Ndreas Posted August 13 Share Posted August 13 Etter netflix' Unchained og påfølgende TDF-glaning har kona nå tilslutt begynt å komme på gli mtp gledessykling. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en nydelig rosalilla Rose Backroad for et år siden, men da fikk jeg ikke lov av henne. Bruken kommer til å være litt nyttesykling (til/fra banen, bekkestua etc) og noen grusturer i marka. Men hun har aldri drevet med noe særlig kondis-aktivitet, og det er en del bakker nesten uansett retning man sykler hjemmefra. Hun har et naturlig høyt(passe hvis du spør henne) dopamin-nivå, så hun er ikke noen fartsentusiast/adrenalinjunkie, så komfort framfor fart er nok en lur prioritering. Mine første instinkter var da enten en klassisk god grussykkel med demperstem/pinne og lavtish lufttrykk, eller en stiv atb med brede dekk og flatt styre. Men så var det det med terrenget hjemmefra. Blir fort kjedelig om man skal sykle hjemmefra til fossum og ankerveien tilbake til øverland som sikkert er eneste ca flate grus-rute i nærheten. Man må liksom over stenshøgda, nygård eller brunkollen for å få noen skikkelige turer. Så da kom en snikende tanke om en grei og litt billig el-sykkel for å senke terskelen for å komme seg ut, få mer glede pr km i starten etc, og så senere gå over til vanlig sykkel når kondisen er blitt bedre. Noen som har noen tanker eller erfaringer å dele? Har ikke lyst til å ende opp med en demotivert kone og en nydelig grussykkel som aldri blir brukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted August 13 Share Posted August 13 Elsykkel er veldig enkelt for å gi "ikke-syklister" en titt på mulighetene som eksisterer der ute. Utfordringen med "billig" el-sykkel er vel at de ikke alltid er helt knall, men om en følger med så får en ålreite elsykler på tilbud til 20-25k, med Boschmotor. Nå som høsten og Blakk Friday nærmer seg så vil det kanskje komme bedre tilbud. En elsykkel kan fort erstatte endel bil/kollektiv/gåing i hverdagen, og dermed spare endel tid. Det er iallefall min erfaring. Et alternativ er kanskje å kjøpe standard gravel og ha en form for treningsopplegg i starten, så sykkelformen kommer seg. Samt holde turene litt korte, og strategiske mtp høydemeter. En gravel sykkel med 2x og lette gir gir jo litt mindre hills are pain enn 1x. 1 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted August 13 Share Posted August 13 Mye beror på budsjettet til TS, men BT har jo en del rimelige elektriske sykler som duger til å sykle korte strekk på grusveier. Hvis det ikke fenger så er det bare å selge sykkelen videre med minimalt økonomisk tap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted August 13 Share Posted August 13 Har magefølelsen av at hvis man først begynner med el, blir det hardt å trå selv etterpå. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 13 Author Share Posted August 13 Ja det jeg er redd for. @Gubben hva er BT? Jeg blanker helt 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted August 13 Share Posted August 13 BT = BilTema 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 13 Author Share Posted August 13 Jo, og jeg tenker jo at de turene elsykkel åpner opp for primært vil være fellesturer på grus, men det er ikke akkurat mange lommer for sånt før kanskje til neste år, så jeg lener bort fra EL og mot standard. Så får hun sykle seg trygg på den lokale 9km loopen jeg klarte å lage uten trafikk og med bare 125hm. Jeg tror oppriktig at en god gammel ATB med gode 2.2 dekk og helst stiv gaffel er bedre. Smalt bukkestyre og hendler langt framme tror jeg gir mindre gledesfølelse, så kan det heller komme når sykkelferdighetene er tilsvarende. Utrolig synd at alt mulig av slike ATB'er før i tia (altså mtb) kom med rælete dempegafler, ellers hadde man jo kunne funnet mange gode finn-funn. Den skal/må nok custom-lakkes for å gi litt godfølelse så da sitter det litt langt inne å bruke 6k på en karbongaffel på toppen 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olechr Posted August 13 Share Posted August 13 Vanskelig å gi ett godt svar uten å kjenne henne. Har hun feks vært i god form/drevet med idrett før? Har hun det er veien tilbake til god form mye kortere. Har hun drevet med idrett på ok nivå er også kjangsen for at hun blir hektet på å trå selv større. En annen ting er at damer har en tendens til å bli ivrigst hvis de har andre damer å trene med (vet det finnes unntak så ikke skyt meg). Så hvis hun kjenner noen andre som sykler er det lurt å kjøpe tilsvarende sykkel som de. Scale Gravel som kommer i 2025 er ny versjon av gammel ATB. Billig elsykkel ville jeg styrt langt unna Uansett hva du kjøper lukter det at du kommer til å kjøpe feil 😅 Dette er toppmodellen av scale gravel. Kommer i 2-3 billigere modeller også. 1 Quote Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted August 13 Share Posted August 13 Tror du sykkelen kun vil brukes når du er med eller kan det tenkes hun begynner å bruke den litt mer som transportmiddel? Det er litt vanskelig å lese andres behov eller interesse til tider. Hvis hun snakker om at hun har lyst på litt epic adventures er jo grævel et must. Hvis hun snakker om sykkeltur med gubbe og kidsa, og kanskje en tur på butikken, er kanskje elsykkel noe som blir gir økt sannsynlighet for at personen blir med på tur. 1 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
gazelle.bein Posted August 13 Share Posted August 13 Folk er forskjellig, men av egen erfaring vil jeg kanskje fraråde bukkestyre. For de fleste som kun har syklet litt når de var barn så kan dette være veldig fremmed. Kan være lurt å gå for noe som er kjent! En hver mulig terskel bør man eliminere. Min fru syns det var ekkelt å bremse og gire med bukkestyre. Var også rart å holde i. Og veldig ekkelt å sykle på grus med "smale" 40mm dekk. Straks hun testet hardtailen min med et litt kort stem der droppen pekte feil vei så var alt så mye bedre! Ang el så har jeg ikke noen erfaring annet enn at vi vurderer el neste år til henne for å sykle litt turer med barnet. Fruen har drevet aktivt med håndball, bor på gym og jogger 2-3 ganger i uka, så er ikke helt utrent, men det funker ikke så bra å sykle fellesturer for oss uten motor. Hvis jeg drar vogn så funker det nok helt fint med felles tur uten motor for hennes del, men det vil nok ikke være snakk om å sykle turer alene med vogn uten motor (noe hun kan tenke seg å gjøre). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 13 Author Share Posted August 13 Aldri trent noe kondis før, men drev mye med yoga tidligere. Primært brukes alene da barna enda er litt for unge til at vi begge kan fly ut av huset i mange timer, men også noen timesturer eller noe i helgene sammen. Hun er inspirert av TDF, men ikke vant til å sykle i trafikken, så jeg tror gravel-turer er en veldig god løsning på det. Ja syntes den Scott'n ser helt perfekt ut som type sykkel, får se hva innsteget blir å koste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kopp Posted August 14 Share Posted August 14 Jeg kan slå et slag for elsykkel ut fra mine erfaringer. Jeg kjøpte en grand canyon:on for å dra vogn med. Har ikon 2.6 på denne. Har tatt noen få turer alene på grus. Sittestillingen er sånn at jeg synes det er ok inspirerende å gi full gass for egen maskin. Trår den ganske enkelt over 25 på flatene, og får en digg hånd i ryggen hver gang det blir motbakke. Triller vel enda lettere med race king, mezcal eller aspen(st).. Synes absolutt for egen del at vanlig sykkel er kjekkest, men tror en sporty elsykkel kan være bra- visker ut mye av vannet mellom båtene om målet er å ha det hyggelig sammen.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted August 14 Share Posted August 14 Begynner partner å bli sykkelinteressert eller el-sykkelinteressert? 25kg elsykkel for ei lett(?) dame uten erfaring på sti trenger ikke bare være hyggelig heller, sykkel skal jo bukseres og kanskje også løftes opp og over ting, og trapper? Altfor tung sykkel er jo en fin måte å drepe glede på det også. 1 Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olechr Posted August 14 Share Posted August 14 Så er det alltid lurt å høre både 2 og 3 ganger hva hun faktisk sier. Tror nok flere enn meg fort legger litt mer i hva kjæresten sier enn hva de faktisk sier. Jeg hører: « Jeg skal begynne å sykle på sti. Trene hardt og sykle masse. Blir nok noen ritt.» Jeg tenker: «Her må det fulldempet til. Må hun ha AXS eller holder det med mekanisk» Hun sa: « Lurer på om jeg skulle hatt en sykkel så jeg kunne syklet litt med sønnen vår» 😉 1 10 Quote Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 14 Author Share Posted August 14 Sykkelinteressert, og jeg tror uansett at jobb-pendling er langt unna mtp trygghetsfølelse i trafikk etc, så du gjør at jeg lener mer og mer mot vanlig sykkel @Jørgen S. Jeg prøver å lære både av egne og andres feil, så @Olechr's lærdom skal jeg ta med meg. Det kan godt være at grus også blir for humpete, men da har vi iaf prøvd, og sitter igjen med en litt overdimma sykkel for kosesykling på sykkelveier etc. Men nye scottn blir jo sikkert å koste en arm og et bein så >.< 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 27 Author Share Posted August 27 Jeg blir å gå for vanlig sykkel, og om vi driter i oppussingsprosjektet (tvilsomt) blir jeg nok å kjøpe en Scott Scale Gravel. Men i mellomtiden har jeg jo sett noen sykler av samme kaliber. Bla en Hardrocx gammeldags MTB med skivebremser og stiv gaffel (blå med orange stripe, jeg så også en Giant i farta, men rakk ikke her heller å spørre om modellnavn. Er det noen som vet om noen modellnavn på slike helstive "gamle" mtb'er som Scott Scale Gravel kopierer? Hadde jo vært helt supert om man kunne fått tak i noe på finn så man kunne se om det fenger uten å vrenge hele pensjonskassa 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted August 27 Share Posted August 27 Anton Sport har 2 utgaver(1,2) av Geeko Firm MTN 29 til kr 9 999. Ikke tidenes mest spicy komponenter, men et utgangspunkt. Når ejg sammenligner bildene av rammene, så ser de ikke helt like ut, selv om rammen har samme navn. Mulig det er en illusjon, men baktriangelet og overrøret ser anderledes ut. 11,6kg. 1 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 27 Author Share Posted August 27 Det så veldig bra ut, kunne tenkt meg karbongaffel, men til den prisen går det nok greit. Litt skeptisk til 29" hjul for en kone på 1.65-ish, men definitivt et godt alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted August 27 Share Posted August 27 Nr 2 av de, ser ut til å ha litt lavere overrør. Kun str. 18 igjen der. Det kan være at det bare er bilder av forskjellige størrelser. Høres litt logisk ut. Verdt å sjekke ut siden Anton ikke har Geo. på nett. De har str. 16 i Bekkestua og Sandvika. Er den i 16 for stor, så er vel de fleste 29ere litt vel store. 1 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 27 Author Share Posted August 27 Denne med raske dekk tror jeg kunne vært noe. Dropper er kanskje ikke nødvendig, men tror det er positivt. https://planetx.co.uk/products/on-one-whippet-sram-gx-mountain-bike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jokr Posted August 27 Share Posted August 27 Var i samme situasjon for en stund tilbake. Stolt som en hane kom jeg hjem med gave til kona. En scott mtb fra xxl. Fin og rosa var den. 27,5 dekk. Hun syklet ett par turer og ga opp. Vondt i rompa vindt i låra. Klaginga ville ingen enda ta. leverte den tilbake til xxl og priset meg lykkelig over 100 dager åpent kjøp. Kom så hjem med en gekko el sykkel. Den ble en suksess! Hun syklet tilogmed 11km runden på valdresrittet med den 🙂 så ikke avskriv el riktig enda…. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted August 27 Share Posted August 27 Et tips kan evt være å leie sykkel en periode. Finnes mange tjenester for det nå. https://joule.no/ https://whee.no/ https://sirqel.no/ Samboer testet det, valgte abo på månedsbasis med en elsykkel fra Joule og bare testet litt om det å sykle til og fra jobb var noe hun i det hele tatt likte. Kostet en tusenlapp ish for da å finne ut av det i stedet for å svi av titusener på noe som kanskje ikke ville blitt brukt. 2 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted August 28 Share Posted August 28 Gubben skrev (På 13.8.2024 den 12.22): BT = BilTema Username checks out 😄 Forøvrig så har @Olechr gitt fasit. Men jeg ser jo at du øyner mulighetene for å handle noe gromt. Jeg er _nesten_ fortsatt sur for at jeg lot fruen stå for eget innkjøp av el-fulldemper for ~3 år sida. Den er HELT elendig på ALLE tenkelige områder. Hun er fornøyd da, men jeg gremmes hver gang jeg tar i den. Så konklusjonen er: Du må grave dypt, selge unna noe stæsj, avlyse oppussing og gå for noe skikkelig først som sist. Og late som det er en billigsykkel fra Intersport. Ps, kjøp bra lås. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan77 Posted August 28 Share Posted August 28 andersar skrev (21 minutter siden): Jeg er _nesten_ fortsatt sur for at jeg lot fruen stå for eget innkjøp av el-fulldemper for ~3 år sida. Den er HELT elendig på ALLE tenkelige områder. Hun er fornøyd da, men jeg gremmes hver gang jeg tar i den. Sidespor, men her sier du A uten å si B. Merke og modell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan77 Posted August 28 Share Posted August 28 Ndreas skrev (20 timer siden): Litt skeptisk til 29" hjul for en kone på 1.65-ish, men definitivt et godt alternativ. Det trenger du ikke å være. Så lenge størrelsen ellers er grei så passer sykkelen. Kona er i underkant av 165 en plass og trives veldig bra på sin 29". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts