Jump to content

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Recommended Posts

Supermann skrev (47 minutter siden):

Ikke uenig Lars-Erik, men det er kanskje ikke så relevant for de som skal kjøpe bil nå? Om fem år så er forhåpentligvis kamelene som må svelges når det skal velges bil i den ene eller andre retningen mindre. For de er fremdeles mange. Ved kjøp av Model Y så må man tåle at man støtter Elon og at betjeningen i beste fall er middelmådig selv om drivverket er supert og softwaren er god.  ID-bilene har om mulig enda mer håpløs betjening.  Hyundai/Kia  plinger og plonger ustanselig og har ikke nødvendigvis super kvalitet heller. BMW har endel gimmick og er forholdsvis tunge, trange og dyre. I5 Touring er f.eks. en bil jeg gjerne kunne tenket meg, men den er fryktelig stor og tung uten å tilby sååå mye plass. 

Det skal ikke være enkelt. 

Mitt råd ville være å undersøke markedet nøye før man går i Model Y retningen. Det har bare i år kommet mange spennende bilmodeller, både fra de vestlige, men også Kina. Hvorvidt man ønsker å støtte Tesla med Elon Musk bak rattet, eller kineserne får hver i sær gjøre seg opp en mening om - for egen del er svaret nei på begge deler slik det har blitt nå, dvs. at den Teslaen vi har i garasjen godt kan være den siste. 

Hele bilbransjen siden Tesla kom fått et helt annet forhold til software, og opplevelsene de hadde under pandemien har bare forsterket dette hvor de satt litt sjakk-matt pga. problemer med forsyningskjedene og lite mulighet til å skifte ut komponenter. 

Sjekk ut de franske, de japanske, tyske mm. Det som var en sannhet i går er ikke nødvendigvis det i dag (eller i morgen).  Om du allikevel ender opp med at du vil gå for en Model Y så gjør nå det, men da har du undersøkt. Jeg personlig synes vår Model 3 knapt duger som en nr. 2 bil, og teknologien i en Y er som sagt akkurat den samme. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

runermm skrev (4 minutter siden):

Prøver man i tillegg å lage et bærekraftregnskap for bilinvesteringen så er det i grunn bare å gi opp hele greia, eller?

Det er kanskje at bilverdier er på vei tilbake til normalen. Bilen faller i verdi fra en kjøper de. Gjerne stort første året, så avtakende. Med elbil er vel alltid batterigarantien en faktor. Det koster igjen endel å ta opp lån. Dette struper de med overivrig kjøpelyst, svak forståelse av privatøkonomi og kanskje ikke den lengste tidshorisonten. En kan ikke lengre kjøpe elbil, ha den et år og selge til samme, høyere eller bittelitt lavere enn egen kjøpspris. Taycan-bonanzan på Finn bekreftet vel det. På kjøpersiden må det faktisk eksistere en kjøper, som er villig til å betale. Econ101 gjelder igjen.

Det å gi mange mulighet til å kjøpe et objekt med levering 1-2 år frem tid, til et lavt depositum, er oppskriften på å skape ren spekulasjon. Den tid er forhåpentligvis over. Skal sies at mange bruker penger på mye dumt bilrelatert. Folk kjøper personlige bilskilt.

Personlig hadde jeg ikke tørt å hatt en dyr elbil etter at batterigarantien(Forbrukerradet) var gått ut. Dog, kjøpe billigbillig elbil til småkjøring, med baktanke om at batteriet varer så lenge det varer, er en annen sak. Det er vel strategien til mange Leaf-sjåfører.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

Mitt råd ville være å undersøke markedet nøye før man går i Model Y retningen. Det har bare i år kommet mange spennende bilmodeller, både fra de vestlige, men også Kina. Hvorvidt man ønsker å støtte Tesla med Elon Musk bak rattet, eller kineserne får hver i sær gjøre seg opp en mening om - for egen del er svaret nei på begge deler slik det har blitt nå, dvs. at den Teslaen vi har i garasjen godt kan være den siste. 

Hele bilbransjen siden Tesla kom fått et helt annet forhold til software, og opplevelsene de hadde under pandemien har bare forsterket dette hvor de satt litt sjakk-matt pga. problemer med forsyningskjedene og lite mulighet til å skifte ut komponenter. 

