Raskall Posted August 9 Share Posted August 9 I sommer gikk jeg til anskaffelse av en Garmin Edge 1030 plus. Etter det så har min Garmin Fenix 6 Pro bare vært en enhet for skrittmåling, søvn-tracking, Body Battery og smartvarsler fra telefonen. Bruker ingen andre funksjoner enn det for treningsformål. Så jeg har lyst på noe nytt uten å miste Body Battery-funksjonen, så jeg må jo holde meg til Garmin. Vivoactive 5 ser ut til å dekke mine behov, ser mer ut som et rent armbåndsur og være innenfor en pris jeg kanskje kan få dekket inn ved salg av Fenixen. VA5 har vel nyere teknologi og gir vel bedre søvnmåling. Er ikke fornøyd med det på Fenixen. Jeg kan ligge halvvåken en hel natt og være utslitt om morgenen og klokka hevder jeg har sovet 8 timer og har høyt body battery. Vil det være bedre på VA5 som jo er 4 år nyere enn Fenix 6? Så kort spurt: Er dette et godt bytte nå som jeg har "flyttet" treningsfunksjonene jeg brukte ut på en egen enhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted August 10 Share Posted August 10 Er fryktelig praktisk å ha en klokke som backup hvis/når Edge begynner å streike når det ikke passer. F.eks. når "noen" ikke har ladet eller Edge har stått i søvnmodus noen dager og tappet batteri. Er du fornøyd med Fenix, villenjeg beholdt den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chalshus Posted August 11 Share Posted August 11 Jeg tror alle Garmin klokker har body battery, søvnkvalitet, pulsvariasjon og treningsstatus. Så du kan fint velge den rimeligste modellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raskall Posted August 12 Author Share Posted August 12 baronKanon skrev (På 10.8.2024 den 20.32): Er fryktelig praktisk å ha en klokke som backup hvis/når Edge begynner å streike når det ikke passer. F.eks. når "noen" ikke har ladet eller Edge har stått i søvnmodus noen dager og tappet batteri. Er du fornøyd med Fenix, villenjeg beholdt den. Har vært fornøyd med Fenixen, men har blitt litt lei av den. Så hele greia har vel vært at jeg har hatt lyst på noe nytt. Og "alle" garmin-klokker kan jo fungere som en backup for Edge i det gitte scenariet. Jeg har allerede kjøpt meg ny klokke. For en gangs skyld, så solgte jeg gammelt utstyr, altså Fenix, FØR jeg kjøpte meg noe nytt. Fikk faktisk nok kroner for Fenix til å kjøpe VA5. Så jeg gikk heller for Venu 3 og etter å ha hatt den på håndleddet gjennom helgen så kan jeg ikke annet enn å være superfornøyd. Det er en mye finere klokke og kan brukes både til tøffe treningsøkter og til dress-skjorta i finere selskap. Hovedgrunnen til at jeg var misfornøyd med Fenix 6 er at jeg synes den bommet kraftig på både søvnmåling, stress og body battery. Det den påstod stemte overhodet ikke med følelsen. Det var tydeligst på søvnmåling. Netter hvor jeg lå våken og grublet hele natten ble registrert som søvn og når jeg sov gjennom hele natten viste den flere våkne perioder. I tillegg kunne jeg våkne med body battery på 10-15 og jeg hadde et stort overskudd gjennom hele dagen, mens jeg på dager med bb på nærmere 100 var fullstendig utkjørt ut på ettermiddagen. Sensoren i Venu 3 (Elevate v5) og VA5 (Elevate v4) lovte bedre deteksjon og nøyaktighet på disse punktene. Fenix 6 har Elevate v3. Men når alt dette er sagt: Jeg hadde lyst på noe nytt og det er vel 90% av grunnen til byttet. Helsefunksjonene på disse klokkene er vel mer en morsom gimmik enn et verktøy man kan bruke til noe. 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted August 15 Share Posted August 15 On 8/11/2024 at 4:49 PM, Chalshus said: Jeg tror alle Garmin klokker har body battery, søvnkvalitet, pulsvariasjon og treningsstatus. Så du kan fint velge den rimeligste modellen. Er forskjellige generasjoner av chipper og algoritmer som gir forskjellig presisjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chalshus Posted August 15 Share Posted August 15 baronKanon skrev (8 timer siden): Er forskjellige generasjoner av chipper og algoritmer som gir forskjellig presisjon. Vi snakker om dagens modeller. Jeg tipper det meste er godt nok for mannen i gata. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raskall Posted August 16 Author Share Posted August 16 Chalshus skrev (6 timer siden): Vi snakker om dagens modeller. Jeg tipper det meste er godt nok for mannen i gata. Fenixen jeg solgte var fra 2019. Den hadde sensoren Elevate v3. VivoActive 5, som kom for et år siden, har Elevate v4. Det var DC Rainmaker som satte Venu 3 på kartet for meg med denne uttalelsen om Vivoactive 5: Sitat Here’s that optical heart rate sensor, which is Garmin’s slightly older generation Elevate V4. It’s somewhat weird to me that Garmin is introducing a new watch with a couple-year old sensor, when the Venu 3 and other new watches this summer got the new Elevate V5 sensor. Fremdeles var jeg innstilt på VA5 da jeg dro i butikken, men jeg klarte å overtale meg selv til at det var verdt å bruke litt mer penger på en nyere sensor. Da tar det kanskje litt lenger tid før jeg har lyst på noe nytt neste gang. Etter en uke med Venu 3 på håndleddet angrer jeg ikke. Den gir meg data som jeg føler er mer i overensstemmelse med følelsen. Klokka er pen og samtlige varsler har kommet seg fra telefonen til klokka. Med Fenix 6 og Vivoactive 3 som jeg hadde før så mistet jeg omtrent 25% av varslene. Pulsmålinga er også mye bedre. Med Fenixen var pulsmåling fullstendig ubrukelig under trening. Pulsen på den gikk aldri over 120. Når jeg kjørte maks i oppoverbakker på sykkelen, så viste puls fra pulsbeltet riktig, mens pulsen på fenixen lå og koste seg på 110-120. Venu 3 gir meg riktig puls. Så da setter jeg den til å sende puls til Edgen, så slipper jeg den ubehagelige stroppen rundt brystkassa. Jeg tar dog høyde for at pulsproblemene kan skyldes at Venu-klokka passer bedre til håndleddet mitt enn hva Fenixen gjorde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 17 Share Posted August 17 Jeg skal ha ny Garmin-klokke, og vurderer Epix 2, 265S eller Venu 3. Epix 2 har "alt", men er litt tykk og tung, derfor frister 265S eller Venu 3 En av hovedgrunnene til å gå for ny klokke er måling av puls i aktivitet og HRV, og Venu 3 har den beste sensoren av de to. Men den mangler noen funksjoner som jeg kanskje kommer til å savne på tur: A-til-B-navigasjon Brødsmulesti i sanntid TracBack® Betyr det at jeg ikke får se tracklogg i sanntid på skjermen? Det er en funksjon jeg bruker i dag, selv om jeg ikke har kart er det veldig nyttig å kunne se hvor jeg er på vei tilbake i forhold til på vei ut. Den mangler også terrengsykkel som aktivitet, men gjør det egentlig noe? kan jeg ikke bare logge det som sykkelaktivitet? Jeg pleier å logge sykkelturene med klokka for å lagre på Strava for å ha som en turlogg. Med ny sensor håper jeg også at den kan logge pulsen bedre så klokka faktisk ser hvor hard en økt er. Jeg antar det virker inn på hvor god body battery-beregningene er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts