Jump to content

Kranglevoren pedal sitter bom fast


Recommended Posts

Skulle være grei å tok på meg å skru av ett par XT pedaler av en XX1/Quarq. Hva mekanikern har strammet med vites ikke, men det har trillet kanskje 500 km etter montering. Begge pedalene satt hinsides fast, eller driveside sitter fremdeles bom fast. Non drive side kom løs etter enorm maktbruk. Jeg har prøvd 8mm unbracobits på 1/2" skralle, 8 mm T-håndtak egen 8 mm pedalnøkkel, men samme fanden sitter pedalen bom fast. Nå er i tillegg 8 mm sporet begynt å bli litt dårlig slik at det er fare for at det glipper over. Er det noen gode triks der i boka som jeg burde prøve.. Smurning med x antall forskjellige midler funket ikke. Ikke oppvarming med varmt vann heller. Vil det funke å fryse ned driten?

Link to comment
Share on other sites

Ja, XX1 er karbon, så store mengder varme blir jeg ikke og utsette denne for. Vurderer å se om jeg får tak i noe kjølespray for å se om jeg kan få akslingen på pedalen til og krympe nok til at det løsner. Var forøvrig ikke noe fett på akslingen pedalen jeg faktisk klarte og få løs.

Link to comment
Share on other sites

Enten så bruker du luftdrevet muttertrekker, eller så kan du gjøre slik:

Sett krankarmen i en skruestikke, og bruk en lang arm. I tillegg slår du med metallhammer på toppen av verktøyet (altså samme retning som om du skulle slått inn en spiker gjennom pedalakslingen). Husk å trekke i korrekt retning på pedal 😉 

Om du ikke får løs pedalen da, må du gjøre det samme jeg måtte gjøre en gang: Kaste en XX1-krank.

  • Wow 1
Link to comment
Share on other sites

DesmoSkier skrev (6 timer siden):

Kaste en XX1-krank.

Au.

Dersom ingenting annet fungerer, ta den til fagverksted 😀

Anekdote:

Jeg var en gang interessert i et pent brukt Ultegra-kranksett på Finn, men syntes prisen var litt høy. La inn et bud, men fikk til svar at prisen var høy fordi den inkluderte en pedal. Som ifølge selger var veldig bra, men dessverre umulig å få løs 😅

  • Haha 8

S

Link to comment
Share on other sites

Sepeda skrev (12 timer siden):

@Ivar Elverum

Men er varme å anbefale også for krankarmer i karbon, som jeg mener å huske XX1 er? Eller er poenget nettopp at induksjonsvarmer varmer opp kun pedalakslingen og ikke materialet i krankarmen?

Jeg var i tvil om å lenke til denne - med krankarmer i aluminium: A Stubborn Pedal Removal | Park Tool Tech Tuesday

#jegharikkepeiling

Oi, karbon ja. Glem det…

Om itj ainna så på trass

Link to comment
Share on other sites

Hei, hvis man kjøler ned et materiale så trekker det seg sammen. Varmer man det opp så utvider det seg. Jeg ville forsøkt å kjøle det ned. Det er heller ikke noe fare med karbonet. Med mindre du dypper det i flytene nitrogen. Da vet jeg ikke helt hva som skjer. Men cluet er at det skjer ikke fryktelig mye med karbon mtp temperatur og ekspansjon / kontraksjon, så kjøling kan være verd et forsøk. Jeg fikk relativt enkelt ut en alu pinne som hadde oksidert og satt fast i en karbonramme i sommer ved å ha en ispose rundt rammen/pinna i en halvtimes tid..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at nedkjøling og varming ofte fungerer veldig bra er pga forskellig varmeutvidelsekoeffisient (er dette et reelt ord, eller fant jeg på det akkurat nå?) på forskjellige materialer. Aluminium utvider seg mer enn stål ved oppvarming, og trekker seg mer sammen ved kjøling. Karbon er ganske så stabilt. Gjengeinnsatsen i kranken er stål, og pedalakslingen er stål så ikke sikkert det hjelper men jeg ville prøvd med en time i fryseren. Om du klarer å kjøle ned pedal-akslingen uten å kjøle ned gjengeinnsatsen så vil det hjelpe men det sliter jeg med å se hvordan det skal la seg gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at å tilføre varme eller å kjøle ned ikke fungerer, heller ikke å bruke penetrerende væsker.
Løsningen er å bruke fett ved montasje og trekke til med rett moment.

Hvis elendigheten sitter bom fast, så sjekk først at du skrur rett vei. Deretter bruker du muttertrekker eller en lang latmannsarm. Dersom du går får latmannsarm løsningen må du sjekke at verktøyet tåler belastningen, dvs du bør bruke kvalitetsverktøy
 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye kraft bruker folket for å feste pedaler?

Jeg pleier å feste mine pedaler ganske beskjedent hardt, nettopp fordi jeg har opplevd at de nesten ikke har kommet av. Men er det en risiko ved å ikke stramme de godt nok? Jeg klarer ikke visualisere det, men er det slik at de ikke vil gjenge seg ut ved tråkking, men heller stramme seg selv?

Link to comment
Share on other sites

Støtter valg av god unbrako og arm, og tålmod til å gjøre det skikkelig. Jeg er mester i å stresse/kave osv og har tatt min mengde gjenger av den grunn. 
For stor unbrakodim til å slå inn en dertil egnet torx? 

Om itj ainna så på trass

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, EirikPeirik said:

Hvor mye kraft bruker folket for å feste pedaler?

Jeg pleier å feste mine pedaler ganske beskjedent hardt, nettopp fordi jeg har opplevd at de nesten ikke har kommet av. Men er det en risiko ved å ikke stramme de godt nok? Jeg klarer ikke visualisere det, men er det slik at de ikke vil gjenge seg ut ved tråkking, men heller stramme seg selv?

Jeg ødela en SLX-krank som var splitter ny med å kjøre «bare litt håndstramma» litt vel langt. Var ikke mange metrene før godset i gjengene kunne pirkes ut da jeg stussa over at pedalen ramla av. (Kjørte hver dag i ti år med samme kranken med en helicoil da, så var fiksbart).

Det sterkere stålet i pedalgjengene ødelegger mykere aluminium kjapt hvis det er så slakt at det blir slark her.

Etter den gangen er jeg påpasselig med stramming til du kjenner litt motstand fra gjengene når jeg setter på pedaler.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

perbl skrev (1 minutt siden):

Jeg ødela en SLX-krank som var splitter ny med å kjøre «bare litt håndstramma» litt vel langt. Var ikke mange metrene før godset i gjengene kunne pirkes ut da jeg stussa over at pedalen ramla av. (Kjørte hver dag i ti år med samme kranken med en helicoil da, så var fiksbart).

Det sterkere stålet i pedalgjengene ødelegger mykere aluminium kjapt hvis det er så slakt at det blir slark her.

Etter den gangen er jeg påpasselig med stramming til du kjenner litt motstand fra gjengene når jeg setter på pedaler.

Den gode beskrivelsen "sånn passe", men har ikke funnet noe riktigere beskrivelse ennå 😄 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Link to comment
Share on other sites

Thomassen82 skrev (16 timer siden):

Skulle være grei å tok på meg å skru av ett par XT pedaler av en XX1/Quarq. Hva mekanikern har strammet med vites ikke, men det har trillet kanskje 500 km etter montering. Begge pedalene satt hinsides fast, eller driveside sitter fremdeles bom fast. Non drive side kom løs etter enorm maktbruk. Jeg har prøvd 8mm unbracobits på 1/2" skralle, 8 mm T-håndtak egen 8 mm pedalnøkkel, men samme fanden sitter pedalen bom fast. Nå er i tillegg 8 mm sporet begynt å bli litt dårlig slik at det er fare for at det glipper over. Er det noen gode triks der i boka som jeg burde prøve.. Smurning med x antall forskjellige midler funket ikke. Ikke oppvarming med varmt vann heller. Vil det funke å fryse ned driten?

