Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tenker det kan være greit med en tråd for "all" Mallorca sykling da en del på dette forumet nok skal ha oppmøte på øya både i høst og til våren.

Jeg og min bedre halvdel har fly og overnatting i boks for 9 dager på slutten av april neste år. Og her  er det noe jeg lurer på. Endte med å booke Hotel Java. Har bodd på Helios 3 ganger og Fontanellas 4 ganger. Stort sett leiligheter og ikke hotelrom. Men førstnevnte har blitt veldig dyrt og vurderte derfor Fontanellas, men da hotelrom siden også der har leiligheter blitt mye dyrere en når vi bodde der for 2 år siden. Men litt fordi vi hadde lyst på å prøve noe nytt, men også pga priser endte vi opp med Hotel Java. 

Vet jo at mange norske syklister har bodd der, og gått mange hundre ganger forbi hotellet. Men noen som har bodd der ? har de sykkelgarasje eller er det sykkel på rommet som gjelder her ?

Og hvem er på tur der i april ? Kai er selvsagt der og tror det blir noen andre fra Elverum også. Og noen som vurderer Mallorca 312 ? Reiser hjem dagen etter rittet så har ett mål om å sikre meg startnr. Må følge med når de legges ut.

• Like 1
Posted

Jeg tror jeg har brukt Java en gang, men er ikke helt sikker. Om det var Java, så var det stor forskjell på å ligge vendt mot flyplassen  som vennene mine gjorde eller bassenget som jeg gjorde. Det er uansett flere år siden og de kan ha pusset opp siden det.

Nautic Hotel & Spa kan anbefales. Ikke på langt nær så stort og overfylt som mange andre er og med en fin takterrasse med servering og basseng.

Unngå for all del den andre enden av stranda, også kalt Tyskland. Men det vet du vel.

• 1 month later...
Posted

Vi er tre glade gutter som planlegger tur ned til Mallorca i mars/april, regner med at Alcudia blir målet slik at vi får syklet gjennom trasseen til IronMan 70.3. Tar med egne sykler og blir borte en 7-10 dager.
Ettersom fokuset blir sykling og god mat så det hadde vært kjekt å overnatte på ett lite hotell, gjerne litt utenfor bykjernen. Noe oppe i fjellene hadde selvfølgelig vært optimalt, men da regner jeg med at logistikken blir en utfordring. Mulig at det kan løses med drosje
Tar gjerne i mot tips om greie hotell som ikke er for langt unna bussholdeplasser.

En annen ting er drosje, noen som har erfaring med drosje og priser ?

Det absolutt enkleste er å ha hotell i Can Pastilla og ha det som utgangspunkt

• 3 weeks later...
Posted

Må innrømme at jeg er på Mallorca til våren igjen. Denne gangen har jeg bare bestilt for to uker fra 12/4 på Hotel Palma Beach, gjennom Ving. Er ellers enig i at Nautic Hotel og Spa er veldig bra, bodd der noen uker de to siste årene før jeg har flyttet meg over til Alcudia,

To uker er litt lite egentlig, men har noen andre turer på trappene etter jul så får se om jeg evt utvider oppholdet med noen uker i forkant.

Når det gjelder drosje til Alcudia bruker jeg en fast sjåfør som henter oss på flyplassen og betaler 90 euro for kona og meg med to sykler. Er dere flere blir det vel 110 euro tenker jeg. Kommer med stor bil og har god plass.

Om jeg skal se bort fra logistikken som gjør Alcdia muligens noen kroner dyrere enn Can Pastilla/PLaya de Palma så er det stedet jeg liker best. Veldig koselig by der vi har funnet faste plasser å ta after bear, samt å gå ut og spise. Kortere vei til fjellene også.

