Popular Post Legendarisk Posted August 23 Popular Post Share Posted August 23 This post was recognized by Sepeda! Legendarisk was awarded 50 points. Litt inspirert av andre gærninger her inne, begav jeg meg ut på min første og dårlig planlagte sammenhengende sykkeltur på 500 kilometer fra sør-Sverige til Oslo. I utgangspunktet for å teste meg selv, og for å opparbeide meg sårt tiltrengt lærdom før jeg deltar på et ultraritt. (Begikk alle fotofeil her ser jeg, med feil avbildet sykkelside og feilroterte pedalarmer!😂) 456628324_8074730455943766_573844216733127623_n.mp4 Oppsummering av hva jeg erfarte underveis + oppfølgingsspørsmål: - Google Maps suger til navigasjonsbruk, førte meg tidvis inn på unødvendige mørke og svingete skogsveier, hvor jeg bare kunne syklet på flat og opplyst bilvei. Må skaffe meg skikkelig GPS-computer. - Det blir kaldtkaldt om natta, hadde med meg altfor lite klær (holder ikke bare med vindjakke, løse knær og ermer selv i august). - Jeg gikk tomtom etter å ha syklet ca. 400 kilometer. Holdt et latterlig lavt tempo både i bakkene og på flatene, særlig på slutten. Spiste jeg for lite? Eller er det mangelen på søvn som gjør det? Totalt dunket jeg nedpå følgende: én baconburger, én kyllingburger, søtpotet og vanlig fries, 2 softis, én saftis, 3 Maurten gels, én pose med kanelgifflar, én pose med Hönökaka, mye smågodt, 2 Daim-sjokolader, 1 Kex-sjokolade, 2 rundstykker, én kvart kylling, 2 kanelboller, ca. 8-9 liter med vann, sportsdrikke, Fanta/Cola og annen sukkerbrus. - Man må ha en diger powerbank. Å stoppe for å lade mobil og lys på McDonald´s/bensinstasjoner stjeler mye tid. Hadde vært kjipt å gå tom for frontlys midt inni de svenske skoger på nattestid også for øvrig. - Slangeløse dekk er gull. Punkterte én gang, men fylte på ny guffe og fikk ordnet det ila. ganske kort tid. Mistet en del luft underveis i begge dekk riktignok. - Det dukker opp rare ting i veikanten på nattestid når man begynner å bli trøtt, men ble på et tidspunkt bare "care" til alt. Heldigvis fikk jeg ingen tekniske problemer i de skumleste områdene.😅 - Svenskene har skjønt sykkelveier, og det er generelt særdeles lite biltrafikk på nattestid. - De to kjipeste bilistene jeg møtte på var begge i Østfold (ene gangen på vei til Sverige - andre gangen på vei hjem). - Vondt å sykle med sekk med smale stropper - aldri igjen. - Fotokromatiske briller er fantastiske, men de begynte å gnage både på nesa og ørene etter noen timer. Kanskje uungåelig? - Sitteknutene/rumpa er *VOND* Det skal sies at jeg hadde syklet kortere dagsetapper på 200 + 200 og 370 kilometer i dagene i forveien for å komme meg til startstedet i sør-Sverige, så helt friske bein hadde jeg ikke.😄 21 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted August 23 Share Posted August 23 Suverent! Tom etter 400 er jo veldig bra! Du åt nok ikkje for lite 🙂 Men det er gjerne sånn at etter eit par hundre km får turen ein annan karakter. Du har berre ein hastigheit å velje mellom, og det blir kosefart heller enn rittfart enten du vil eller ikkje. Og det blir ekstra imponerande å tenkje på dei som faktisk klarar å skvise ut brukbar watt i 24 timar eller meir. Punkterte og fylte på guffe? Måtte du verkeleg ha meir guffe i, altså? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpers Posted August 23 Share Posted August 23 Yes. But of course you did. Chapeau! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyE Posted August 23 Share Posted August 23 Bøyer meg i hatten, og jeg får umiddelbart lyst til å dra ut på ultralangtur. Siden det ikke ligger noe Stravalink vedlagt deles tommel opp ut her. 1 Quote . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted August 23 Share Posted August 23 Veldig bra jobbet! Angående lys og sånt ser du kanskje hvorfor de raskeste ultrasyklistene bruker dynamohjul. Du må bare tåle at farten går ned etter 3-400 km. Sånn er det bare. Hvis man spiser et eller annet hver halvtime kan man holde på lenge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furu Posted August 23 Share Posted August 23 Bra jobba! Flott inspirasjon 👍 1 Quote /Stig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trofast Posted August 23 Share Posted August 23 Flott jobbet. Inspirerende. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted August 23 Share Posted August 23 Tøft, det er en ekstra dimensjon som åpner seg når en beveger seg så langt på sykkel👍 ikke noe å lure på, bare å melde seg på et hårete mål i fremtiden 😎 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Legendarisk Posted August 23 Author Share Posted August 23 torhovland skrev (3 timer siden): Suverent! Tom etter 400 er jo veldig bra! Du åt nok ikkje for lite 🙂 Men det er gjerne sånn at etter eit par hundre km får turen ein annan karakter. Du har berre ein hastigheit å velje mellom, og det blir kosefart heller enn rittfart enten du vil eller ikkje. Og det blir ekstra imponerande å tenkje på dei som faktisk klarar å skvise ut brukbar watt i 24 timar eller meir. Punkterte og fylte på guffe? Måtte du verkeleg ha meir guffe i, altså? Hehe, kjenner meg godt igjen i påtvunget kosefart.😂 Det virket ikke som den guffen som var i tettet tilstrekkelig. Jeg måtte stoppe og fylle luft 3 ganger, da jeg bare fortsatte å miste jevnt med luft over et par kilometer. Fylte i guffe og pumpet dekket til 70 PSI, da holdt det det litt bedre, men det var dårlig med luft i begge dekka da jeg omsider kom hjem. Sun Flyer skrev (2 timer siden): Veldig bra jobbet! Angående lys og sånt ser du kanskje hvorfor de raskeste ultrasyklistene bruker dynamohjul. Du må bare tåle at farten går ned etter 3-400 km. Sånn er det bare. Hvis man spiser et eller annet hver halvtime kan man holde på lenge. Dynamonav er ført opp på ønskelisten!😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted August 23 Share Posted August 23 22 minutes ago, Legendarisk said: Det virket ikke som den guffen som var i tettet tilstrekkelig. Søk etter Silca Ultimate Sealant her på forumet. Eg kan bekrefte at den tettar landevegsdekk veldig bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted August 24 Share Posted August 24 Fikk akkurat levert Milkit sin landeveis guffe som skal være laget spesielt for dekk med høyt trykk og lite volum. Den er testvinner i tyske Bike eller Roadbike og er relativt rimelig. Har ikke rukket å teste, men setter opp neste dekksett med denne guffa Bikeshop selger 2 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted August 24 Share Posted August 24 Gratulerer, @Legendarisk! Imponerende. Ekstrapoeng er utdelt som belønning og oppmuntring til nye prestasjoner. Gjenkjennelige praktiske utfordringer 😄 For noen år siden syklet jeg selv tur/retur Oslo-Stockholm på Google Maps, som tok meg ut på motorveier, gjennom skytefelt og over travbaner 😅 Sykkel-computer er åpenbart nyttig, men f.eks. Komoot på mobil i mobilholder vil også fungere i påvente av enda flere elektroniske hjelpemidler. Enkelt å planlegge ruten og appen kan stilles inn slik at du kontinuerlig får stemmenavigering, mens skjermen/kart våkner kun ved svinger, og da i et bestemt antall sekunder. Batteriet vil dermed kunne vare en hel dag. Enig at fotokromatiske briller er topp. Valg av passende neseputer kan hindre eller redusere gnaging. Brilleforhandlere