etegn Posted August 13 Share Posted August 13 Jeg har behov for nytt landeveishjulsett til min Trek Domane 6sl. Jeg skal kun bruke sykkelen til trening, ikke konkurranser. Er karbonhjul overkill til min bruk? Hvor stor forskjell fra alufelger vil jeg oppleve? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 13 Share Posted August 13 I min svært begrensede erfaring vil jeg si at jeg fikk veldig mye glede av karbonhjul, sykkelen føltes mye bedre. Det å miste 3-400gr på hjula merka jeg godt. Det sagt, så tror jeg at entry-level er mer enn godt nok, ingen vits å blåse 20 løk på superfelger. Men det er spekulasjoner/generell livserfaring 😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted August 13 Share Posted August 13 Hva vil gjøre det verdt det for deg? Karbonhjul vil kunne være 300-500 gram lettere enn alu-hjul for paret. Dette vil kunne utgjøre opp mot 0,5-0,6 % i en jevn stigning. Følelsen i akselerasjon vil også bli bedre, men vanskelig å tallfeste. Noen karbonhjul vil være mer aerodynamiske enn aluhjulene du har. Hvor mye dette vil utgjøre er nesten umulig å anslå. Det er uansett ikke snakk om flere prosent. Kanskje en hel prosent, avhengig av hjulvalg. På en 20 minutters slak klatring som f.eks Tryvann i Oslo vil du kunne håpe på å spare 5-20 sekunder sånn cirka. Altså opp til 20 sekunder kortere trening per gang. 😉 Du vil kunne spare tilsvarende på trangere trøye, mer aero hjelm, aerosokker osv. Dekk og dekktrykk vil kunne utgjøre større forskjell enn karbonhjul også, igjen avhengig av hvor dårlig utgangspunkt du har. Billige og stive dekk med tunge slanger byttet med lette og smidige dekk med lette latex- eller tpu-slanger vil gi deg mer i tid og fart enn et bytte av hjul, høyst sannsynlig. Det du kan tjene på karbonhjul er en økt godfølelse på sykkelen. Fordi den ser stiligere ut og kanskje føles litt stivere, kvikkere og kulere. Det kan føre til at du sykler litt mer, som igjen vil kunne utgjøre mye mer enn 0,5-1,5%. 3 1 Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
etegn Posted August 13 Author Share Posted August 13 Takk for svar @Ndreas og @SykkelØyvind. Dere nailer dilemmaet. På den ene siden snakker folk om stivere hjul og en bedre sykkelfølelse. På den andre siden er det nettopp liten direkte effekt og sannsynligvis 10 store lapper for å se kul ut. På den andre siden var det mange som mente at di2 var bortkastet også. Men det har jo vært smooth og bra på alle måter. Enig i at utstyr handler om å motivere seg til å sykle mer. Men det er det egentlig kroppen som avgjør. Jeg gleder meg til flere betraktninger i tråden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted August 13 Share Posted August 13 Ja 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaiost Posted August 13 Share Posted August 13 Punkt 1: sykkelen ser mye, mye bedre ut- viktig! Punkt 2: du har utstyr som er like bra som de du sykler med- psykologisk meget viktig for deg, og ikke minst de du sykler med. Punkr 3: i de aller fleste tilfeller vil du få et stivere og mer responsivt hjulsett, som igjen gjør at du sykler raskere. Punkt 4: du får garantert en høyere gjennomsnittsfart- erfaringen min er mellom 1,5-2 km/t høyere gjennomsnittshastighet på ei vanlig løype. Om det ikke hadde vært ganske mye å hente hadde proffene kjørt aluhjul uten profil enda. Fikk tilbakemelding fra en som kjøpte hjul av meg for et par uker siden og skulle ha de på en triatlon. Vanlig 50 mm profil. Han har en testrunde i området Maridalen som han har kjørt mye, og bruker wattmåler. Sendte melding etter å ha kjørt runden med karbonhjulene- 2 km/t høyere gjennomsnittshastighet med samme watt. Strålende fornøyd. ( og ja, det er selvsagt en del usikkerhetsmomenter her og ikke forskning på høyeste nivå- jeg bringer bare videre det han skrev til meg). 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joaaso Posted August 13 Share Posted August 13 Kommer an på hva slags hjul du skal ha.. Aero? Klatring? Både og? 35mm felgdybde og opp, vil jeg si gå for karbon. Klatrehjul på 20mm-tallet, kan gjerne være alu - min erfaring er iallfall at de kan være svært konkurransedyktige på forholdet pris/vekt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hincapie Posted August 13 Share Posted August 13 Uavhengig om det er alu eller carbon vil et bra hjulsett oppleves som bedre og morsommere enn et billig hjulsett, tross alt viktig å ha det gøy på trening. Selv trives jeg godt med lavere profil og sykler på et alpinist cl ii hjulsett, stivt, presist og snappy, merker det spesielt godt nedover sammenlignet med høyere profil og synes det er morsommere. Har du felgbrems ville jeg vurdert alu og ikke brydd meg med carbon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
etegn Posted August 13 Author Share Posted August 13 Joaaso skrev (1 time siden): Kommer an på hva slags hjul du skal ha.. Aero? Klatring? Både og? 35mm felgdybde og opp, vil jeg si gå for karbon. Klatrehjul på 20mm-tallet, kan gjerne være alu - min erfaring er iallfall at de kan være svært konkurransedyktige på forholdet pris/vekt. Takk for god presisering. Tenkte 35 som et ok allroundhjul. Men ja har et par ok aluhjul fra DT swiss som er gull oppover. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
etegn Posted August 13 Author Share Posted August 13 Hincapie skrev (26 minutter siden): Uavhengig om det er alu eller carbon vil et bra hjulsett oppleves som bedre og morsommere enn et billig hjulsett, tross alt viktig å ha det gøy på trening. Selv trives jeg godt med lavere profil og sykler på et alpinist cl ii hjulsett, stivt, presist og snappy, merker det spesielt godt nedover sammenlignet med høyere profil og synes det er morsommere. Har du felgbrems ville jeg vurdert alu og ikke brydd meg med carbon. Hei, jeg har skivebrems. Sykler på DT swiss er 1600, men lurer på om enda stivere hjul i karbon er bedre. Men ja, tenker max 35 mm. Følger ressonnementet ditt, spesielt på høyprofil. Men tenker fremdeles at jeg vil teste karbonhjul. Gikk over til karbonsykkel og el gear. Sykler ikke nødvendigvus fortere, men bittelitt morsommere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted August 13 Share Posted August 13 For min del et klart ja. For følelsen de gir alene, til og med... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted August 13 Share Posted August 13 Karbonhjul er overkill men überkult 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joaaso Posted August 13 Share Posted August 13 etegn skrev (32 minutter siden): Takk for god presisering. Tenkte 35 som et ok allroundhjul. Men ja har et par ok aluhjul fra DT swiss som er gull oppover. Har selv både klatrehjul i alu og 35mm i karbon, begge fra DT Swiss og digger begge til hvert sitt bruksområde, for å si det sånn! Har 50mm karbon liggende også, men trives bedre på 35mm i det daglige, så akkurat der tror jeg du gjør en god vurdering uansett materiale. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.