perbl Posted August 3 Share Posted August 3 Skal lufte et par Rival-bremser som begynner å bli litt slappe, og tenkte å freshe opp stegene i manualen. Begynte å stusse på hva som er bakgrunnen for den greia med at man ikke skal ha mer enn 90mm fra endten av håndtaket målt mot en imaginær rett linje fra toppen av hendelen. Både manual og GCN sin video nevner dette, men såvidt jeg kan se ikke grunnen til det. Er det fordi man da vil ha for mye bremsevæske i systemet til å kunne justere bremsene, eller er det noe annet? Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyE Posted August 3 Share Posted August 3 Aner ikke. Men jeg kan hvertfall si at jeg tok ikke hensyn til dette da jeg luftet mine i våres. Så om jeg var innenfor dette eller ikke vites ei. Quote . Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted August 3 Author Share Posted August 3 Husker ikke om jeg tok høyde for det da jeg satte opp bremsene heller, men må ærlig talt innrømme jeg ikke helt husker om jeg lufta dem på ordinært vis heller ifm kapping og treing av slanger 🙂 Men vil nå tro jeg gjorde det ifm at det ikke akkurat er lite knot med å trekke disse slangene internt. Men kjenner ingeniøren i meg liker å vite hvorfor en sånn forhåndsregel eksisterer. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
haaaaakon Posted August 4 Share Posted August 4 (edited) Jeg installerte og luftet SRAM Rival AXS bremser i sommer, og synes denne offisielle videoen fra SRAM var bra, den er ryddig og metodisk. Der nevnes ikke dette med 90mm i det hele tatt. Jeg synes prosessen fungerte ok. På den annen side så er det kanskje ikke Rival AXS du har? Edited August 4 by haaaaakon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted August 6 Author Share Posted August 6 Har sett den, og der bruker de vel også en annen teknikk med bleeding edge der du presset væska fra hendel ned i kaliper framfor motsatt. Men mine 2019-ish bremser har gammeldags løsning med lufteskrue. Uansett ikke mer enn 90mm, og etter dagens lufting gikk de fra null til The Power of Greyskull. Var mye luft, men DOT-baserte løsninger bør vel luftes med jevne mellomrom ihht manualene. Så nå er det ikke noen unnskyldninger for å komme seg ut på gampetur lengre. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted August 6 Share Posted August 6 Jeg bygget også sykkel med sram (force) i vinter, og synes det gikk greit med litt hjelp av YouTube. Dot fett var det vanskeligste å fremskaffe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted August 6 Author Share Posted August 6 Lufteprinsippet er jo greit nok, men var mest den målingen av 90mm jeg stussa nok på til å opprette denne tråden. Men uansett ikke noe som var relevant for mine bremser, da de var godt innafor den avstanden. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted August 8 Share Posted August 8 Det er i hvert fall en mer håndgripelig måte å uttrykke minimum vinkel styret/hendlene må ha ift. vannrett ved lufting - ved å uttrykke maks lengde på kortsiden/kateter i en rettvinklet trekant. Jeg vil tippe at formålet er å uttrykke av reservoaret skal være laveste punkt i systemet når du lufter, og vinklet så lavt/bratt slik at du ikke ender opp med fanget luft i toppen av det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.