kan hjelpe. Hva gjelder guffe, er jeg nesten rørt over at du tok med ekstra 🤍 Men trykktapet du opplevde underveis, indikerer at oppsettet ikke er helt tett. Det kan skyldes at sideveggene ikke er tilstrekkelig tettet av guffen eller at det er lekkasje i oppsettet. Lekkasje kan enkelt sjekkes slik. Benytter anledningen til å minne om tråden Tubeless punktering på landeveisforumet der vi særlig ser etter og diskuterer guffer som er egnet til å tette punkteringer på høyere lufttrykk. Flere av de kjente og kjære guffene takler dårlig trykk opp mot f.eks. dine 70 psi. Håper erfaringer til @Gullars og andre med forskjellige guffer også kan samles der. Er selv på Silca Ultimate som nevnt av @torhovland, men er nysgjerrig på bl.a. Muc-Offs nye guffe for landevei og grus. Selv venter jeg spent på at @Alpers & Co i Landevei skal gi oss en skikkelig gjennomarbeidet gruppetest av guffe for landeveisdekk med lufttrykk rundt 70 psi eller høyere, gjerne mer omfattende enn Cycling Tips (video og tekst) og med bruk av både fersk guffe og guffe som har vært noen uker eller måneder i dekket 🙂👍 5 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Legendarisk Posted August 27 Author Share Posted August 27 Sepeda skrev (På 24.8.2024 den 10.35): Gratulerer, @Legendarisk! Imponerende. Ekstrapoeng er utdelt som belønning og oppmuntring til nye prestasjoner. Gjenkjennelige praktiske utfordringer 😄 For noen år siden syklet jeg selv tur/retur Oslo-Stockholm på Google Maps, som tok meg ut på motorveier, gjennom skytefelt og over travbaner 😅 Sykkel-computer er åpenbart nyttig, men f.eks. Komoot på mobil i mobilholder vil også fungere i påvente av enda flere elektroniske hjelpemidler. Enkelt å planlegge ruten og appen kan stilles inn slik at du kontinuerlig får stemmenavigering, mens skjermen/kart våkner kun ved svinger, og da i et bestemt antall sekunder. Batteriet vil dermed kunne vare en hel dag. Enig at fotokromatiske briller er topp. Valg av passende neseputer kan hindre eller redusere gnaging. Brilleforhandlere kan hjelpe. Hva gjelder guffe, er jeg nesten rørt over at du tok med ekstra 🤍 Men trykktapet du opplevde underveis, indikerer at oppsettet ikke er helt tett. Det kan skyldes at sideveggene ikke er tilstrekkelig tettet av guffen eller at det er lekkasje i oppsettet. Lekkasje kan enkelt sjekkes slik. Benytter anledningen til å minne om tråden Tubeless punktering på landeveisforumet der vi særlig ser etter og diskuterer guffer som er egnet til å tette punkteringer på høyere lufttrykk. Flere av de kjente og kjære guffene takler dårlig trykk opp mot f.eks. dine 70 psi. Håper erfaringer til @Gullars og andre med forskjellige guffer også kan samles der. Er selv på Silca Ultimate som nevnt av @torhovland, men er nysgjerrig på bl.a. Muc-Offs nye guffe for landevei og grus. Selv venter jeg spent på at @Alpers & Co i Landevei skal gi oss en skikkelig gjennomarbeidet gruppetest av guffe for landeveisdekk med lufttrykk rundt 70 psi eller høyere, gjerne mer omfattende enn Cycling Tips (video og tekst) og med bruk av både fersk guffe og guffe som har vært noen uker eller måneder i dekket 🙂👍 Selv takk for at du deler tips og tanker!🤩 Når det gjelder guffe er det Bontrager TLR jeg har brukt. Har ikke hatt noe å klage på fram til nå. Kjørt ca. 5000 km. før denne punkteringen. Bontrager sine dekk er derimot søppel. Ruller tregt - og er ikke en fryd for øyet heller. Går nok for Silca Ultimate ved neste dekkbytte.😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddefa Posted August 27 Share Posted August 27 Nydelig tur og prosjekt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.