Jump to content

Ansvar for fallsikring når håndverker skal jobbe på høyt tak

Recommended Posts

Hei og hå

Foreldrene mine skal ha en blikkenslager til å skifte ut en ventilhatt på taket. Husveggen er fort 5-6 m høy, og takvinkelen er bratt. Såvidt jeg forstår har blikkenslageren tenkt å jobbe forholdsvis usikret.

Jeg er vant til anleggskontrakter med det offentlige, hvor denne typen HMS-spørsmål er byggherres ansvar. Men, såvidt jeg forstår av byggherreforskriften er ikke privatpersoner regnet som byggherre. I Arbeidstilsynets kommentar til § 3 står følgende:

Sitat

Til andre ledd – Når byggherre er forbruker
Byggherrens plikter gjelder ikke når byggherren er forbruker, men plikten til å sende forhåndsmelding etter § 10 er opprettholdt også i forbrukerforhold. For selve definisjonen av forbruker vises det til § 4 bokstav  med kommentarer.

I forbrukerforhold anses hensynet til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø for å være ivaretatt bl.a. gjennom kravene som følger arbeidsmiljøloven § 2-2 og internkontrollforskriften.

For kravene om hovedbedriftens samordning etter arbeidsmiljøloven § 2-2 andre ledd vises til kommentarene til § 14.

Jeg tenkte i utgangspunktet at foreldrene mine hadde et ansvar som huseier for at håndverker ikke er helt ute å kjøre med HMS-tiltakene. Men, jeg begynner å tvile når jeg ser i forskriften. Er det noen her inne som vet dette?

Jeg burde jo vite dette, men jeg vil tro det er håndverker sitt ansvar å jobbe sikkert .  Det er de som må definere farepotensialet ved utførelse av  tiltaket. 

Gjør de jobben uten sikring, så er det jo et useriøst firma, som man helst vil unngå.  Dette bør jo kunne besvares av utførende firma?

• Like 1

Ja, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Håndverker er visstnok villig til å skrive et dokument hvor han bekrefter at han tar ansvar for egen sikkerhet. Og det er hvertfall noe.

Arbeidet er så klart avtalt utført i morgen, så det må taes en beslutning. Antageligvis går det jo bra - ... helt til det ikke går bra lenger.

Jeg forvirres nok av det jeg er vant i offentlige anleggsjobber. Og kanskje av reglene om at huseier må sørge for at feier kan jobbe sikkert. Men her er det kanskje siden lovverk om brann gjør at huseier gjøre det mulig for feier å få feid.

Usikker på hva du mener med "forholdsvis usikret", men om det kun er mindre arbeider på en pipehatt kan det vel hende vedkommende kan sikre seg ganske enkelt i selve pipa (avhengig av hva den er laget av). Eller legge opp og sikre stige slik som gjøres ved feiing?

• Thanks 1

Siste informasjon fra foreldre er at blikkenslager tenker å bruke sele for å sikre seg i ventilrøret, om jeg forstår. Altså tenker han derfor ikke å jobbe usikret, skjønner jeg nå.

Også er det dette ventilrøret som skal repareres.

• Like 1

Har selv vært med på denne tralten både i jobb og privat. Jobbet nesten 4 år med HSEQ på et prosjekt til snaue 400 mill.

Jeg er enig i din fortolkning av at privatperson ikke får byggherreansvaret i denne sammenheng. Samtidig så er det en grad av aktsomhet og god tro som kan bli utfordret dersom det går skeis. Og dersom tvilen rundt dette allerede var dokumentert på et terrengsykkelforum et par dager i forveien av noen i familien.. Ja, da tror jeg man stiller relativt dårlig 😄 Entreprenører elsker snarveier og da blir det ofte etterlatt noen lik langs veien.

Når det er sagt så syns jeg den kategoriske "stige er nei-nei" tilnærmingen kanskje gjør mer skade enn nytte, i form av at snarveiene og løsningene som velges er skikkelig, skikkelig dårlig gjennomtenkt. Hadde man heller operert med bedre utstyr og bedre løsninger for alle disse midt-i-mellom problemene som ikke lar seg løse med stillas eller ikke er kostnads/tidseffektive, så hadde man kommet et stykke lenger.

• Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Utførende var visst OK å snakke med når det ble stilt spørsmål om valg av sikringsmetode og ansvar. Og så mye mer klarer ikke jeg å bedømme fra her jeg sitter, på en annen side av landet.

