Ndreas Posted August 13 Share Posted August 13 Sitat ...the radial tires offer approx. 30% more contact area than conventional tires at the same air pressure. Even if the air pressure is increased by 50%, the contact area is still 15% larger and the tire retains its flexible properties. The increased contact area and more flexible response provide significantly more grip, more damping, more safety and more comfort. The tire absorbs impacts better and uses the suspension travel more effectively – it literally sucks itself into the ground. This applies to both mountain bikes and eMTBs, which have significantly more traction on the ground with the two tires. https://www.imbikemag.com/mountain-bike-news/2024/08/technological-milestone-schwalbe-presents-new-albert-and-shredda-radial-tires/ Spennende, men får se hva testene sier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikskon Posted August 14 Share Posted August 14 Jeg bet meg merke i noen av kommentarene på Pinkbike som mente at dette slettes ikke er nytt. Det som er nytt er at marketing kom på å lage en sak ut av det - sa de. Det ble vel nevnt at Michelin f. eks. allerede bruker "trådretning" aktivit i sine dekk. Så jeg er nysgjerrig på hvor revolusjonerende dette egentlig er. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted August 19 Share Posted August 19 Jeg trodde kontaktflaten kun avhenger av dekktrykket, men det gjelder kanskje kun helt glatte dekk.... (altså avhenger det ikke av verken bredde eller omkrets på dekket). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tron Posted August 20 Share Posted August 20 Jeg er skeptisk. Kastet meg over diverse YouTube-videoer om dette, og tok etter hvert det hele med en god klype salt da en Schwalbe-fyr sa at det ikke var «radial» i streng forstand, men «så nærme vi kommer». Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted August 20 Share Posted August 20 Slik jeg leser materialet, er det en lenger kontaktflate, ikke større areal. Dvs at dekket deformerer seg annnerledes rundt ujevnheter i underlaget. Det vil kunne gi både bedre grep og høyere rullemotstand etter min logikk. Noe Schwalbe også påstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 20 Share Posted August 20 baronKanon skrev (2 timer siden): Slik jeg leser materialet, er det en lenger kontaktflate, ikke større areal. Dvs at dekket deformerer seg annnerledes rundt ujevnheter i underlaget. Det vil kunne gi både bedre grep og høyere rullemotstand etter min logikk. Noe Schwalbe også påstår. Artikkelen det linkes til skriver spesifikt: Sitat On the other hand, the radial tires offer approx. 30% more contact area than conventional tires at the same air pressure. Teorien om at arealet kun er bestemt av trykket forutsetter nok veldig myke dekk, jo stivere dekk jo mer feil blir den. Dekk i hardplast vil for eksempel ha samme areal uavhengig av trykket inni dem. Jeg aner ikke om sykkeldekk er stive nok til at det blir merkbart feil ved vanlig dekktrykk, men ser ikke bort i fra det. Og da vil i så fall mykere dekk få større kontaktflate. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.