arne_and Posted August 14 Share Posted August 14 Time Speciale 8 kommer med justerbare pigger. De er minst 1 cm unna skoene mine selv når de er justert langt ut. Jeg ser heller ikke hvordan de kan være nyttige hvis jeg får klikket inn. Er det noen som har disse pedalene som har faktisk nytte av disse piggene? For meg ser det ut som det eneste de kan oppnå er å skrape opp leggene mine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 14 Author Share Posted August 14 Time sin egen video viser problemet: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunnu Posted August 14 Share Posted August 14 Plattforma og piggar i "plattformklikk"-pedalar er jo kun for å hjelpe deg om du ikkje får klikka inn? (Og muligens å beskytte pedalen litt) Så om du spør om funksjonen når du er klikka inn, så er vel svaret at det er ingen funksjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 14 Author Share Posted August 14 Men selv om jeg ikke er klikket inn så ser jeg ikke hvordan skoen kan nå ned til piggene. Da må i så fall skoen hvile kun på fremre bøyle og frontpiggene, men da trykker jo skoen foran akslingen, og pedalen vil naturlig rotere slik at skoen hviler på bøylene og bakre del av pedalen i stedet. Speciale 12 har også pigger bak, de piggene gir mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted August 14 Share Posted August 14 Er omtrent samme på CrankBrothers Mallet E... der virker piggene bak mest for å være der for å ødelegge skoene. Så jeg skrudde mine nesten inn. Har du dem så langt ut at de tar tar i gummi hindrer de utklikkinga... 😄 Pigg foran er også der laaaaangt unna sko. Så kun for ekstra vekt, eller SE tøft ut? Kan jo hende de kan skrape opp leggen på sammen måte som flats sånn at vi klikkfolk får like tøffe sår på leggene som hardcoreflatties gjør? Pedalene er ubrukelige om du ikke er klikka inn uansett, man får knapt kontakt med piggene på noen som helst måte. 1 Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunnu Posted August 14 Share Posted August 14 Om du har kraft bakover vil vel piggane rotere opp og ta tak i skoen? På CrankBrothers roterer vel "klikkdelen" fritt i forhold til resten av pedalen så der er det ingen slik effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 14 Author Share Posted August 14 Sunnu skrev (18 minutter siden): Om du har kraft bakover vil vel piggane rotere opp og ta tak i skoen? Jeg har vondt for å tro at de vil klare å holde på skoene i den situasjonen, vil ikke pedalen bare fortsette å rotere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunnu Posted August 14 Share Posted August 14 Krafta når ein held på å skli av pedalen er ned og bak. Pedalen vil jo slutte å rotere når piggane treff skoen. Gitt at piggane har meir grep/friksjon enn det midten av petalen har så tenker eg at det er ganske åpenbart att dette held bedre på skoen. Effekten i praksis veit eg ikkje, men tenker teorien er klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 14 Author Share Posted August 14 Jeg gjorde en liten test i garasjen, med piggene helt inne på den ene siden og ute på den andre. Jeg skjønner hva du mener, piggene treffer skosålen, men jeg merket ingen forskjell i motstand. Jeg skrudde dem helt inn på den ene pedalen så kan jeg teste om det er noen forskjell i praktisk bruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts