Jump to content

Ny dekk-teknologi fra Schwalbe

Recommended Posts

Sitat

...the radial tires offer approx. 30% more contact area than conventional tires at the same air pressure. Even if the air pressure is increased by 50%, the contact area is still 15% larger and the tire retains its flexible properties.

The increased contact area and more flexible response provide significantly more grip, more damping, more safety and more comfort. The tire absorbs impacts better and uses the suspension travel more effectively – it literally sucks itself into the ground. This applies to both mountain bikes and eMTBs, which have significantly more traction on the ground with the two tires.

https://www.imbikemag.com/mountain-bike-news/2024/08/technological-milestone-schwalbe-presents-new-albert-and-shredda-radial-tires/

Spennende, men får se hva testene sier

Jeg bet meg merke i noen av kommentarene på Pinkbike som mente at dette slettes ikke er nytt. Det som er nytt er at marketing kom på å lage en sak ut av det - sa de. Det ble vel nevnt at Michelin f. eks. allerede bruker "trådretning" aktivit i sine dekk. Så jeg er nysgjerrig på hvor revolusjonerende dette egentlig er. 

• Like 1
  • Thanks 1

Jeg er skeptisk. Kastet meg over diverse YouTube-videoer om dette, og tok etter hvert det hele med en god klype salt da en Schwalbe-fyr sa at det ikke var «radial» i streng forstand, men «så nærme vi kommer».

Slik jeg leser materialet, er det en lenger kontaktflate, ikke større areal. Dvs at dekket deformerer seg annnerledes rundt ujevnheter i underlaget. Det vil kunne gi både bedre grep og høyere rullemotstand etter min logikk. Noe Schwalbe også påstår. 

baronKanon skrev (2 timer siden):

Slik jeg leser materialet, er det en lenger kontaktflate, ikke større areal. Dvs at dekket deformerer seg annnerledes rundt ujevnheter i underlaget. Det vil kunne gi både bedre grep og høyere rullemotstand etter min logikk. Noe Schwalbe også påstår. 

Artikkelen det linkes til skriver spesifikt:

Sitat

On the other hand, the radial tires offer approx. 30% more contact area than conventional tires at the same air pressure.

Teorien om at arealet kun er bestemt av trykket forutsetter nok veldig myke dekk, jo stivere dekk jo mer feil blir den. Dekk i hardplast vil for eksempel ha samme areal uavhengig av trykket inni dem. Jeg aner ikke om sykkeldekk er stive nok til at det blir merkbart feil ved vanlig dekktrykk, men ser ikke bort i fra det. Og da vil i så fall mykere dekk få større kontaktflate.

• Like 1