Jeg bruker selv personlig verneutstyr som fallsikring i jobb, men i mer standardiserte former enn i et gammelt hus fra før HMS-ens inntog. Det jeg ser for meg ansvarlig person må bedømme er om sikringspunktet er sterkt nok. Håper han er god på det 🙂

Jepp. Det virker som at det heldigvis ikke er som fryktet. Arbeidstilsynets kommentar til byggherreforskriften er at hensynet til HMS anses sikret gjennom Arbeidsmiljølovens § 2-2 når det er forbrukere (altså private huseiere og slikt) som kjøper håndverkertjenester. 

Nevnte paragraf i Arbeidsmiljøloven lyder:

Sitat

§ 2-2.Arbeidsgivers plikter overfor andre enn egne arbeidstakere

(1) Når andre enn arbeidsgivers egne arbeidstakere, herunder innleide arbeidstakere eller selvstendige oppdragstakere, utfører arbeidsoppgaver i tilknytning til arbeidsgivers aktivitet eller innretning, skal arbeidsgiver:
a.    sørge for at egen virksomhet er innrettet og egne arbeidstakeres arbeid er ordnet og blir utført på en slik måte at også andre enn egne arbeidstakere er sikret et fullt forsvarlig arbeidsmiljø,
b.    samarbeide med andre arbeidsgivere for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø,
c.    sørge for at innleid arbeidstakers arbeidstid er i samsvar med bestemmelsene i kapittel 10.

(2) Hovedbedriften skal ha ansvaret for samordningen av de enkelte virksomheters helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Dersom det samtidig sysselsettes mer enn 10 arbeidstakere, og ingen virksomhet kan regnes som hovedbedrift, skal det skriftlig avtales hvem som skal ha ansvaret for samordningen. Kommer slik avtale ikke i stand, skal det meldes til Arbeidstilsynet som bestemmer hvem som skal ha ansvaret for samordningen.

(3) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av arbeidsgivers plikter etter denne paragraf.

Etter arbeidet i kveld tolker jeg dette som at arbeidsgiver (altså den som påtar seg jobb for en forbruker/privat "byggherre") er en selvstendig oppdragstaker som selv skal sørge for at virksomheten har et forsvarlig arbeidsmijø. 

Så får jeg heller beklage oppskremmingen jeg muligens har bidratt til!  

• Like 1

Litt av forvirringen kommer kanskje av at for noen år siden så var det fokus på det kunne være huseiers ansvar om en leide inn svart arbeid, og en ulykke skjedde med personen. Ellers er det litt forskjell på ansvarsleddet når det er forbruker, kontra f.eks. entreprenører.

Det hadde vært litt rart om hundretusenvis av ufaglærte huseiere plutselig skal forstå hvordan håndverkere skal sikre seg.

Har selv hatt malere på taket (ark) som såvidt sikret seg, og det var ganske stressende. Sånn at man måtte spørre om de faktisk skulle bruke tau/fallsikringssystem. Dette med stillas under, men det skal jo ikke mye kløning for å falle gjennom et standard stillas. (For en med litt høydeskrekk, så ser en farer overalt når man er på et tak)

Ofte litt skuffet når litt unge håndverkere kommer med litt morsomme løsninger når de skal på taket, f.eks. kran, og en litt eldre leder kommer og sier det blir stillas. Igjen. Skal ha noen håndverkere på taket denne høsten, og håper det blir belte/edderkopplift av noe slag.

• Like 3
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Prisen på liftutleie avhenger vel litt av størrelse og om man trenger transport eller ikke (tilhengermonterte). Ramirent har priser på siden sin. Kr 1000 og oppover. Utfordringen er vel at endel av de store liftene veier 5-8 tonn, og kan skade heller osv.

Varierer sikkert endel mellom håndverkere, men i Oslo ser jeg mange har stillasfirmaer de bruker. Ble fortalt engang at det var litt fordi det var krav til montering osv., noe som gjorde det lettere å bare outsource det. De som gjør det ofte setter opp stillas raskt også. 2-3 mann bruker kanskje en halv dag her. Husker ikke prisenjeg har betalt, men synes å huske noen har sagt 500kr dagen gir veldig mye stillas, og at 30-40ish tusen gir mange uker med stillas. Usikker på om det er med eller uten montering.

• Like 1

Kaffe- og teansvarlig