Posted
On 10/8/2024 at 9:50 PM, Gubben said:

Vi er tre glade gutter som planlegger tur ned til Mallorca i mars/april, regner med at Alcudia blir målet slik at vi får syklet gjennom trasseen til IronMan 70.3. Tar med egne sykler og blir borte en 7-10 dager.
Ettersom fokuset blir sykling og god mat så det hadde vært kjekt å overnatte på ett lite hotell, gjerne litt utenfor bykjernen. Noe oppe i fjellene hadde selvfølgelig vært optimalt, men da regner jeg med at logistikken blir en utfordring. Mulig at det kan løses med drosje
Tar gjerne i mot tips om greie hotell som ikke er for langt unna bussholdeplasser.

En annen ting er drosje, noen som har erfaring med drosje og priser ?

Det absolutt enkleste er å ha hotell i Can Pastilla og ha det som utgangspunkt

Var første gang i Mallorca i Port de Pollença i høstferien og likte meg godt der. Bodde på Hotel Miramar som var en storfavoritt for engelske pensjonister. Eldre hotell, men veldig hyggelige ansatte, grei sykkelgarasje og frokost så vi koste oss ved stranda.

Booket bil til/fra hotell med Mallorca Holiday Transfer som fungerte bra. Fikk ikke testet denne gangen, men har hørt gode ting om Mallorca Cycle Shuttle hvis man ønsker å bli fraktet med sykkel til deler av øya for så å sykle tilbake. De tilbyr forresten også rescue/recovery service hvis man er redd for å bli sittende fast en plass med mekaniske problemer.

Det blir ny tur oss etter påska uka før Mallorca 312 og gleder oss allerede.

Posted
Kaiost skrev (21 timer siden):

Om jeg skal se bort fra logistikken som gjør Alcdia muligens noen kroner dyrere enn Can Pastilla/PLaya de Palma så er det stedet jeg liker best. Veldig koselig by der vi har funnet faste plasser å ta after bear, samt å gå ut og spise. Kortere vei til fjellene også.

Mulig det er kortere til fjellet, men da er det samme inngangen/fjellet mer eller mindre hver eneste gang så sant man ikke skal sykle veldig langt. Skal sies at man bommer jo ikke uansett hvor man ligger på Mallorca.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Posted

Du har kort vei til Formentor og Coll de Sa Creuta, to forskjellige klatringer opp til Lluc og dermed kortete vei til Sa Calobra. Med samme start som Mallorca 312 og triatlon arrangement er det et fint utgangspunkt. 
Når det er sagt så går man glipp av de flotte turene på vest/ sørvest kysten om man ikke skal ha skikkelige langturer. Det er en av grunnene til at vi varierer med å bo i Can Pastilla innimellom.

Men for en som var første turen til Alcudia i 1989 og har så mange gode minner derfra så står den øverst på lista.
Og som jeg har skrevet før: var det godt nok for Team Sky er det bra nok for meg.

• 3 weeks later...
Posted

Har havna i mallorca-algoritmene på youtube… Aldri sykla der, men hatt det på ei liste en god stund! 
Når vites ikke enda, men har likevel spm, som kanskje kan besvares? 

Liker den gruppesyklinga (feks grupo la zenia) som er i Torrevijea. No drop rides, fastsatt rute, du finner gruppe som passer med dagsform, kaffepause halvveis osv

Fins vel slikt også på mallorca? Uansett hvor man skulle velge bo?

Å bo, ja. Alle mine turer har utgangspunkt i budsjett. Lengst mulig opphold for minst mulig penger.

Bruke idealista? Noen som har andre tips? 
Feks være der 1mnd, for så å kanskje stikke til fastlandet. Båt eller fly dit forresten? 

Om itj ainna så på trass

• 5 weeks later...
Posted

Det ble til at jeg bestilte en ekstra tur til Mallorca i mars- blir 10 dager fra den 20 mars- Playa de Palma. Så hjem i snaue to uker og ta noen varmetreningsøkter før jeg (kona og jeg) drar nedover igjen. Jeg kunne egentlig vært der fra den 20 mars, men tenkte det var lurt å resie hjem for å vedlikeholde frekvensen på varmeøktene. Ikke like lett  å få tatt de varmeøktene der nede.

Posted
21 hours ago, Kaiost said:

Det ble til at jeg bestilte en ekstra tur til Mallorca i mars- blir 10 dager fra den 20 mars- Playa de Palma. Så hjem i snaue to uker og ta noen varmetreningsøkter før jeg (kona og jeg) drar nedover igjen. Jeg kunne egentlig vært der fra den 20 mars, men tenkte det var lurt å resie hjem for å vedlikeholde frekvensen på varmeøktene. Ikke like lett  å få tatt de varmeøktene der nede.

hadde det ikke vært enklere, billigere og bedre for miljøet om du bare bosatte deg der nede? 😁

(bare litt misunnelig 😄 )

• Haha 2
Posted

Jo forsåvidt enig der. Hadde 100 dager i Spania i 2022 og 2023, havner på snaue 90 i år. Miljømessig hadde det vært en fordel, noe jeg bruker å ta fram som et argument til kona når jeg kommer med forslag om at jeg kan bli litt lenger enn henne som må hjem og jobbe. Ved nærmere ettertanke kanskje jeg skal hinte om at jeg ikke burde fly så mye på våren...

• 3 weeks later...
Posted

Det ble så jeg utvidet oppholdet med 13 dager så jeg sparer miljøet for unødvendig utslipp. Fikk godkjenning og vel så det av sjefen over alle sjefer og smidde mens jernet var varmt. Bestilte med ikke refunderbare vilkår og betalt i dag. På den måten er jeg sikret å være der i perioden 20 mars-26 april. Blir Can Pastilla/Playa de Palma hele perioden.

• Like 2
Posted
Kaiost skrev (10 timer siden):

Det ble så jeg utvidet oppholdet med 13 dager så jeg sparer miljøet for unødvendig utslipp. Fikk godkjenning og vel så det av sjefen over alle sjefer og smidde mens jernet var varmt. Bestilte med ikke refunderbare vilkår og betalt i dag. På den måten er jeg sikret å være der i perioden 20 mars-26 april. Blir Can Pastilla/Playa de Palma hele perioden.

Høres sjukt deilig ut 🙂

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Posted
Kaiost skrev (12 timer siden):

Høres herlig ut. Men hvordan er det å sykle fra Can Pastilla? Har syklet ut derfra en gang, og det forekommer meg et det enten blir ut samme vei langs stranda mot øst og Randa-området, eller så blir det ganske langt strekk gjennom enten byen eller ganske så trafikerte veier før man er på småveier eller i fjellene. 

Jeg har kun hatt base i Alcudia, og det jeg liker er at noen hundre meter bak hotellene kommer rett inn på småveier der det knapt finnes en bil, og de større veiene har også mindre trafikk enn jeg har opplevd på sørsiden av øya. Men som sagt er jeg ikke kjent nok i Can Pastilla 

• Like 1
Posted
torinb skrev (20 minutter siden):

Høres herlig ut. Men hvordan er det å sykle fra Can Pastilla? Har syklet ut derfra en gang, og det forekommer meg et det enten blir ut samme vei langs stranda mot øst og Randa-området, eller så blir det ganske langt strekk gjennom enten byen eller ganske så trafikerte veier før man er på småveier eller i fjellene. 

Jeg har kun hatt base i Alcudia, og det jeg liker er at noen hundre meter bak hotellene kommer rett inn på småveier der det knapt finnes en bil, og de større veiene har også mindre trafikk enn jeg har opplevd på sørsiden av øya. Men som sagt er jeg ikke kjent nok i Can Pastilla 

Jeg synes Can Pastilla er bedre utgangspunkt da jeg synes det er kortere vei til de stedene jeg liker best. Ikke minst flere muligheter inn i fjellene. Som du er inne på kan man dra ut mot Llucmajor/Algaida. Selv sykler jeg oftere ut i retning Santa Maria, inn til Palma og over militærleieren, evnt gjennom Palma og ut vestkysten (som jeg synes kanskje er de flotteste stedene på Mallorca).

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Posted
6 minutes ago, Olechr said:

Jeg synes Can Pastilla er bedre utgangspunkt da jeg synes det er kortere vei til de stedene jeg liker best.

12 hours ago, Kaiost said:

Blir Can Pastilla/Playa de Palma hele perioden.

Korleis er det med flystøy når ein bur så nær flyplassen?

• Like 1
Posted
Olechr skrev (3 minutter siden):

Jeg synes Can Pastilla er bedre utgangspunkt da jeg synes det er kortere vei til de stedene jeg liker best. Ikke minst flere muligheter inn i fjellene. Som du er inne på kan man dra ut mot Llucmajor/Algaida. Selv sykler jeg oftere ut i retning Santa Maria, inn til Palma og over militærleieren, evnt gjennom Palma og ut vestkysten (som jeg synes kanskje er de flotteste stedene på Mallorca).

Ja enig i at det området er det fineste, jeg har syklet den veien noen ganger i forbindelse med Mallorca 312. Men finnes det noe tilsvarende som det enorme utbudet av småveier som det gjør på nordsiden i området Sa Pobla - Campanet - Sineau - Santa Margalida? Når jeg ser på heatmaps på strava er det jo et edderkoppnett av veier i nord og litt mindre utvalg i sør. I alle fall lenger å sykle før man kommer dit.

Posted
dothtm skrev (10 minutter siden):

Korleis er det med flystøy når ein bur så nær flyplassen?

Det var overraskende lite flytestøy når vi var der, var ikke plagsomt i det hele tatt.

• Like 1
Posted

Jeg har vært mye på Mallorca siden 2010 (første gangen i 1989 og ca 90 døgn i året de tre siste årene) og varierer mellom Can Pastilla og Alcudia. Begge deler har sine fordeler, litt avhengig av hva du er ute etter. 

Can Pastilla/PLaya de Palma: Kort veg fra flyplassen og sparer tid og penger på logistsikk. Mange hoteller å velge mellom og meget stor mulighet for å treffe kjentfolk/nordmenn om man reiser alene eller ønsker å noen å sykle sammen med. Ikke mye som slår en iskald pils hos Tommy Burguer og prate litt tull med andre syklister. 

Vi bruker ofte å sykle mot Santa Maria, eller mot Algaida-samme vei ut forbi flyplassen og skilles i enden der. Man kan også sykle mot Cura i samme kryss det deler seg i enden av flyplassen. Kort vei til Soller, og veien til Valdemossa kan man også ta der. Militærvegen er obligatorisk, men om man ikke ønsker å kjøre gjennom sentrum er det mulighet til å kjøre mot Valdemossa og ta av mot Andrax/Calvia den veie. Personlig syns jeg kysten fra Andrax og oppover til Port de Soller er noe av det flotteste på øya. Ellers er det som nevnt østover forbi Arenal, der har du et par tre muligheter, og masse muligheter når du kommer en times tid innover, Sa Rapita med sine fantastiske kaker hos Bakeren og lunch i havna i Porto Cristo. Ulempen med stedet er at det er litt lite med restauranter av det koselige slaget sammenlignet med Alcudia, og vi velger ofte halvpensjon av den grunn. Koster forresten nesten ikke noe å legge til det. Feks betalte jeg kr.10.600 for enkeltrom (22 kvm) med all incl. ho Ilusion Calma and Spa-13 dager fra den 30/3-12/4. Har aldri vært plaget av flystøy. Da er det nesten værre om du havner på et hotell med elendig isolering mot naborommet.

Vi bruker som regel å være der på våren.

Alcudia bruker vi å være på høsten, og har gjerne med noe familie. Koster 100 euro hver vei i maxitaxi som tar sykler, samt en times tid. Syns det er bedre standard på hotellene i Alcudia og for oss som er liott eldre er det veldig mye koselig å finne på. Har noe favorittrestauranter, både i selve bykjernen og oppe i gamlebyen. Det er ikke mye som slår en kveld i gamlebyen sittende på torget med en iskald pils. Og er enig i at det er kortere vei til fjellene/bakker, samt at år en begynner å bli så kjent som jeg er nå er det et hav av småveier, og en finner stadig noe nytt. 

• Like 2