Sjekk ut de franske, de japanske, tyske mm. Det som var en sannhet i går er ikke nødvendigvis det i dag (eller i morgen).  Om du allikevel ender opp med at du vil gå for en Model Y så gjør nå det, men da har du undersøkt. Jeg personlig synes vår Model 3 knapt duger som en nr. 2 bil, og teknologien i en Y er som sagt akkurat den samme. 

Salgstallene fra Norge, og totalt i verden peker mot en betydelig større tiltro til Tesla enn det du har . Jeg forstår at du vil forsvare å bruke dobbelt så mange penger på en bil som er marginalt bedre, men det er det en veldig liten prosentandel som er enige med deg i. Dette fastslår jo selvfølgelig ikke kvaliteten av de tilfeldige to bilene mot hverandre, men så feil kan vel ikke flertallet ta måned etter måned, år etter år?

 Og forresten kjører jeg en passat 2012 mod, og er ikke mere tilhenger av Tesla enn at jeg synes det er ekstremt fascinerende at et bilmerke som er bare 10 år har tatt en så stor markedsandel, og resten av el bil produsenter har brukt 10 år på å prøve å tette gapet. 

Link to comment
Share on other sites

Det å diskutere bil er som å diskutere sykkeldekk. Uten kontekst for meningene er mye egentlig meningsløst. 

Når noen som befinner seg i øvre økonomiske sjikt og/eller prioriterer bil svært høyt skal dele kunnskap med noen som kun kan/vil fokusere på kjerneoppgaven til en bil og som må holde kostnadene til en minimum, ja da er vi vel dømt til å snakke forbi hverandre. 

Jeg ser at det påstås at det nå er mange gode alternativer til Y. Men jeg sliter med å finne dem. Enyaq står vel høyest på lista og de franske som kommer nå. Da har jeg ekskludert de kinesiske merkene. Jeg forstår ikke hvordan noen tør å investere så mye penger i potensielle døgnfluer.

Min drøm er at Tesla gir en endelig langfinger til resten av bransjen ved å lansere en MPV som er rensket inn til margen for alt mulig tant og fjas og med et knallhardt fokus på sikkerhet, pris, driftskostnader  og ytelse. Spent på hva som ligger i ryktene om en billig model 3. Ikke at den er aktuell for oss, men om de følger opp med en "billig" stor bil. 

Basert på min omgangskrets så er de som har Tesla også det jeg vil kalle rasjonelle folk. Ingen av dem er "fanboys". Det er kunnskapsdrevne folk som har landet på at Tesla er det rasjonelle valget - er min tolkning. 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

erikskon skrev (51 minutter siden):

Basert på min omgangskrets så er de som har Tesla også det jeg vil kalle rasjonelle folk. Ingen av dem er "fanboys". Det er kunnskapsdrevne folk som har landet på at Tesla er det rasjonelle valget - er min tolkning. 

Min oppfatning er at vi alle er (begrenset) rasjonelle mennesker. 

Og når vi har investert i bolig eller bil, så har vi en tendens til å forsvare for oss selv (og andre) det valget som er gjort, som det mest rasjonelle. Det gjelder uansett om det er Tesla, Bianchi, enebolig eller rekkehus. 

Så finnes det noen veldig aktivt argumenterende Teslaeiere, som går veldig til motargumentasjon om noen skulle peke på svakheter ved Tesla eller at de mener andre biler er bedre. Slik det også finnes samme andel blant eiere av andre bilmerker.

For min del utgikk Tesla delvis pga Musk (delvis pga at kona hater designet), og delvis pga at flere jeg kjenner har hatt i overkant mye trøbbel med kvaliteten på enkeltdeler av bilen og å få god service fra Tesla. Jeg kjenner også Teslaeiere som er storfornøyde, så jeg tror ikke dermed Tesla leverer dårlige biler - men ut fra de erfaringene gjør det at det ikke ville gitt noen godfølelse å bestille en Tesla.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer uansett snart en oppgradering av Model Y (Q1 2025?), tilsvarende den som Modell 3 fikk, pluss sikkert enda mer siden tiden har gått i mellomtiden. Forvent bedre rekkevidde, støyisolering, ladefart....pluss sikkert noen HW-oppgraderinger som bedre filskiftevarsler (lys i området ved sidespeilet) og dustete yoke-ratt.

Har 2021 Model Y fra før. Veldig happy, men vurderer å bytte dempere til justerbare for å få bedre/mykere demping (omtrent 10 lapper). Har forøvrig 18" (org 19") vinterhjul for litt høyere dekkprofil: mer komfort og mindre støy.

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Link to comment
Share on other sites

erikskon skrev (3 timer siden):

Jeg ser at det påstås at det nå er mange gode alternativer til Y. Men jeg sliter med å finne dem. Enyaq står vel høyest på lista og de franske som kommer nå. Da har jeg ekskludert de kinesiske merkene. Jeg forstår ikke hvordan noen tør å investere så mye penger i potensielle døgnfluer.

Alle på MEB-plattformen (id4/5/7, Enyaq, Tavascan, Explorer osv), Mustang, Ev6, Ioniq5, Stellantis-bilene (awd kommer), Toyota-Subaru-Lexus-trillingen, Audi og BMW har og gode biler i samme klassen,  - alle disse (og sikkert flere jeg har glemt) er gode alternativ til MY, endel ting er konkurrentene bedre på, andre ting er de dårligere på - kommer an på prioriteringene til kjøper. Prismessig får man flere av disse i samme leia som MY.

Det er og flere av kineserene som ikke er døgnfluer, Byd, som er en av verdens største elbilprodusent foreksempel.. At man kanskje ikke burde kjøpe kinesisk av politiske årsaker er dog en ting. Men det kommer mange gode biler fra Kina..

MEN det irriterer meg grenseløst at alle bilene nevnt over i praksis bare har fire seter! Og at en stakkars trebarnsfar må drive tetris hver gang han skal stable alle ungene i baksete, og stakkaren i midten sitter på en smal opphøyning med et hardt armlene i ryggen! Det hadde kostet produsentene en halv kilokalori å laget tre skikkelige seter bak, bilene er mer enn brede nok!

Link to comment
Share on other sites

suverin skrev (13 minutter siden):

 

MEN det irriterer meg grenseløst at alle bilene nevnt over i praksis bare har fire seter! Og at en stakkars trebarnsfar må drive tetris hver gang han skal stable alle ungene i baksete, og stakkaren i midten sitter på en smal opphøyning med et hardt armlene i ryggen! Det hadde kostet produsentene en halv kilokalori å laget tre skikkelige seter bak, bilene er mer enn brede nok!

Samme her. Irriterer meg også at Peugeot har gjort tabben med nye 5008 å kutte ut de 3 setene de hadde. 5008 el, med de setene og 4WD må ha vært en vinner. Bra pris og noe ingen andre leverer på el.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Link to comment
Share on other sites

erikskon skrev (3 timer siden):

Det å diskutere bil er som å diskutere sykkeldekk. Uten kontekst for meningene er mye egentlig meningsløst. 

 

Virkelig enig! 

Bil for meg er subjektivt og hva som er "beste kjøp" vil variere veldig for den enkelte. Jeg har veldig lyst på en Hyundai Ioniq 5N. Tror veldig mange vil si at dette er et dust kjøp når man kan få BMW I4 til samme pris. 

Tilsvarende er Tesla Model Y og VAG ID4/Q4/Enyac like, men ganske ulike biler. I alle fall med sine respektive styrker og svakheter. Jeg ville ha en Model Y Performance da vi skulle bytte familebil, kona ville ha en ID4 GTX, det er kanskje unødvendig å si, men vi endte med en ID4. Bra bil, men så har vi to barn. 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sveinung1 skrev (9 timer siden):

Salgstallene fra Norge, og totalt i verden peker mot en betydelig større tiltro til Tesla enn det du har . Jeg forstår at du vil forsvare å bruke dobbelt så mange penger på en bil som er marginalt bedre, men det er det en veldig liten prosentandel som er enige med deg i. Dette fastslår jo selvfølgelig ikke kvaliteten av de tilfeldige to bilene mot hverandre, men så feil kan vel ikke flertallet ta måned etter måned, år etter år?

 Og forresten kjører jeg en passat 2012 mod, og er ikke mere tilhenger av Tesla enn at jeg synes det er ekstremt fascinerende at et bilmerke som er bare 10 år har tatt en så stor markedsandel, og resten av el bil produsenter har brukt 10 år på å prøve å tette gapet. 

Jeg har ikke så stort behov for å forsvare det jeg bruker på bil, mine kommentarer kom igjen som et svar på at alt annet enn Tesla var gammeldags, og BMW og Audi ble omtalt som de som var virkelig ille. Min iX ble sett opp mot S og X og endte opp som en rimeligere og langt bedre totalpakke enn hva Tesla hadde å tilby på både rekkevidde, komfort og teknologi. 

Har for egen del også en Tesla i garasjen, så jeg har jo kjøpt ikke bare en, men to av det slaget i nyere tid. For egen del er det som jeg har skrevet over helt uaktuelt å kjøpe ny Tesla så lenge Elon Musk sitter bak rattet, det er altfor mange usmakelig utfall derfra ift. fagforeningsknusing, AI genererte fake bilder av demokratenes presidentkandidat som kommunist, utsagn som rett og slett ikke er i vater osv, osv. Så respekterer jeg at andre kommer til en helt annen konklusjon. 

Legger jeg det til side, så er mitt ankepunkt mot Tesla at de for ensidig fokuserer på pris, pris og pris. De har blitt denne tids folkevognboble, ikke særlig god som sådan, men har framstått, og gjør det til dels enda som et rimelig totalpakke, men med klare mangler - det var nettopp pris som var avgjørende da vi kjøpte vår Model 3 i 2023. Utfordringen med å være fiksert på pris alene er at det alltid kommer noen som kan utfordre deg på det - det ser vi i stigende grad skjer nå, og selv om Tesla isolert sett har hatt et kanonsalg i Norge i 2024 så er de på vikende front globalt hvor andre vokser til dels betydelig. Det er en situasjon Tesla ikke har vært i noen gang, så får vi se hvordan de håndterer det. Pt. har de skuffet aksjemarkedet fire kvartal på rad. 

Så er det selve lineup - S og X har rett og slett gått ut på dato, da vi skulle skifte ut vår Model S så vurderte vi ikke seriøst å bytte inn i en ny S, den vurderte vi som utdatert. Nå synes det som om de gjør det samme med 3 og Y, dvs. flikker og flikker på bilene uten å komme med en ny modell. Model 3 er grunnleggende fra 2018 og Y er ikke så mye nyere den heller selv om de gjør noen facelift. I tillegg er dette en ganske smal plattform med to (tre modeller inklusive Cybertruck), nå lanseres det en Robottaxi, men kjenner jeg Tesla rett så er det mange år fram i tid før den faktisk kommer. Tesla Roadster ble f.eks lansert i 2017 og er fremdeles ikke på veien. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

erikskon skrev (1 time siden):

Jeg sliter med å se på Tesla sitt fokus på pris som noe negativt. Og er folkevognbobla noe negativt å bli assosiert med? Dersom noen nå sier at Y er vår tids Avensis og Octavia så blir jeg ikke mindre interessant i Y 😉

Jeg tenker at man må ha flere tanker i hodet samtidig. Avensis og Octavia hadde begge greit med funksjonalitet i bilen, mens folkevognbobla rett og slett gikk ut på dato på et tidspunkt. 

Ref. mitt bilde over i tråden som viser parkeringssystemet til Tesla, så er det et eksempel på funksjonalitet langt under det jeg personlig forventer i 2024. Her er det ikke bare det at de har sovet i timen, de har faktisk gått bakover. Før hadde bilene ultrasoniske sensorer og radar, nå er begge tatt vekk uten at man har et fullverdig alternativ klart til dags dato. Resultatet er at vindusviskeren lever sitt eget liv og tar gjerne en sveip i strålende sol på tørr rute, at man ikke i tilstrekkelig grad kan stole på at avstandsangivelser er korrekt samt at den kobler ut helt eller delvis. Kamerabasert vindusvisker har de til dags dato ikke klart å få til å fungere fullverdig, selv om det ble introdusert i 2017. Videre fjerning av blinklyshendel for å spare en femmer - hvorfor i all verden?

Så er det nå slik at det begynner å komme adskillig rimeligere biler som faktisk har et fungerende parkeringssystem med 360-kamera og det hele. Da mener jeg at Tesla har et problem, dagens salg drives i stor grad at det har vært lite fullgode alternativer, nå er de der og slår Tesla på pris - så kan det sikkert ta noe tid før det går opp for markedet, men på ett eller annet tidspunkt tenker jeg at det skjer. Hva da?  

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med Lars-Erik, Tesla henger ikke med. Kommer det ikke en ny spennende modell så vil de aldri klare å opprettholde høyt nok salg og de vil få problemer. Jeg hadde aldri kjøpt bil i 2025 til 500k uten 360 kamera, det er så basic som blindsonevarsel og ryggekamera for min del nå. Mulighet for HUD synes jeg også alle biler bør ha.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...