Denne mekanikeren som har skrudd på pedalene - jobber han i en sykkelbutikk, og har gjort dette mot betaling? I så fall ville jeg gått tilbake til butikken og bedt de ordne opp. Det er ikke i henhold til prosedyre å sette på pedaler uten fett, så dermed vil jeg si sykkelbutikken har gjort en klanderverdig jobb en kan reklamere på, og da må sykkelbutikken kjøpe ny krank om de ikke klarer å få den av. Sykkelbutikker pleier forøvrig å ha tilgang og kunnskap til å få driten av. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mannen Faller Ikke skrev (21 minutter siden):

Denne mekanikeren som har skrudd på pedalene - jobber han i en sykkelbutikk, og har gjort dette mot betaling? I så fall ville jeg gått tilbake til butikken og bedt de ordne opp. Det er ikke i henhold til prosedyre å sette på pedaler uten fett, så dermed vil jeg si sykkelbutikken har gjort en klanderverdig jobb en kan reklamere på, og da må sykkelbutikken kjøpe ny krank om de ikke klarer å få den av. Sykkelbutikker pleier forøvrig å ha tilgang og kunnskap til å få driten av. 

Nei, vedkommende jobber ikke i sykkelbutikk, så ingen store muligheter for å reklamere på noe.

EirikPeirik skrev (1 time siden):

Hvor mye kraft bruker folket for å feste pedaler?

Jeg pleier å feste mine pedaler ganske beskjedent hardt, nettopp fordi jeg har opplevd at de nesten ikke har kommet av. Men er det en risiko ved å ikke stramme de godt nok? Jeg klarer ikke visualisere det, men er det slik at de ikke vil gjenge seg ut ved tråkking, men heller stramme seg selv?

Shimano skriver 13 Nm på sine XT pedaler. Jeg bruker alltid godt fett og i det siste har jeg også brukt moment. Aldri hatt noe problemer med å løsne pedaler. Tar mine av 1-2 ganger per sesong for rengjøring og nytt fett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

EirikPeirik skrev (2 timer siden):

Hvor mye kraft bruker folket for å feste pedaler?

Jeg pleier å feste mine pedaler ganske beskjedent hardt, nettopp fordi jeg har opplevd at de nesten ikke har kommet av. Men er det en risiko ved å ikke stramme de godt nok? Jeg klarer ikke visualisere det, men er det slik at de ikke vil gjenge seg ut ved tråkking, men heller stramme seg selv?

Det er en fare ved å ikke stramme nok. Jeg har opplevd at pedaler har løsnet fra en barnesykkel. Salige Brown skrev:

Sitat

Note! The precession effect doesn't substitute for screwing your pedals in good and tight. It is very important to do so. 

og Brown pleide å ha rett.

Link to comment
Share on other sites

Aldri testet, men så en gang en video der man festet verktøyet ca 20-30(?) grader ift krankarmen, så begynte man å surre en gammel slange rundt krankarm og verktøy. man må hele tiden ha "strekk" på slangen, etter 10-20(?) runder begynner den samlede kraften å bli så stor at verkøyet roterer mot krankarm (evt. noe annet ryker...).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, DesmoSkier said:

Enten så bruker du luftdrevet muttertrekker, eller så kan du gjøre slik:

Sett krankarmen i en skruestikke, og bruk en lang arm. I tillegg slår du med metallhammer på toppen av verktøyet (altså samme retning som om du skulle slått inn en spiker gjennom pedalakslingen). Husk å trekke i korrekt retning på pedal 😉 

Om du ikke får løs pedalen da, må du gjøre det samme jeg måtte gjøre en gang: Kaste en XX1-krank.

Jeg tror jeg utdyper denne litt. Det med å slå med hammer og skape "sjokk" samtidig som du legger på kraft hjelper veldig mye. Jeg har fått ut mange gjenstridige skruer på den måten. Jeg lærte trikset av en bilmekaniker-kompis som skrur mye på gammel bil med tilhørende rust og han får løs det meste....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...