Erik4 Posted August 3 Share Posted August 3 Jeg kjøpte meg en brukt landeveissykkel av en venn, som er en selvbygget sykkel, med SRAM Red mekaniske gir. 10 delt bak og 2 delt foran. Det er en 11/28 kassett bak på den. Problemet er bare at det er for tungt i de bratteste oppoverbakkene. Jeg har drevet en del med bakkeintervaller i noen litt seige bakker tidligere med en annen sykkel, men med nåværende gir blir det rett og slett for tungt. På det værste må jeg velge mellom å gå av sykkelen eller stå å sykle mens jeg er nær maks-puls. Så, er det noen muligheter for å gjøre girene litt lettere på en rimlig måte? Kan jeg bytte til feks en 11/32 kassett? https://bikeshop.no/shimano/icshg50010132/shimano-tiagra-hg500-kassett-10-delt-11-32t Eller noen andre lure triks? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raoul Duke Posted August 3 Share Posted August 3 11-28 er vel maks kassettstørrelse for sram red short cage bakgir. Mener på at 10-delt sram gx har samme kabeltrekk, så en mulighet er å bytte til sram gx type 2.1 long cage bakgir. Da kan du bruke opp til 11-36 kassett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik4 Posted August 3 Author Share Posted August 3 Raoul Duke skrev (1 time siden): 11-28 er vel maks kassettstørrelse for sram red short cage bakgir. Mener på at 10-delt sram gx har samme kabeltrekk, så en mulighet er å bytte til sram gx type 2.1 long cage bakgir. Da kan du bruke opp til 11-36 kassett. Ok, så du klarer å se på bildet at dette er short cage bakgir? SRAM GX 2.1 long cage bakgir, det kan jeg bare kjøpe uten å også bytte andre deler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raoul Duke Posted August 3 Share Posted August 3 Vanskeilg å se fra bildet, men short cage ser slik ut: https://03.cdn37.se/zY/images/2.1782694/sram-bakgir-red-short-cage.jpeg Syns det ligner. Og jeg har ikke prøvd å bytte til gx på red oppsett selv, bare lest om folk som har gjort det. Men du ville ha ideer. Det er en ide... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik4 Posted August 4 Author Share Posted August 4 Raoul Duke skrev (9 timer siden): Vanskeilg å se fra bildet, men short cage ser slik ut: https://03.cdn37.se/zY/images/2.1782694/sram-bakgir-red-short-cage.jpeg Syns det ligner. Og jeg har ikke prøvd å bytte til gx på red oppsett selv, bare lest om folk som har gjort det. Men du ville ha ideer. Det er en ide... Jeg er fersk i dette og var faktisk ikke klar over at det var forskjellige typer (short/long) bakgir, men det gir mening. Og er kjempeglad for alle ideer 🙂 Likte denne ideen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik4 Posted August 4 Author Share Posted August 4 Erik4 skrev (10 timer siden): Ok, så du klarer å se på bildet at dette er short cage bakgir? SRAM GX 2.1 long cage bakgir, det kan jeg bare kjøpe uten å også bytte andre deler? Men om jeg først bytter bakgir, må jeg velge 10-delt? eller kan jeg velge 11 eller 12 delt? Eller drar det med seg andre ting som også må byttes da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted August 4 Share Posted August 4 Då må du også ha nye bremse- og girhendler (i alle fall den eine), og dei er ganske dyre. Og ny kassett og kjede. Så må du kanskje ha ny krank og framgir også. For å vere ærleg er ikkje det ekstra giret eller to verdt det. Du kan få det same spennet i utveksling med 10 gir, det blir berre ikkje fullt så tette girskift. Oppgrader heller til ein annan sykkel når tida er inne. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik4 Posted August 4 Author Share Posted August 4 I følge chat-gpt er det best å bruke bakgir beregnet på landevei og heller gå for: https://bikable.no/reservedeler/bakgir/landeveis-bakgir/sram-force-bakgir-10-speed-medium-arm-wifli Sammen med denne: https://bikable.no/reservedeler/kassett/10-girs-kassetter/sram-pg-1070-kassett-10-speed Det blir kanskje ikke den rimligste løsningen, men rundt 2400,- for lettere tråkk i bakkene. Ser det ut som en ok løsning? Noe annet jeg trenger da? Bortsett i fra kjedeverktøy og verktøy for å løsne kassetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soeder Posted August 4 Share Posted August 4 Bytte til mindre krankdrev kan også være en mulighet, men det ser ikke så stort ut så kanskje ikke noe eller så mye å hente? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furu Posted August 4 Share Posted August 4 Det kan også være mulig å bytte ringene foran, sånn at den minste blir enda mindre. Må nok bytte begge to for at fremgiret skal takle avstanden. Har ingen konkrete tips til hva du må kjøpe, men når du vet hva slags krankarmer du har er du nok bare et googlesøk unna. Her kan du se effekten av å bytte størrelser på kassett bak og ringer foran. http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=42,52&RZ=11,12,13,14,15,17,19,22,25,28&UF=2135&TF=75&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth Quote /Stig Link to comment Share on other sites More sharing options...
kettill Posted August 4 Share Posted August 4 En roadlink er jo også en løsning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.