrings:USD: $150.00, EUR: €135.00, GBP: £115.00
  • Paceline X Rotor: USD: $70.00, EUR: €63.00, GBP: £54.00
  • SRAM RED Shifter/Brake lever: USD: $675.00, EUR: €608.00, GBP: £520.00

(denne kan evt flyttes til utvikling i sykkeltråden)

  • Haha 2
Posted

Er bare blitt helt dustete. 
 

Heldigvis så funker gruppene under bra. Selv har jeg nå Rival XPLR og er super happy etter ett par turer. 

  • Like 2

Ole Christian 

Scott ambassadør.

Posted

Det begynner å bli ganske vilt hvor dyre highend gruppesettene har blitt. Men altså, det må jo tydeligvis være et marked for slike produkter der ute et sted? Selv har jeg Apex 1x11 på min aluminiums grussykkel😊 7 år har den faktisk blitt, still going strong som det heter. Girer nydelig, ikke byttet wire en eneste gang. Og ja, sykkelen har vært brukt😊

  • Like 1
Posted

Syns i teorien at 13 gir og udh hengt bakgir virker helt supert. 

Tett og fin giring, som i praksis erstatter 2x12 både på tetthet og range. 

Men, blir ikke kjedelinje veldig skrå med 13 gir, samme spacing og korte kjedestag? 

Og så var det prisene da... 

Posted
Ndreas skrev (50 minutter siden):

Kanskje det artigste med launchen:

 

De hjulene klarer jeg ikke å se hvem som skal ha. Med unntak av noen som sykler Unbound og tilsvarende. Ser at de følger ISO tubless standard, men da er min dekkbredde 58 mm. 😅

Ole Christian 

Scott ambassadør.

Posted
Olechr skrev (1 time siden):

De hjulene klarer jeg ikke å se hvem som skal ha. Med unntak av noen som sykler Unbound og tilsvarende. Ser at de følger ISO tubless standard, men da er min dekkbredde 58 mm. 😅

Ganske sjukt at det er større enn vanlig indre dim for stisykling/enduro. Faktisk ikke sikker på hva som er normen i DH, men ja. Må minst være unbound

Posted

En slik gruppe er av ca null interesse for meg.

Elektronisk giring er det første som får meg til å dette av lasset. Har prøvd flere forskjellige, men for meg så fjerner det en positiv interaksjon med sykkelen som jeg har ved mekanisk giring. Noe av det som gjør sykling gøy og mentalt altoppslukende er jo interaksjonen med sykkelen, kroppen og omgivelsene rundt. Det å time mekaniske skift er en del av dette for meg. Elektronisk skifting føles dødt og livløst. 

Og hva er poenget med 13 gir på en kassett? Marginalt kortere avstand mellom girene? 

Fint med fin bredde i utveksling, men det kan man oppnå med 12,11 og 10delt også. Det kan man også lages like robust og lettere, hvis girprodusentene vil. 

Har null tro på at man blir raskere med et slikt oppsett, og hvis det ikke føles bedre i bruk, som uansett vil være tilfelle med elektronisk gir så er det for meg liten grunn til å ha lyst på et slikt oppsett. 

En moderne 11 eller 12 delt mekanisk RED for hydrauliske bremser derimot; Det hadde vært noe! 

12 delt eagle og landevei/grus-grupper for hydrauliske bremser har representert reelle framskritt. Dette er i mitt syn ikke et reelt fremskritt fra et brukerperspektiv. Jeg tar høyde for at andre opplever dette subjektivt annerledes. 

  • Like 6
  • Thanks 1
Posted

Tipper at denne felgen blir en like stor suksess som forrige generasjons grushjul i XPLR-serien. I mine øyne er det nøyaktig null fordeler med så bred felg.

Posted

Virker som om hovedmålet med bredden og mønsteret i felgen er aerodynamikk, så for grus-ritt for eliten kan det kanskje være noe, men ja, for spesielt interesserte.

Posted
Ndreas skrev (1 time siden):

Virker som om hovedmålet med bredden og mønsteret i felgen er aerodynamikk, så for grus-ritt for eliten kan det kanskje være noe, men ja, for spesielt interesserte.

Er vel først og fremst racing ja. Jeg synes sånn sett det er veldig tøft. Skulle jeg hatt raske hjul kun til fin grus gir aerofordelen mening. Som feks Birken hjul tror deg disse hadde vært kule. 
 

Det jeg synes er dumt er at ikke merkene kan prøve å holde seg til en satt standard for trygg Hookless. At det blir veldig begrenset med hvilke dekk som kan brukes trygt er dumt. 

Ole Christian 

Scott ambassadør.

Posted
20 hours ago, Jamez said:

Tett og fin giring, som i praksis erstatter 2x12 både på tetthet og range. 

Det er då ikkje noko revolusjonerande ny range her, med ein 10-46 kassett. SRAM har allereie 12-delt 10-52.

Posted
loki skrev (23 timer siden):

46 tenner gitt, 1-1 er lett nok for mange bruksområder., dette blir populært.

Hvor stort spenn i utveksling en trenger på sykkelen er avhengig av vekt til ekvipasjen. 1-1 er ikke lett nok for alle kroppsvekter.

Posted

Man får jo en haug ulike drev om man vil kjøre lettere utveksling. Så kassetten er ikke noe voldsomt problem. Annet enn at den koster ca sju tusen kroner. 

 

LarsB 

  • Like 1
  • Haha 1
Posted
On 8/2/2024 at 8:50 AM, Supermann said:

En slik gruppe er av ca null interesse for meg.

Elektronisk giring er det første som får meg til å dette av lasset. Har prøvd flere forskjellige, men for meg så fjerner det en positiv interaksjon med sykkelen som jeg har ved mekanisk giring. Noe av det som gjør sykling gøy og mentalt altoppslukende er jo interaksjonen med sykkelen, kroppen og omgivelsene rundt. Det å time mekaniske skift er en del av dette for meg. Elektronisk skifting føles dødt og livløst. 

Og hva er poenget med 13 gir på en kassett? Marginalt kortere avstand mellom girene? 

Fint med fin bredde i utveksling, men det kan man oppnå med 12,11 og 10delt også. Det kan man også lages like robust og lettere, hvis girprodusentene vil. 

Etter to år på 1x11 på blandeveissykkel, ser jeg helt klart fordelen med tett giring så man får god kadens. På stisykler er det ikke noe problem med 1x11 med stort spenn. Skjønner at noen tviholder på forgir til bukkestyre, men tar heller enkelt vedlikehold enn forgir. 

Elektronisk giring er det få som misliker, så der er du nok i mindretall. Eneste som holder meg vekk fra AXS på bukkestyre er at det er hverdagssykkel som parkeres ute her og der da er vanlig Rival1 perfekt. 

  • Like 1
Posted
baronKanon skrev (1 time siden):

Etter to år på 1x11 på blandeveissykkel, ser jeg helt klart fordelen med tett giring så man får god kadens (...) skjønner at noen tviholder på forgir til bukkestyre...

Blandeveisinnsikt 🤍

Vurderer du smalere styre også? 😅

(Beklager til nye forumister - internt fra gamleforumet!)

 
Posted
26 minutes ago, Sepeda said:

Blandeveisinnsikt 🤍

Vurderer du smalere styre også? 😅

(Beklager til nye forumister - internt fra gamleforumet!)

Det er nødvendighet for å komme til jobb. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...