Jump to content

Bytte Shimano bakbrems


Recommended Posts

Jeg tenkte bytte ut en Shimano bakbrems med en bedre versjon fra Shimano. Bremseslangen er tredd gjennom ramma, usikker på om det er føringer i ramma eller om det bare ligger løst… Hva er enklest?  Montere ny hendel på gammel slange, så montere ny kaliper på gammel slange. Samtidig prøve få minst mulig olje til å renne ut av systemet. Eller dra ut eksisterende bremseslange, ta av hendel på den nye og forsøke tre den nye slangen gjennom ramma? I begge tilfeller blir det en runde med påfyll/lufting i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre slangen har fått deng, og den er passelig lang og ellers ok, så ville jeg nok beholdt den. Om du bytter slange, så har jeg pleid å bruke en liten bit av en stang fra en popnagle som "han-han" skjøtestykke, dyttet inn i enden på slangene, og så dyttet enkleste vei gjennom hele ramma. Men det fordrer at man ikke har veldig krøkkete geometri og passelig fleksible slanger.

Apropos dette, så har jeg byttet ut bremsene på alle barnesyklene i husstanden fra billige Tektro til Shimanos MT201.

På disse har jeg brukt metoden "gravity bleed" med stor suksess, så dette trenger ikke bli veldig krevende om du har litt væske stående og det Shimano-proprietære påfyllingskammeret. 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om popnagle. Mulig jeg prøver det. Er en elsykkel så slangen går i ramma på oversiden av motoren. Tror det er litt bøy der som kan være litt krøkkete. Får fundere litt til på dette…

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 3 timer idag på å demontere en elsykkelmotor for å få tak i ledning som var blitt røsket løs og liggende inne ramma. Giant e-Explore. Tok litt tid men så absolutt ikke en umulig jobb. I tillegg fikk jeg endelig byttet hylse til girvaier slik at giringen endelig kan bli bra igjen. 
FTR så var det så absolutt ingen fullverdige innvendige føringer. Måtte lure og vri og fiske og bannes mye.
 

Når det er sagt, hvorfor bytte til en bedre bremse? Hvis du har 160mm skive så er det myyye å hente på å gå opp til 180mm, og type klosser kan også gi deg en del ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Stefan77 skrev (1 time siden):

Jeg har brukt 3 timer idag på å demontere en elsykkelmotor for å få tak i ledning som var blitt røsket løs og liggende inne ramma. Giant e-Explore. Tok litt tid men så absolutt ikke en umulig jobb. I tillegg fikk jeg endelig byttet hylse til girvaier slik at giringen endelig kan bli bra igjen. 
FTR så var det så absolutt ingen fullverdige innvendige føringer. Måtte lure og vri og fiske og bannes mye.
 

Når det er sagt, hvorfor bytte til en bedre bremse? Hvis du har 160mm skive så er det myyye å hente på å gå opp til 180mm, og type klosser kan også gi deg en del ekstra.

Tror nok det er samme opplegg på min, frykter at jeg ikke får bremseslangen forbi motoren uten krøll.

Grunn til å bytte er mest fordi jeg har et par SLX bremser liggende, de er milevis bedre enn de som står på sykkelen. Har allerede 180mm skiver og ok klosser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sjekk at kobling er den samme på kalipper-enden. Low-end Shimano har hatt en slags skrukobling, mens høyere versjoner gjerne har banjo. Mulig dette varierer med årsmodeller etc. men hvis du trenger banjo og ikke har det fra før, må du nok bytte hele slangen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jorg1m skrev (15 minutter siden):

Sjekk at kobling er den samme på kalipper-enden. Low-end Shimano har hatt en slags skrukobling, mens høyere versjoner gjerne har banjo. Mulig dette varierer med årsmodeller etc. men hvis du trenger banjo og ikke har det fra før, må du nok bytte hele slangen. 

Takk for tips, hadde ikke tenkt på det. Må sjekkes!

Link to comment
Share on other sites

Er selvfølgelig banjo på SLX bremsa og skrukobling på den som står på. Ser ikke ut til at banjo selges separat til denne bremsa (SLX M675), bare ferdig krympet på slange. Så da må jeg tre slangen om jeg skal bytte…. Får se om jeg gidder da, tester en uke pendling med SLX forbrems og den enkle bakbremsa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bytte slangen så anbefaler jeg å demontere motor med en gang i stedet for å prøve å få det til uten å demontere. Jeg prøvde å spare tid, og endte opp med å bruke mer tid. Det var ikke samme sykkel, men jeg tror alle har det trangt rundt motoren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

arne_and skrev (3 timer siden):

Forøvrig har RockShox dette fiffige verktøyet for å koble sammen gammel og ny slange når du skal tre igjennom ny slange:
https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/cx-gravel/setepinner/tilbehor/rockshox-reverb-stealth-connector-verktoy

Fantastisk, har den der liggende i verktøykassa. Fikk den med en Canyon sykkel jeg kjøpte med Reverb pinne for snart 10 år siden. Har lurt på hva den var til siden da 😆

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var ikke noe bra å ha SLX forbrems og gammel bakbrems. Forskjellige hendler var rart å bremse med. Tok derfor en snarvei og monterte SLX hendelen på bakbremsa, beholdt sa slangen og kaliperen. Med begge hendlene av typen SLX ble dette bra. Bakbremsen med M365 kaliper er noe dårligere enn forbremsen som er ren SLX, men dette ble uansett mye bedre enn de gamle M365 bremsene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...