Flo Posted August 9 Share Posted August 9 Jeg har nylig fått opp interessen for å sykle litt lengre turer på grus i marka. Ikke kjempelangt men typ 100-150km koseturer er målet. Og kanskje flotte seg med 200km en gang i året. Har syklet sti-turer + - 30km i mange år, og kjenner grensene/kroppen veldig godt på denne distansen. I tillegg er man da sjeldent lengre enn en km fra asfalter vei med enten buss eller t-bane om det skulle gå riktig ille 😉 Men merker nå at +50km så kjenner jeg ikke kroppen like godt. Jeg sliter med å anpasse intensiteten til planlagt distanse. Som resulterer i at jeg brenner kruttet for tidlig. I går dro jeg ut på en 80km tur i Nordmarka. Brente kruttet etter ca 55km og fikk en kjipere tur hjem. Hadde medvind på tur nordover og fikk da naturligvis motvind på vei hjem. Jeg merker ikke at jeg bruker for mye intensitet før det er for sent. Særlig vindforhold med motvind/medvind er vanskelig for meg å ta inn i vurderingen. Sykler som regel med km/t som rettesnor, som jo blir helt feil om man tar med vindforhold i betraktningen. Er det watt-krank/pedaler jeg skal ha da? Da må det vel være mye greiere å styre intensitet til planlagt distanse? Eller er det bare å HTFU å bygge kapasitet over tid? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunnu Posted August 9 Share Posted August 9 Pulsmåling gir vel veldig mykje av den same informasjonen som du vil få ved wattmåling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted August 9 Share Posted August 9 Du skal sykle lengre turer. Da lærer du hvordan det kjennes. Sett gårsdagen i læreboka og fortsett sånn. Det skal sies at det var helt spesielle forhold i går. Jeg cruiset inn Sørkedalen i noenogtredve og uten fartsvind, så jeg skjønner lett at du ble lurt. Nå til spørsmålet ditt. Jeg synes ikke watt underveis er så veldig nyttig for å styre intensiteten. Unntaket er om man skal sykle slavisk rolig. Og selv da kan man fint gjøre det på følelsen. Om noe kan watt ødelegge for at man kjenner etter hvordan det går. Strukturert trening, intervaller, benchmarking, rulle og analyse etterpå. Det er der man har mest nytte av tallene. Om man ikke er Cris Froome looking at stems LarsB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 9 Share Posted August 9 Rådet jeg fikk var å holde meg på rundt 140 snittpuls (ca 70% av max) for langturer. 130 for veldig lange turer. Og vær flink med spising/drikking. Det har hjulpet meg veldig. Var null problem å gå fra 30km maks (pendling) til min første 100km-tur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted August 9 Share Posted August 9 Watt er ingen trylledrikk, men jeg vil absolutt anbefale det. For min del bidrar wattmåling til mye mer enn å styre intensitet på tur. Det gir en veldig presis indikasjon på form. Sammen med pulsmåler og Sauce for Strava vet du til enhver tid hvordan du ligger an. Det er også inspirerende å se på wattkurven og hvordan den forhåpentligvis forbedrer seg. Watt er for øvrig ikke det samme som puls, men i kombinasjon gir de veldig gode data. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted August 9 Share Posted August 9 Flo skrev (21 minutter siden): Brente kruttet etter ca 55km og fikk en kjipere tur hjem. Synes ikke watt alltid er sååå nyttig på langturer. Men så klart, greit å ta en titt og se om man børe roe den litt i forhold til ftp opp en bakke. Til trening derimot synes jeg wattmåler er gull, så en gøy gadget uansett. Mulig et tips er egentlig at du bør spise mer underveis, at du egentlig går næringstom? Og så intensitetsstyre litt mer, uavhengig om det er på følelse, puls eller watt. Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted August 9 Share Posted August 9 Watt på landevei gir mer mening for egen del enn i marka, mye fordi det er alt for kupert i marka de fleste steder til at jevn watt er spesielt realistisk. Puls som sagt er nok bedre til akkurat dette, og ikke minst næring og vann. Men på lengre turer på asfalt synes jeg watt er veldig nyttig for å ikke ta seg ut i typisk slake oppoverbakker, og ikke minst for å trene spesifikt terskel eller intervaller, der henger ikke puls med synes jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted August 9 Author Share Posted August 9 Mulig jeg kan spare pengene og heller begynne å følge litt med på pulsen da? Ser nå at jeg lå i snitt på 77,5% av makspuls i går, med store variasjoner såklart. Når man trener på f.eks 70% av maks, betyr det at man da helst ikke skal over dette i det hele tatt i løpet av turen? eller er det snittverdi etter endt tur man baserer det på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 9 Share Posted August 9 Litt begge. Hvis du kjører 90%+ i en halvtime-time i starten, også roligere resten av turen så kan du jo godt ende på 70% makspuls totalt, men du vil ikke ha fått en behagelig langtur. Min tilnærming er: Prøve å ligge rundt 70-75% 90% av tia, men alltid ha rom/lov til å ta en sprint her og der når terrenget&humøret innbyr til det. Og spis og drikk tidligere/oftere enn du føler for. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted August 9 Share Posted August 9 Watt er artig, spesielt om du er analytisk av natur. Men eg har, litt motvillig, droppa wattmålar sjølv, fordi: Dei er altfor dyre. Dei er upålitelege. Eg har hatt to stykk Favero Assioma og ein stykk 4iiii Precision Pro, og alle tre har etterkvart begynt å måle feil (bekrefta av produsent og returnert som reklamasjon). Upraktisk når du har fleire syklar. Det at du brenn kruttet på tur betyr: At du gradvis må venne deg til å sykle lengre. At du kan bruke pulsmålar til å halde intensiteten i sjakk. At du bør passe på å få i deg nok karbohydratar. Så lenge det er under ritt-intensitet skulle 50 gram i timen vere meir enn nok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted August 9 Share Posted August 9 I 2014 så sykla jeg mitt første sykkelritt som var Ultrabirken og det året var den 125km med relativt mye teknisk terreng. Da hadde jeg 1200km terreng i beina det året, men hadde sykla terreng over mange år type 25-30år, men aldri over type 50km i en smell. Jeg var "livredd" distansen og bestemte meg for å holde meg under sone 4 hele rittet for å ha kontroll på kroppen. I tillegg så var jeg hyperfokusert på drikke og mat, faktisk så mye at jeg spiste for mye og var proppmett når jeg kom i mål etter 8t og 26minutter. Motalen i historien er at det funka og jeg gikk aldri skikkelig tom. Jeg vil tro at å finne makspulsen sin og bruke pulsklokke så kommer du langt. Er du lite jålete så løser du det på finn.no for 500kr eller så kjøper du computer eller klokke til 10.000😀 Selv de enkleste funker bra så lenge du velger en kjent leverandør og bruker pulsbelte og ikke håndleddspuls. 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted August 9 Share Posted August 9 1 hour ago, Flo said: Ser nå at jeg lå i snitt på 77,5% av makspuls i går Det er øvre sone 2, og då er det heilt naturleg at du er sliten etter eit par timar. Prøv ein tur på 73% (eller mindre) og sjå korleis det går. Det kjennes kanskje alt for lett ut. Ikkje bry deg om det. Etter meir trening vil denne pulsen matche ei fart som også kjennest bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 9 Share Posted August 9 Flo skrev (1 time siden): Mulig jeg kan spare pengene og heller begynne å følge litt med på pulsen da? Ser nå at jeg lå i snitt på 77,5% av makspuls i går, med store variasjoner såklart. Når man trener på f.eks 70% av maks, betyr det at man da helst ikke skal over dette i det hele tatt i løpet av turen? eller er det snittverdi etter endt tur man baserer det på? Tror forumet slukte forrige posten min så prøve å rekonstruere her: Hvis du kjører 90%+ første timen og så tar det veldig rolig så vil du jo kunne ende på 70% av maks i snitt uten å ha hatt en behagelig tur. Jeg prøver å ligge rundt 70% av maks i 80-90% av tiden også gir jeg meg lov å ta noen skikkelige sprinter når terrenget og humøret innbyr til det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted August 9 Share Posted August 9 For å klargjøre litt til så er sone 3 for meg inntil 87% av maks, men jeg lå jo sjelden å dunka der over tid på UB. Snittpuls tenkte jeg ikke på,men holdt meg unna sone 4 generelt. Teoretisk sett så skal man ved å ligge under sone 4 ikke akkumulere så mye melkesyre, men man blir jo sliten og det er der mat, drikke og trening på distansen kommer inn. Etter en stund så finner man ut av det og kan kjøre mer på feeling og bare bruke pulsklokka til å logge. 