Jump to content

Hvilken Edge som tur-GPS?

Furu

Recommended Posts

Har i mange år brukt Garmin sine tur-GPS’r som stem-montert enhet ved stisykling (og tur til fots og vanns). Har vært perfekt sammen med frikart og mtbmap.
Den siste er en Oregon 750, som har gjort en god jobb for meg lenge. 
Sist helg var jeg særdeles uheldig i Trysil og knuste den med brystkassa.
IMG_8570.jpeg.f4d49afaf0d8da394468fbca4ad76e00.jpeg

Nå må jeg se etter alternativer. Edge kan være et alternativ, da jeg bruker den absolutt mest til sykling. 

Er det noen som bruker sin Edge til annet enn sykling?
Hvilken Edge bruker du og hvilke erfaringer har du gjort deg?

/Stig

Jeg har god erfaring med å bruke robust android smarttelefon som tur-GPS. Du får mye større skjerm og bedre brukergrensesnitt for en lavere pris. Jeg bruker den kun til å se kart og ruta, jeg logger ruter med klokka.

• Like 1

Har du forsøkt Gaia GPS eller lignende kartapper å mobilen?

Jeg har Gaia GPS med abb. så jeg får offlinekart. Kan lage ruter på Gaia nettsiden, samt Importere/eksportere fra andre sider.

Til aktiv navigering på sykkel er det ikke optimalt*, så en ren sykkelkomputer er bedre der. Til andre turer føler jeg mobilen ofte er best pga. brukervennlighet og skjerm.

*kommer sikkert litt ann på feste og hvilken mobil.

• Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Ønsker at GPS’n bare skal virke…så og si hver eneste gang. Appbaserte kart på mobilen synes jeg er for dårlig. Alltid en eller annen oppdatering å vente på, en restart å utføre eller en app som ikke har støtte lenger.

/Stig

Ville aldri brukt Edge som tur GPS. Det er kanskje forskjeller, men f.eks. 520 er alt for treg. Ruteguide går fint. 

Drar heller opp mobilen og app Norgeskart Friluftsliv. Eller OpenStreetMap/ MTBMap. På sykkeltur vel og merke. Og kortere fotturer i kjente områder.

Er jeg på fottur i ukjent område har jeg alltid papirkart. Det trumfer alle dingser.

• Like 1

Prøvd organic maps på tlf? Funker fjell for meg, nedlastbare kart og ikke behov for oppdateringer i tide og utide. Bruker det mest i sivilisasjonen da, så har ikke testet i villmarka enda.

• Like 1