Jump to content

3T Exploro Racemax fra Bikeshop?

Recommended Posts

Har vært på utkikk etter en rask gravelsykkel som skal brukes ca 50/50 asfalt og fin grus (Nordmarka/Østmarka). Budsjettmessig ca 30’ - max 50’. 

Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe brukt, men har fulgt med på finn.no i flere mnd uten å få napp. Enten er det feil rammestørrelse, eller så sendes den ikke. Og skulle det være treff og et godt kjøp, så er sykkelen solgt før man får sendt melding…

Har vurdert sykler som 3T Exploro, Scott Addict Gravel, Specialized Crux, Ridley Kanzo Fast osv. 

Ser bikeshop har en 3T Exploro Racemax med 1x12 Rival til 45’. Får 15% her, så den kommer på rundt 38’. 

https://bikeshop.no/3t/9366dndl40c/3t-exploro-racemax-grussykkel-black-stealth-str-56

Hva tenker folket om denne til denne prisen? Er Fulcrum hjulene litt kjipe i denne prisklassen? 

Den ser fint ut. Selv har jeg gått for en Addict Gravel med rival. Happy med Rival. Hjulene kan du oppgradere senere, begrenset hva man får for 30-50 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Har vurdert/vurderer denne selv. Synes den er greit priset med tanke på utstyret. Men jeg kan umulig beholde dette hjulsettet. 1950g er litt meget, selv om denne sykkelen ikke nødvendigvis er laget for å være utpreget lett. Kunne gjerne kostet 50 000,- og hatt et bedre hjulsett i utgangspunktet. Men om man får den for 38000 synes jeg det er et bra kjøp uansett.

Zipp 303S koster ca 10 000 kroner for paret. Det veier +-1600 gram. Da er du fortsatt et stykke under 50 og har to hjulsett som Racemax fortjener. Ett til landevei, ett til grus. Husk at kassett, dekk og bremseskiver kommer attpå, så litt over 50 000 ender du nok opp på totalt. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Ndreas skrev (1 time siden):

Men de siste tre tingene er slitasjedeler så de får du "brukt opp" for penga (tilfelle du trengte et halvdårlig argument).

Dagens SRAM-kassetter er nesten så solide at de ikke slites nevneverdig i løpet av noen år, i hvert fall ikke hvis man bytter kjeder hyppig nok og/eller bruker voks-basert smøring. Med to hjulsett fordeles slitasjen så klart på to kassetter, noe som forlenger levetiden ytterligere på begge. 

Jeg sykler selv på 3T Exploro RaceMax Italia med Force 2x12 og Zipp 303s som landeveishjulsett og 3T 40/45 som grushjulsett. Nå bruker jeg 10-36-kassett på begge, men har tidligere brukt 10-33 på landeveishjulene. Fremover kommer jeg til å droppe 10-33-kassetten, da det er lettere å holde bakgiret topp justert med lik kassett, samt at det er digg å kunne sykle hele veien til Tryvann og Grefsenkollen på storeskiva ved behov. 

All Photos - 1 of 1 (1).jpeg

• Like 1

Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Han er 184 og sykler på en 56 med 120mm stem - det er en relativt kort ramme. I følge BS kommer de for øvrig nå med smalere styre som standard enn det Øyvind nevner i den posten.

Jeg vil tippe du bør lene mot en 58 - stemet er for øvrig svinedyrt og nesten utsolgt - også noe å ta med i betraktningen.

• Thanks 1

Har du forresten merket noe til problematikk med at (skittent) kjede henger med krankdrev oppover og gnisser av maling på kjedestaget, @SykkelØyvind?

Jeg leker med tanken på å skaffe meg en slik, og bytte over U di2-gruppa mi fra annen sykkel (50/34 krank). Men jeg frykter at SRAM AXS 48t kanskje allerede er på toleransegrensen?

Og har du gått for noen løsning for integrert garmin-mount? Ser at folk har tilpasset Barfly Prime til å passe ved å file den ned.

Gruskverner skrev (17 timer siden):

Har du forresten merket noe til problematikk med at (skittent) kjede henger med krankdrev oppover og gnisser av maling på kjedestaget? …

Og har du gått for noen løsning for integrert garmin-mount? Ser at folk har tilpasset Barfly Prime til å passe ved å file den ned.

Jeg har ikke hatt noe trøbbel med dette på den nye med ny Force-gruppe. Opplevde det kanskje 2-3 ganger i løpet av 3 år med forrige RaceMax med 415 kjedestag. Opplever ikke at dette er noe større problem på denne enn andre sykler. Dårlig vedlikeholdt drivverk kan forårsake chainsuck på de fleste sykler. Jeg vokser kjedet nå og sykler veldig sjelden med skitten sykkel forøvrig. Vasker den raskt etter hver tur som ikke har gått på tørr vei. 
Det er trangt både mot underrøret og kjedestaget så kjedeavsporinger kan nok føre til skrammer og låsing oftere enn på rammer med bedre plass. Jeg har lagt på beskyttelses-teip på de aktuelle stedene just in case. 

Jeg bruker et ganske standard Garmin-feste på min. Det får akkurat plass på styrets runde porsjon innerst ved stem. 

IMG_0821.jpeg

IMG_0839.jpeg

• Like 2
  • Thanks 2

Gruskverner skrev (8 timer siden):

Takker, vet du hvilken mount det er spesifikt? Og har du lyst til å synse rundt hvorvidt man ville fått plass til Shimano-krank med 50/34 😃?

https://bikeshop.no/garmin/0101125115/garmin-edge-out-computerfeste-sort

Send en mail til 3T-support, evt rett til Gerard Vroomen på bloggen hans. Jeg fikk svar der en gang. 

• Thanks 1