msteiro Posted August 21 Share Posted August 21 Nå som båndtvangen er over, er jeg allerede litt for sent ute med å skaffe sporingsbrikke/peiler/gps til unghunden. Har Garmin GPS fra før, så går jo greit, men det er noe herk å drasse med seg og er ubrukelig hvis hunden stikker langt. Eldstehunden bryr jeg meg ikke så mye om, den vet alltid hvor vi er, men unghunden kan finne på å ta seg en liten tur. Noen som har testet litt forskjellige? Vurderer denne bla https://tractive.com/nb/pd/gps-tracker-dog-xl-adventure Telenor sin er også vurdert, men det å dele posisjonen er litt kritisk hvis noe skulle skjedd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted August 21 Share Posted August 21 Har Tractive på kattene våre når vi er på hytta. I Oslo er de innekatter pga leilighet i blokk, så de går ikke fritt-fritt ute på hytta da de ikke er godt vant. Så føles som en ekstra sikkerhet å ha en tracker på dem. For min del synes jeg Tractive har vært veldig bra. Bra batteritid, spesielt om man kobler den på wifi slik at den går i power saving når de bare er like utenfor døra. Testet å ta med trackeren på meg selv på tur, og sporet meg som forventet (men er dekning på mobilen over alt her) Har billigste abonnementet vi betaler for en måned de periodene vi trenger det. Jeg og samboer bruker bare samme brukernavn+passord og logger inn, og skulle noe skje kan man generere en lenke man kan dele med hvem som helst for å tracke. Så føler ikke for å betale ekstra for det at man kan "dele". (Men må kanskje ha dyrere abonnement om man vil kunne bruke den i mer enn 1 land tror jeg?) Har ikke brukt helsevarsling eller aktivitetssporing og de greiene der, så vet ikke hvor nyttig eller ikke det er. Vi setter båndet bare på de periodene vi har verandadøren åpen og vi selv er med dem ute. Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
eOpseth Posted August 21 Share Posted August 21 26 minutes ago, msteiro said: Telenor sin er også vurdert, men det å dele posisjonen er litt kritisk hvis noe skulle skjedd. MittSpor har jeg brukt, slipper den av og til i sekken på unga også om de skal på tur alene, og den fungerer bra - men krever jo dekning noe som ikke alltid er tilfelle. Kanskje bittelitt skuffa over hvor lenge den holder på en lading, men holder greit for en dag. Blir bikkja "borte" og du må ut å lete, så er det GPS peil som er greia uansett i min bok, men selv de kan jo slite med batterilevetiden dersom det drar seg ut i natta når en er ute å leter. Ja, jeg har hatt hunder som er jaktidioter og ikke evnt å gi seg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted August 21 Author Share Posted August 21 Ulempen jeg ser med Garmin etc er at de krever at man er innen rekkevidde, så stikker de bare over i neste dal så risikerer man at man mister sporet helt. Men bor i Oslo, så dekning overalt, på jakt bruker jeg Garmin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirikur Posted August 24 Share Posted August 24 Har hatt Tractive vanlig selv siden påske. Det var to andre jeg vurderte sterkt, men de virker relativt nye og lite info å finne da: Garmin Alpha LTE og Minifinder Rex. Det ble Tractive mye pga abonnementspris og batteritid, men også fordi det er flest hverdager og nærområder det ferdes i. Og den passer de fleste bånd. Batteriet varer minst en uke, som er meget bra. Da er det mye batterisparemodus når den er innenfor wifi. Men hunden har den på hele dagen, unntatt om nettene. Den oppdaterer hvert femte minutt, som kanskje er noe lavt hvis han først smetter over gjerdet, men når man har behov kan man aktivere live sporing og da oppdaterer den hvert andre sekund. Det bidrar jo til den lange batteritiden og man slipper å glemme hyppig lading før man drar ut døra. Riktignok, da vi var på fjellet i sommer, uten batterisparemodus (wifi område) og en plass som i beste fall gir én søyle dekning på 4G i hjørne av et vindu, så gikk batteriet tomt fort. Kanskje to dager, vanskelig å si for den var mye uten dekning og varlser kom da sent. Har derfor ikke fått testen den i et område med jevn mobildekning over tid. Plastpinnene er noe skjøre. Én knakk etter to uker. Skrev til kundeservice og de sendte en ny tracker umiddelbart! Den har deretter holdt. OpenStreetMap som kart i app synes jeg er godt detaljerte. Mye bedre enn Google. Jeg ville gitt den 8/10 poeng 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted August 24 Author Share Posted August 24 Bestilte en Adventure XL før helgen, skal være her på mandag, så blir spennende. Skulle gjerne hatt den på onsdag, da unghunden bestemte seg for å løpe hjem da vi var på løpetur. Kom trolig rundt bak oss og sporet tilbake, løp da 3km hjem. Fikk sms av kona som lurte på hvorfor hunden sto utenfor mens vi andre var på tur 😄 Skjønte hvor han var på vei, men mistet signal på Garminen en del ganger pga terreng, der hadde mobilnett vært overlegent. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirikur Posted August 25 Share Posted August 25 Det blir bra. Den perfekte tracker finnes nok ikke, det er alltids kompromiss på noe. Det er nok lurt å gå for en av de større, godt utprøvde merkene. Har lest ymse på brukertilbakemeldinger på andre. Som du nok vet kan man sette opp virtuelt gjerde i appen og få varsel når dyret går utenfor. Men man kan ikke sette mindre enn 100x100 meter... litt kjedelig. Men en "hack" er å bruke friform når man setter opp gjerdet hvor man kan gjøre den ganske smal på en side og desto lengre på andre aksen. Da får man justert det noe ift hvor dyret mest sannsynlig stikker. Men i verste fall tar det 5 min før man får varsel. Likevel, bedre enn ingen varsel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted August 25 Author Share Posted August 25 Absolutt, spesielt på hytta hvor folk (spesielt barn) går mye inn og ut, og det ikke er noe gjerde. Bare det å vite retning han drar i er gull verdt, blitt et par leteaksjoner i sommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted August 30 Author Share Posted August 30 Fått testet litt nå og må si: damn. Veldig bra app, enkel sporing og batteriet varer evig. Liker at man enkelt kan veksle mellom live sporing og batterisparing. Mye bedre å ha med mobil enn garmin enhet på løpetur, men ser de skal komme med Apple Watch app snart, da snakker man! Ikke verst pris for lille klokken med LTE, kan fint funke som løpeklokke sikkert. Ellers var dette litt kul funksjonalitet hvis man er i kupert område. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirikur Posted August 31 Share Posted August 31 Nice. Den funksjonen har jeg ikke sett. Er det spesielt for XL tro? Eller for Apple? Har begynt å stisykle med bikkja. Nå lar jeg han være løs og det føles definitivt enklere når jeg vet jeg kan finne han lettere om det skulle dukke opp noe mer spennende på flanken. Foreløpig har han vært flink bisk på tur. Ikke like flink i hagen hjemme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted August 31 Author Share Posted August 31 Eirikur skrev (1 time siden): Den funksjonen har jeg ikke sett. Er det spesielt for XL tro? Eller for Apple? Må ha på live mode og så trekke opp menyen, da dukker et AR ikon opp. Helt tilfeldig at jeg fant det. Samme her, deilig å ha de fritt og bare ha mobilen i lomma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikskon Posted September 1 Share Posted September 1 Labrador funker også. Kommer med innebygd peiler som alltid er mest opptatt av hvor eier er 😀 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirikur Posted September 2 Share Posted September 2 erikskon skrev (På 1.9.2024 den 20.45): Labrador funker også. Kommer med innebygd peiler som alltid er mest opptatt av hvor eier er 😀 Også jaktlabrador? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts