Jump to content

Rallarvegen og dekkvalg

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer Rallarvegen fra Flåm til Haugastøl (som en del av en større runde) og ønsker innspill på dekkvalg. Hvor mye løsere/grovere grus er det her kontra andre grusveier? Jeg har syklet landevei m/28mm på Jotunheimvegen, Slettefjell, Syndin, Golsfjellet o.l., så langt uten punkteringer. Men så spørs det om Rallarvegen er hakket for tøft ??

Jeg syklet med gp32mm i sommer, det gikk greit, men fikk en punktering.  Det stod en annen syklist på samme sted som også hadde punktering, så det kan ha vært glass el lignende.  Under 32 mm må en nok være litt forsiktig. 

• Like 1

I fjor møtte jeg utenlandske bikepackere på 25mm, men som Ole sier så ville heller ikke jeg kjørt noe mindre enn 38mm for å få en fin tur.

Om det bare er snakk om å krysse og du har tid til å gå av og eller ta det med ro på partier, så går det sikkert på 28mm.

Under forutsetning at de ikke har "slåddet" veien siden jeg var der i slutten av juli i år eller fyllt på grus.

Jeg var ikke lenger enn til forbi Hallingskeid i år, men delen mellom Fagernut og Hallingskeid er delvis utvasket og grov samt at det er noen tverrgående renner som du ikke kan sykle over på landeveisdekk.

Det er noe ganske anna enn Golsfjellet som er som asfalt i hjulspora😀

• Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Gode innspill her. Tanken min var/er at det muligens går da ruta går opp fra Flåm og at man da kanskje er litt mindre utsatt enn nedover andre veien. 

Er enig, møter man veiskrapa så er det kjørt. Den har jeg møtt 2 ganger tidligere i sommer på andre veier. Er ikke like festlig da..

Å ta veien fra Flåm er nok bedre enn andre veien med tanke på dekkvalg. 

Jeg sykla Haugastøl - Hallingskeid og tilbake og nedover fra Fagernut mot Hallingskeid og videre var ikke noe morro selv på 40mm som jeg hadde. Så fort jeg hadde sudd var det noe helt annet.

Det er vel ikke noen stor sjanse for at de slådder veien mellom Flåm og Finse, men om de slådder mellom Finse og Haugastøl så blir de jo nesten usyklbart på 28mm på den delen av veien som per i dag er ganske grei selv på smale dekk.

• Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

morvaags skrev (25 minutter siden):

Jeg kjører også på GP5000 @Sveinung1 og er fornøyd. De tåler mye juling, slik jeg ser det. Tror muligens jeg får plass til 32/33 mm i ramma mi også. Ville du vurdert noen gravel dekk, dersom du skulle syklet om igjen?

Tja, for å få maks ut av akkurat rallarveien så kanskje.Ja  så absolutt hvis jeg stiller på Mother-north neste år 😎

• Like 1