Svene Posted August 3 Share Posted August 3 Jeg tenkte bytte ut en Shimano bakbrems med en bedre versjon fra Shimano. Bremseslangen er tredd gjennom ramma, usikker på om det er føringer i ramma eller om det bare ligger løst… Hva er enklest? Montere ny hendel på gammel slange, så montere ny kaliper på gammel slange. Samtidig prøve få minst mulig olje til å renne ut av systemet. Eller dra ut eksisterende bremseslange, ta av hendel på den nye og forsøke tre den nye slangen gjennom ramma? I begge tilfeller blir det en runde med påfyll/lufting i tillegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted August 3 Share Posted August 3 Med mindre slangen har fått deng, og den er passelig lang og ellers ok, så ville jeg nok beholdt den. Om du bytter slange, så har jeg pleid å bruke en liten bit av en stang fra en popnagle som "han-han" skjøtestykke, dyttet inn i enden på slangene, og så dyttet enkleste vei gjennom hele ramma. Men det fordrer at man ikke har veldig krøkkete geometri og passelig fleksible slanger. Apropos dette, så har jeg byttet ut bremsene på alle barnesyklene i husstanden fra billige Tektro til Shimanos MT201. På disse har jeg brukt metoden "gravity bleed" med stor suksess, så dette trenger ikke bli veldig krevende om du har litt væske stående og det Shimano-proprietære påfyllingskammeret. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted August 3 Author Share Posted August 3 Takk for tips om popnagle. Mulig jeg prøver det. Er en elsykkel så slangen går i ramma på oversiden av motoren. Tror det er litt bøy der som kan være litt krøkkete. Får fundere litt til på dette… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan77 Posted August 3 Share Posted August 3 Jeg har brukt 3 timer idag på å demontere en elsykkelmotor for å få tak i ledning som var blitt røsket løs og liggende inne ramma. Giant e-Explore. Tok litt tid men så absolutt ikke en umulig jobb. I tillegg fikk jeg endelig byttet hylse til girvaier slik at giringen endelig kan bli bra igjen. FTR så var det så absolutt ingen fullverdige innvendige føringer. Måtte lure og vri og fiske og bannes mye. Når det er sagt, hvorfor bytte til en bedre bremse? Hvis du har 160mm skive så er det myyye å hente på å gå opp til 180mm, og type klosser kan også gi deg en del ekstra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted August 3 Author Share Posted August 3 Stefan77 skrev (1 time siden): Jeg har brukt 3 timer idag på å demontere en elsykkelmotor for å få tak i ledning som var blitt røsket løs og liggende inne ramma. Giant e-Explore. Tok litt tid men så absolutt ikke en umulig jobb. I tillegg fikk jeg endelig byttet hylse til girvaier slik at giringen endelig kan bli bra igjen. FTR så var det så absolutt ingen fullverdige innvendige føringer. Måtte lure og vri og fiske og bannes mye. Når det er sagt, hvorfor bytte til en bedre bremse? Hvis du har 160mm skive så er det myyye å hente på å gå opp til 180mm, og type klosser kan også gi deg en del ekstra. Tror nok det er samme opplegg på min, frykter at jeg ikke får bremseslangen forbi motoren uten krøll. Grunn til å bytte er mest fordi jeg har et par SLX bremser liggende, de er milevis bedre enn de som står på sykkelen. Har allerede 180mm skiver og ok klosser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jorg1m Posted August 3 Share Posted August 3 Sjekk at kobling er den samme på kalipper-enden. Low-end Shimano har hatt en slags skrukobling, mens høyere versjoner gjerne har banjo. Mulig dette varierer med årsmodeller etc. men hvis du trenger banjo og ikke har det fra før, må du nok bytte hele slangen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted August 3 Author Share Posted August 3 jorg1m skrev (15 minutter siden): Sjekk at kobling er den samme på kalipper-enden. Low-end Shimano har hatt en slags skrukobling, mens høyere versjoner gjerne har banjo. Mulig dette varierer med årsmodeller etc. men hvis du trenger banjo og ikke har det fra før, må du nok bytte hele slangen. Takk for tips, hadde ikke tenkt på det. Må sjekkes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted August 4 Author Share Posted August 4 Er selvfølgelig banjo på SLX bremsa og skrukobling på den som står på. Ser ikke ut til at banjo selges separat til denne bremsa (SLX M675), bare ferdig krympet på slange. Så da må jeg tre slangen om jeg skal bytte…. Får se om jeg gidder da, tester en uke pendling med SLX forbrems og den enkle bakbremsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 5 Share Posted August 5 Hvis du skal bytte slangen så anbefaler jeg å demontere motor med en gang i stedet for å prøve å få det til uten å demontere. Jeg prøvde å spare tid, og endte opp med å bruke mer tid. Det var ikke samme sykkel, men jeg tror alle har det trangt rundt motoren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 5 Share Posted August 5 Forøvrig har RockShox dette fiffige verktøyet for å koble sammen gammel og ny slange når du skal tre igjennom ny slange: https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/cx-gravel/setepinner/tilbehor/rockshox-reverb-stealth-connector-verktoy 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted August 5 Share Posted August 5 Takk for den @arne_and Nå er jeg på varslingsliste når det kommer inn igjen. LarsB 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted August 5 Author Share Posted August 5 arne_and skrev (3 timer siden): Forøvrig har RockShox dette fiffige verktøyet for å koble sammen gammel og ny slange når du skal tre igjennom ny slange: https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/cx-gravel/setepinner/tilbehor/rockshox-reverb-stealth-connector-verktoy Fantastisk, har den der liggende i verktøykassa. Fikk den med en Canyon sykkel jeg kjøpte med Reverb pinne for snart 10 år siden. Har lurt på hva den var til siden da 😆 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted August 6 Author Share Posted August 6 Var ikke noe bra å ha SLX forbrems og gammel bakbrems. Forskjellige hendler var rart å bremse med. Tok derfor en snarvei og monterte SLX hendelen på bakbremsa, beholdt sa slangen og kaliperen. Med begge hendlene av typen SLX ble dette bra. Bakbremsen med M365 kaliper er noe dårligere enn forbremsen som er ren SLX, men dette ble uansett mye bedre enn de gamle M365 bremsene. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.