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olechr Posted August 9 Share Posted August 9 Watt er helt topp, men ut ifra hva du skriver ville jeg lært meg å kjenne kroppen bedre først. Du bør kunne klare å sykle en langtur greit uten hjelpemidler. Når du føler du har kontroll på det så ville jeg kjøpt wattmåler 1 Quote Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted August 12 Author Share Posted August 12 Ettersom jeg sparte penger på å ikke kjøpe watt-krank har jeg nå kjøpt ny sykkel! 😅 Ble en Canyon Grail CF SLX 8 AXS på tilbud. Så får vi se om den gjør meg noe raskere da... 😂 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannen Faller Ikke Posted August 12 Share Posted August 12 Flo skrev (17 minutter siden): Ettersom jeg sparte penger på å ikke kjøpe watt-krank har jeg nå kjøpt ny sykkel! 😅 Ble en Canyon Grail CF SLX 8 AXS på tilbud. Så får vi se om den gjør meg noe raskere da... 😂 Gravel-sykkel på 8,14 kg med Zipp 303 felger..... må jo være en del watt å spare der, ja, sammenlignet med de fleste andre gravel-sykler 🙂 ....og hvis det ikke hjelper kan du jo teste GP5000 S 32 dekk.... 😉 eller Hutchinson Caracal Race TLR 40 Rolling Resistance Review (bicyclerollingresistance.com) På Jæren er en gammel teknikk å begynne å sykle mot vinden....så blir det lett når en skal hjem....kjedelig å sykle de første 40 km i medvind, hvor du ikke merker at du blir sliten, siden det går så fort, og så snur en opp mot vinden og ..... bang.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gazelle.bein Posted August 13 Share Posted August 13 msteiro skrev (På 9.8.2024 den 11.32): Watt på landevei gir mer mening for egen del enn i marka, mye fordi det er alt for kupert i marka de fleste steder til at jevn watt er spesielt realistisk. Puls som sagt er nok bedre til akkurat dette, og ikke minst næring og vann. Men på lengre turer på asfalt synes jeg watt er veldig nyttig for å ikke ta seg ut i typisk slake oppoverbakker, og ikke minst for å trene spesifikt terskel eller intervaller, der henger ikke puls med synes jeg. Jeg er enig, men samtidig litt uenig. På landeveien kan det oftere være lettere å styre etter puls hvis målet er å holde det rolig. Spørs jo hvor man sykler selvsagt! I småkuperte Nordmarka er det fort gjort å kjøre litt for hardt i alle de bratte bakkene, der pulsen ikke helt rekker å følge med. Da kan smellen komme sigende etter hvert, selv om man føler man kjører rolig ellers. Hvis jeg sykler rolig i kupert terreng ser jeg egentlig kun på watten i bakkene, resten tar jeg på gefuhl. Hvis man klarer å beherske seg litt så klarer man det uten wattmåling, men hvis man ser hva man faktisk trår i noen knekkere så kan man nok fort få seg en aha opplevelse. Hvis trådstarter vil utvikle seg, ikke bare for å sykle lengere men kanskje også litt raskere(?), så kan en investering i wattmåler være gull både for motivasjonen og treningsutbytte. Men det er jo ikke for alle.. Ting blir brått litt mer seriøst, så begynner man å sammenligne seg med kompiser, kollegaer og det som verre er 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted August 13 Share Posted August 13 Både watt og pulsmåler er nyttige å hvertfall ha brukt over en periode. Når en da har en forståelse for hvordan kroppen virker under forskjellige belastninger, så er det veldig fint å kutte de ut synes jeg. Men som sagt, nyttig lærdom å ha brukt de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts