Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rittet startet nå i dag 24. august.
Live Tracking

Phillip Kaspersen (som sykla halve Bright Midnight på storskiva pga AXS-trøbbel) er med.

Finner også andre norskklingende navn på lista: Jon Olav Holmen, Sturle Dahl, Espen Andre Slemdahl og Johnny Olsen.

  • Like 2
  • 1 month later...
Posted

Ja, det stemmer. Vi var en gjeng på 5 kompiser fra Kristiansand som hadde en fantastisk opplevelse på sykkelen fra Bolzano til Bilbao. Alle fullførte mer eller mindre hele, og ingen av oss fikk tidsstraff. Rittet kan absolutt anbefales, men det er jo litt styr med logistikken på den type ritt hvor start og mål ligger langt fra hverandre og arrangøren ikke tilbyr transport av sykkelkoffert... Kommer nok en video fra rittet, så den kan jeg legge ut her. 

(Ble medlem av forumet i kveld, så derfor litt treg respons på denne 😉 )

  • Like 5
  • 2 months later...
Posted

Nydelig, gleder meg til fortsettelsen. Syklet Forclaz motsatt vei på Tour du Mont Blanc og ser for meg at dere følger den trasen ett godt stykke motsatt vei (Chamonix-Les Saises- Roselend ?). 

Posted

Etter Col de Forclaz bar det nedover mot Chamonix, ja, men deretter valgte vi flatene nedover mot Grenoble før vi tok litt østover mot Clelles og Serres for å få minst mulig høydemeter før Sault og Mont Ventoux. Her er min Collection fra Ride with GPS, så her kan du studere rutene hvis du har lyst: https://ridewithgps.com/collections/2339397?privacy_code=VCwtjYZ6yVz3R3CIBxUumTii1B2h95nM  (Det skal sies at jeg gjorde noen mindre justeringer på ruten mellom CP4 og CP5. Da valgte jeg å gå lenger ut mot kysten slik at jeg slapp de småkuperte og mer landlige partiene.) 

  • Like 2
Posted

Det var en relativt brutal start på dagen å sykle rett inn i stigningen opp mot Col de Forclaz, men været var veldig bra og jeg hadde fått i meg en solid frokost, så det var ingenting å klage på. Livet smilte rett og slett! Stigningen var tøff, men uten de bratte snekkerne, så da går det egentlig helt fint så lenge jeg kan velge tempo selv. (De andre hadde startet tidligere og var litt foran.) Jeg stoppet et par ganger på vei opp for å nyte utsikten ned mot Martigny og oppover dalen jeg syklet nedover i går natt. Det er viktig å ta seg tid til å smake på opplevelsene og nyte dem i sanntid! IMG_0395.jpeg.4661c76a0c138daf8cd10d13eb17ce59.jpeg

Utsikten ned mot Martigny fra Col de Forclaz. 

Da jeg nærmet meg toppen ble det ganske folksomt, og det viste seg at det var et ultraløp i verdensserien (UTMB) akkurat den dagen. Utøverne her løp fra Martigny, over Col de Forclaz og en enda høyere topp og så avsluttet de i Chamonix. Jeg ble sliten bare av tanken på å løpe en slik løype, men å syklet den (og mye lenger) er noe helt annet. Sykkelen er en fantastisk oppfinnelse! 

IMG_0401.jpeg.cc36399d29e5a1215021a13370013eec.jpeg

Det ble mye rødt på Garminen i løpet av denne turen, men heldigvis er stigningene akkurat så jevne som det ser ut til her. 

IMG_0402.jpeg.747d2abdf6250bb9cc12be3cf2c611dd.jpeg

Unnet meg en liten vannstopp på toppen etter 1036 høydemeter med snittprosent på 7.9. 

Etter Col de Forclaz og Col de Montets bar det nedover mot Argentière og Chamonix. Jeg burde ha stoppet i Chamonix, for makan til vakker plass! Men jeg var i godt driv og tenkte jeg skulle fortsette litt til før matpause. Så jeg fortsatte i godt driv og en liten stund etter Chamonix fikk jeg mitt første møte med en skikkelig dotwatcher. (Heldigvis skulle jeg få flere slike møter underveis.) Mens jeg tråklet meg oppover en liten bratt kneik i den lille landsbyen Les Houches kom det en kvinnelig syklist imot meg i god fart, og idet hun passerte meg ropte hun, "Go, go, Phillip!" Jeg trodde jeg hørte feil, men tenkte ikke så mye mer på det der jeg fortsatte oppover bakken. Men da jeg kom til toppen så jeg det sto to mennesker i kanten av veien og klappet, en mann og en gammel dame. "Are you Phillip?" sa mannen på perfekt engelsk, og det i seg selv var jo litt uvanlig i tykkeste Frankrike. Det viste seg at det var en engelskmann som bodde her, og han sto her sammen med sin mor. Kvinnen som hadde passert meg i bakken var kona, og hun var på vei til byen for å handle. De fulgte nøye med på trackingen til rittet og sto egentlig bare og ventet på meg slik at de kunne gi meg litt forsyninger med på veien. Han var selv en ivrig ultrasyklist, så han var litt misunnelig på oss som var ute på eventyr. Jeg fikk med meg lykkeønskninger, en Powerbare, litt snop, et eple og ei matpakke som skulle komme til nytte senere. Utrolig artig opplevelse, og veldig hyggelig. 

Neste mål for dagen var Grenoble, og jeg hadde valgt enkleste og raskeste rute nedover dalen. Men først var det en bratt klatring fra Passy over mot Megeve. Her trodde jeg at jeg hadde vært smart da jeg la ruten, men det viste seg at jeg hadde vært akkurat det motsatte. Til å begynne med gikk ruten på lite trafikkerte og rolige veier, og jeg var veldig fornøyd. Men plutselig var jeg inne på knotete grusveier som gikk bratt nedover og like bratt oppover igjen opp mot hovedveien. Noen av disse småkneikene var over 25% på det bratteste, så her fikk jeg meg enda en lærepenge. Men da jeg kom over toppen ved Megeve bar det nedover og resten av veien til Grenoble var ganske flat. Men det var gørr kjedelig å sykle her, og det eneste jeg husker herfra er sidevind og en million lyskryss. Det var jo litt artig å passere tre vinterolympiske byer, da: Chamonix, Albertville og Grenoble. 

En kjapp McDonalds-middag i Grenoble og så bar det videre inn i fjellene igjen. Jeg valgte å legge ruten innover mot Clelles og Serres (i retning Gap) for å sykle opp Mont Ventoux fra Sault, på sydøstsiden av fjellet. Reglene var slik at vi kunne måtte velge to ulike traseer opp og ned Mont Ventoux (CP2) og Mont Aigoual (CP3). Det rutealternativet jeg valgte hadde også færre høydemeter enn om jeg hadde lagt ruten inn mot Malaucene, som ligger på nordvestsiden av fjellet. 

Det ble en fin kveld med månen og stjernene som eneste selskap oppover. Det var ganske vindstille og egentlig en ganske magisk og fin stemning. Kroppen føltes bra og det var bare å fortsette helt til jeg hadde lyst til å sove. Jeg hadde egentlig planlagt å overnatte i Clelles, og da jeg var på høyde med den byen tenkte jeg at det kunne ha vært digg med en liten blund nå, så jeg fant meg et jorde, bak en gjødselhenger og her la jeg meg til i bivvyen for natta. Under stjernene, i en varm sovepose og med en velsmakende hjemmelaget sandwich fra en engelsk dotwatcher følte jeg meg egentlig ganske så fornøyd og privilegert. Jeg tok en titt på Messengergruppa for å se hva de andre kompisene holdt på med og det viste seg at Johnny, Sturle og Espen hadde tatt inn på hotell i Clelles, noen få kilometer bak meg. Jon Olav hadde fått blod på tann og var på vei mot Sault allerede i kveld. Her hadde han bestilt hotell og planen var å klatre Mont Ventoux i soloppgangen i morgen tidlig. Den mannen har krefter så det holder! 

Jeg unnet meg fire timers søvn og var litt kald da jeg våknet, så det var om å gjøre å holde varmen. Etter en kjapp ryddedans var jeg på sykkelen og neste prosjekt var å finne meg noe frokost. Jeg visste at det var et stykke til neste landsby, og sannsynligvis ville det ikke være noe åpent der når jeg passerte, men jeg hadde blinket meg ut en døgnåpen selvbetjent automat som jeg håpet hadde både sandwich og drikke. Det var egentlig en restaurant der, men jeg regnet ikke med at den hadde åpent så tidlig. Hadde lagt inn varsel via Ride with GPS og det dukket opp på skjermen et par hundre meter før jeg kom til denne restauranten var det mørkt som i graven der. Men på baksiden lyste det mot meg: 24H Self service. Det som var så bra med disse automatene var at jeg ikke trengte mynter for å betale; alle sammen aksepterte trådløs betaling så det var bare å holde fram klokka og vipps hadde jeg en sandwich og drikke i hånda. 

IMG_0420.jpeg.ed480a45465c9a828cdb36b7368a4f87.jpeg

At ei simpel skive kan smake så digg! 

Mett og fornøyd fortsatte jeg i retning Sault og denne morgenen ble den første av flere hvor soloppgangene var helt fantastiske. Et bilde av en vakker soloppgang er kanskje litt klisjéfylt, men det føles ganske annerledes å sykle ut av natten og inn i dagen mot en vakker soloppgang enn å gjøre det samme i gråvær og regn. 

TI24_Carlos_Mazon_DSC09003.jpeg.e1ae2361334ef63258a8aa0eb565b190.jpeg

En av mange magiske morgener

Etter hvert som temperaturen steg måtte jeg ta en stopp for å få av meg litt tøy. Jeg tok en titt på trackingen og så at Sturle og Espen var litt foran meg, mens Johnny var like bak meg, så jeg ventet på ham og vi tok følge oppover mot Sault. Jeg hadde lagt ruta gjennom Gorges de la Mèouges fordi det skulle være en veldig vakker dal, og det angrer jeg ikke på. Utrolig vakkert dalføre hvor det var vanskelig å holde øynene på veien. 

IMG_0438.jpeg.e21e1b21570f9b95a17744d6e21a107f.jpeg

Johnny i Gorges de la Mèoguse, et utrolig vakkert dalføre. 

Da vi kom ut av dalføret fikk vi det første glimtet av Mont Ventoux, kjempen i Provence. Langt der opp så vi en liten hvit prikk på toppen av et bart fjell, og jo nærmere vi kom jo større virket fjellet. Men den lille hvite prikken på toppen ble ikke noe større, tvert imot. Der skulle vi opp, og idet gradestokken bikket 36 grader (i skyggen) virket det som et rimelig håpløst prosjekt. Men, en god lunsj i Sault skulle nok få motet opp.

IMG_0442.jpeg.81076e2e2744f312163cab3dfc5d3afc.jpeg

Heldigvis fant vi en restaurant med sitteplasser i skyggen. Jeg må innrømme at jeg så litt mørkt på det da pausen var over og vi begynte på turen opp fjellet, men ganske snart ble skepsisen snudd til entusiasme. Stigningen var ganske jevn og fin og det var ingen bratte partier før vi kom til Chalet Reynard, 6 kilometer fra toppen. Selv om det ikke var noe særlig skygge fra trærne oppover, så gikk det overraskende greit. Jeg fant mitt tempo og min rytme og unnet meg en is på Chalet Reynard før jeg tok fatt på de siste 6 kilometerne. Det er her selve månelandskapet begynner, og selv om det var over 10% i snitt på denne siste delen så gikk det egentlig veldig fint. Det var så mye og se på, og fjellet var så mektig. En stopp ved minnesmerket for Tom Simpson, en kilometer fra toppen, hadde jeg sett fram til og da jeg tok til på den siste kilometeren tenkte jeg bare på at dette var den siste virkelig store klatringen på turen. (Igjen noe som viste seg å ikke stemme, men det var en fristende tanke der og da.) Den kalde sportsdrikken jeg fikk i meg på toppen smakte helt himmelsk! 

@BiteOfMe_DSC_5100.jpeg.36eaf3f2727495483d92e5a9770bf4db.jpeg

Vanligvis styrer jeg unna Powerade, men her hadde jeg ikke noe valg. Og jeg skal innrømme at den smakte irriterende godt! 

Nedstigningen var Mont Ventoux mot Malaucene (samme rute som Wout van Aert tok på sin triumfferd da han vant Tour de France-etappen som gikk to ganger over fjellet) er definitivt en av de råeste jeg har syklet. Tørre og fine forhold, nesten ingen motgående trafikk eller syklister og god oversikt. Her fikk adrenalinet fritt utløp og jeg er glad ikke kona så meg! 

Et lite stykke etter Malaucene tok jeg igjen Johnny og vi syklet sammen videre. Jeg hadde planer om å fortsette til jeg var nærmere stigningen opp mot Mont Aigoual (CP3). Men i dag hadde jeg bestemt meg for hotell for å lade utstyret og få meg en natt i en god seng. Selv om vi brukte en del tid på å finne hoteller lenger framme, så var det ingen som hadde åpen resepsjon i det tidsrommet vi kunne rekke fram til. Så det ble til at vi fant oss et hotell noen mil fra der vi hadde tenkt, men det kunne vi ta igjen senere. Nå skulle det virkelig smake med en god natts søvn. 

Og en god natts søvn ble det. Våknet med et smil om munnen og ganske så uthvilt. Og nok en gang ble vi belønnet med en flott soloppgang etter et par timers sykling. Siden jeg ikke kom så langt som planlagt i går måtte jeg ta i litt ekstra i dag hvis jeg skulle nå målet om å komme fram til Carcassonne (CP4) før leggetid. Det ville i så fall si at jeg måtte sykle 350 kilometer og godt over 4000 høydemeter. Hvis været holdt seg og uten uhell skulle det være helt innafor. 

Den første delen av dagen ble rene pikniken. Ruta var flat og fin og denne gangen kan jeg si at rutevalget var bra. Jeg hadde fått litt antydninger til sittesår og jeg ville finne meg et apotek hvor jeg kunne få tak i sårplaster (etter tips av Tor Hovland på Atlas Mountain Race). Det fant jeg i den lille byen Anduze og da var jeg en lykkelig mann! Ikke det at jeg trengte det der og da, men å vite at jeg hadde det i bagen når jeg trengte det var en god følelse. 

IMG_0477.jpeg.c79b441ff71c483140f2dba79aa98175.jpeg

Lykke! Dette er et sånt bilde man må være ultrasyklist for å skjønne betydningen av 😉 

Fra Anduze begynte det så smått å stige oppover mot Mont Aigoual. For dere som har lest "The Rider" av Tim Krabbè (og det er vel ingen syklister som vil innrømme at de ikke har lest den?) så er Mont Aigoual det fjellet de bestiger i boka og som er så godt beskrevet der. (Vi fikk forresten en signert utgave av denne boka da vi kom i mål i Bilbao.) Men i motsetning til i boka, hvor det regner og er småkaldt, så var det stekende hett da vi krøp oppover bakkene. Men først gikk det slakt oppover og vi kunnen yte landskapet og de mange små, idylliske franske landsbyene. Vi stoppet og hadde lunsj i en av dem, og det var den flotteste lunsjpausen på hele turen. 

IMG_0484.jpeg.9b75a9d9075aca166f953ddb9e22557f.jpeg

Idyllisk, vakkert, sjarmerende... Lunsjpause i skyggen i Saint-Andrè-de-Valborgne

Etter lunsjpausen begynte det virkelig å knekke oppover, og denne stigningen skulle vise seg å være verre enn jeg hadde trodd fordi den var så ujevn. Noen lange partier på 13-14%, så et lite stykke på 8-9%, så en liten bakke nedover før det knakk oppover igjen på 13-14%. Aldri noe ordentlig hvile og vanskelig å finne en god rytme. Men det verste for min del var at føttene begynte å hovne opp og det var helt hinsides vondt i føttene. Selv om jeg løsnet helt opp på strammingen av skoene så måtte jeg stoppe flere ganger for å ta av meg skoene, så vondt var det. Så i stedet for å nyte naturen og syklingen måtte jeg konsentrere meg om å håndtere smerten i føttene og det ble en liten kamp for å nå toppen. Omsider oppe fikk vi i oss par liter vann før vi fortsatte nedover igjen. Jeg hadde sett fram til en repetisjon av nedstigningen fra Mont Ventoux, men denne var helt annerledes. Grov og hullete asfalt, smale veier, men heldigvis lite trafikk. Høydepunktene var alle de idylliske små landsbyene vi passerte, men dessverre var det ingen muligheter for å handle mat eller vann i noen av dem og etter hvert begynte jeg å gå tom. 

I kveldingen bestemte Johnny seg for å ta inn på hotell mens jeg var fast bestemt på å rekke fram til Carcassonne før jeg la meg, så etter at vi hadde hatt en liten matpause sammen tok vi farvel. Jeg visste at terrenget fram mot Carcassonne var ganske lettkjørt og veiene jeg hadde valgt var lite trafikkerte. Denne kvelden var en av de fineste jeg hadde; temperaturen var behagelig, hevelsen i føttene hadde gått litt ned og i hver eneste lille landsby jeg syklet gjennom virket det som om halvparten av innbyggerne var ute og hygget seg på torvet. Stemningen var upåklagelig og det smittet over på meg. Jeg så flere syklister også som satt og spiste og da ble jeg minnet på at jeg faktisk var med i et ritt og ikke ute på tur alene. Tiden gikk ikke så fort, men beina var gode og avstanden frem til Carcassonne ble mindre og mindre. Men det tok lenger tid enn jeg hadde trodd, og jeg var ikke framme i Carcassonne før klokken halv to. Arrangøren hadde lagt opp til en parcour inne i selve gamlebyen i Carcassonne, rundt bymuren og opp en brosteinsbakke på 20%. Idiotisk påfunn tenkte jeg, og hatet maks, men jeg visste at det ikke var langt. Og siden den parcouren var obligatorisk var det ikke snakk om å fuske... 

IMG_0494.jpeg.8388f1bde2daa143b7ebd19570a2a050.jpeg

Noen ganger kan et lite skilt gjøre en ultrasyklist lykkelig! 

IMG_0495.jpeg.ee71a8dfab23c98b68dd62a17555be10.jpeg

Omsider framme i Carcassonne, og jeg var nok betydelig mer fornøyd enn det ser ut til her. (Var nok fortsatt litt irritert etter den tullete parcouren.) 

Trøtt og fornøyd med at jeg nådde målet mitt for dagen kom jeg på at jeg jo ikke hadde tenkt på hvor jeg skulle sove i natt. Så jeg tenkte som så at jeg kan utnytte lyset her langs bymuren og legge meg til i bivvyen på vollen rundt bymurene. Da jeg hadde rigget meg til for å sove og lå godt pakket ned i bivvyen kom jeg på at jeg hadde glemt å finne fram søvnmasken fra Tailfinen. Den ville jeg jo trenger nå som jeg sov i flomlys. Men akkurat idet jeg skulle til å stå opp igjen gikk flomlyset av og det ble bekmørkt og stille. Det passet meg perfekt. 

Det neste jeg merket var at jeg frøs litt på nesetippen og at det begynte å bli lyst. Jeg kom meg opp og begynte å pakke sammen tingene, og mens jeg holdt på med det hørte jeg plutselig to stemmer jeg kjente godt. Opp brosteinsbakken kom Espen og Sturle og de mente vel omtrent det samme om parcouren som det jeg gjorde. Litt morsomt å treffe dem akkurat her, for jeg trodde de hadde passert sjekkpunktet i går kveld. Det viste seg at de hadde sovet på et hotell litt før Carcassonne og dermed hadde jeg syklet forbi dem i natt. Så vi tok følge et stykke før jeg måtte stoppe for å få av meg noe tøy og få i meg noe frokost. I dag valgte jeg en annen rute enn det jeg hadde planlagt. Den nye ruten gikk litt ut mot kysten før den tok av innover mot Perpignan. Denne ruta var litt lenger, men betydelig mindre kupert enn den opprinnelige, så jeg regnet med den ville være raskere. Det ble uansett mest en transportetappe frem mot CP5 og grensen til Spania. Jeg husker veldig lite av denne etappen, bortsett fra at det var mye trafikk og veldig varmt. Men jeg husker godt da jeg kom fram til Le Boulou og begynte på den 14,5 km lange stigningen opp mot CP5. Jeg hadde sett at snittstigningen var 4,5% og dermed hadde jeg avfeid dette som en enkel stigning. Men det var stekende varmt og stigningen var veldig ujevn. Lange partier med stigning på 12-13% og de siste to kilometerne gikk attpåtil på steinete grusvei med stigning på 10%. Jeg var rimelig gretten da jeg nådde CP5 midt på dagen. 

IMG_8389.JPG.168299ecc6db07f6def97fae6bb8df67.JPG

Jon Olav er en ekte klatrer og derfor er han glad og fornøyd når han kommer til CP5. Barneskirenn, tenker han. 

 

image.jpeg.543d27fb7e4b4e0de09afcff7cfd831d.jpeg

Phillip er ingen klatrer og er sur og gretten når han når CP5 mange timer etter Jon Olav.

Og som om ikke det var nok så begynte navigasjonen å krangle da jeg skulle ned fra CP5 og inn mot CP6. Nedkjøringen fra CP5 gikk på nydelige veier og hadde det ikke vært for at navigasjonen hang seg opp så kunne jeg ha hatt en like fin opplevelse som ned fra Mont Ventoux. Men nå måtte jeg stoppe og sjekke kartet. Hente inn ruta på nytt og prøve igjen. Ingenting nyttet, så jeg måtte ha litt hjelp fra telefonen for å være sikker på at jeg valgte riktig vei. Mens jeg sto og knotet der kom det en hyggelig medsyklist forbi, Sebastian Restrepo fra Columbia. Han spurte om han skulle hjelpe meg, men jeg sa at jeg klarte meg, så han syklet videre. Jeg tok ham igjen på slettene og syklet forbi ham. Inn mot Figureres gikk min rute på grusvei et lite stykke, og da jeg kom ut på andre siden var jeg plutselig noen hundre meter bak Sebastian igjen. Jeg syklet forbi ham igjen og da jeg var på vei opp den ulidelig lange stigningen opp til CP6 tok han meg igjen. Som columbianere flest var han god i bakkene. Men noen kilometer fra toppen tok jeg ham igjen. Han hadde stoppet fordi han hadde fått problemer med girene på sykkelen. (For ordens skyld: Han hadde Di2 😉) Av en eller annen grunn ville ikke girene skifte, så han spurte meg om hjelp. Vi prøvde med litt felles problemløsing, jeg ringte Johnny og fikk noen tips av ham, og etter en liten stund begynte girene å funke igjen. Så da tok vi følge til toppen, og det er utrolig hvor mye lettere slike lange, tunge bakker går når man har selskap. Ihvertfall når ikke den andre prøver å kjøre deg av! For en fantastisk følelse det var å stå på toppen av Santuari de la Mar del Mont (CP6) og skue utover landskapet og vite at nå er det bare nedover til du kan ta inn på hotell i Banyoles eller Girona med god samvittighet. 

IMG_0501.jpeg.dbff98b6ea3f6c1ec373305c76a8b4b6.jpeg

Sebastian Restrepo var ganske sikker på at han måtte bryte rittet her, men på magisk vis løste problemet seg og han kom i mål på en mye bedre tid enn meg. 

IMG_0503.jpeg.b2272c903ffcdc965f671b6bc133f4ff.jpeg

Noen ganger føler man at man har fortjent den gode utsikten. Det gjorde jeg denne kvelden! 

Mens jeg sto på toppen av fjellet og nøt utsikten kom jeg i kontakt med en hyggelig spanjol som var på ferie med familien. Han var syklist selv og hadde syklet opp dette fjellet før, men han ble ganske imponert da han hørte hvilken rute jeg hadde syklet før jeg klatret dette fjellet. Og han tilbød seg å hjelpe meg å finne hotell. Han anbefalte meg et hotell i Bunyoles, litt før Girona og sendte meg lenke til hotellet på WhatsApp. I tillegg sendte han meg telefonnummeret sitt og sa at jeg bare måtte ringe ham hvis det skulle være noe jeg trengte hjelp til. Jeg sa takk for det, men tenkte i mitt stille sinn at jeg neppe kom til å trenge hans hjelp. (Nok en gang skulle jeg komme til å ta feil.) 

Nedstigningen fra CP6 i det vakre kveldslyset og med massevis av lettkjørte mil foran meg før et velfortjent måltid og forhåpentligvis en god og varm seng ble like fin som ned fra Mont Ventoux. Ikke fordi det gikk så fort, men fordi jeg var i flytsonen og livet bare smilte. For en lykkefølelse! 

(Fortsettelse følger.)

 

 

IMG_0471.jpeg

  • Like 11
  • Thanks 5
Posted

For en utrolig detalj hukommelse 😀 for meg glir alt etter 24 timer på tur inn i en uklar suppe😎

 For å sitere et begrep fra the Voice; du har en utrolig god formiddlerevne 😀

  • Like 1
Posted

Takk for det, Sveinung! Det er egentlig det samme for meg, men når jeg henter fram bilder og video samt ser gjennom ruta på kartappen så dukker alt opp igjen, så klart som om det var i går.

  • Like 2
Posted

Fantastisk lesing. Merker det frister litt mht hvor dere syklet i 24. Men merkelig at arrangör ikke har transport av sykkelbager da samtlige deltakere jo har ca samme logistikk og antar mange ikke er "lokale" (dvs kort vei hjem etter mågang) ? Mange deltakere var det ? 

Og kan du sie noe (kort) om utstyr ? Hva funket og evt hva funket ikke ? 

  • 2 weeks later...
Posted
Oddefa skrev (På 6.1.2025 den 18.44):

Fantastisk lesing. Merker det frister litt mht hvor dere syklet i 24. Men merkelig at arrangör ikke har transport av sykkelbager da samtlige deltakere jo har ca samme logistikk og antar mange ikke er "lokale" (dvs kort vei hjem etter mågang) ? Mange deltakere var det ? 

Og kan du sie noe (kort) om utstyr ? Hva funket og evt hva funket ikke ? 

Takk! Ja, vi var ikke helt fornøyde med at det ikke var noen mulighet for transport av mer enn en 20l-sekk fra start til mål; det gjorde logistikken litt mer komplisert enn nødvendig. Men, nå var det en gang sånn, så det måtte vi bare forholde oss til. Det var deltakere fra både fjern og nær, men mange tok tog med ferdig montert sykkel, la jeg merke til. Men det var heftig aktivitet på rittgruppen mtp å få tak i pappkartonger i Bilbao etter målgang, så vi var absolutt ikke alene om den utfordringen. 

Dette var vel den langturen jeg har hatt hvor jeg har minst utfordring med utstyret. Jeg hadde en Scott Addict 10 (ikke RC, da jeg ville ha en litt mer "avslappet" geometri) og den hadde AXS Rival. Dette fungerte utmerket hele veien. Slangeløse Conti 5000 og ikke en eneste punktering. Trengte ikke pumpe dekkene en eneste gang, heller. Tailfinriggen funket som fjell, slik den alltid gjør. Jeg har brukt Tailfin sine pakkekuber, og disse gjør det så mye enklere å finne tingene baki der når du har behov. 

Min Garmin 1040 Solar spilte meg noen puss. Den ene dagen ville den absolutt ikke navigere i riktig retning, men sendte meg motsatt vei av ruten. Da jeg lastet ny rute funket det, men jeg fant aldri helt ut av hva som var galt. Da det regnet som verst på siste dagen var det umulig å få låst skjermen, og regndryppene (som var store som hagl) førte til alle slags tilfeldige valg på skjermen. Bla ble GPS-funksjonen slått av, datafeltene på skjermen ble byttet om diverse ganger.

Mine trofaste Sidi-sko viste seg å ikke være så godt egnet for ordentlig langtur som jeg hadde trodd, men det er nok sannsynligvis fordi de sitter så tight og godt på foten. Neste langtur på landeveien blir med nye sko med mer volum i forfoten, og kanskje en størrelse opp. 

Den mest fatale feilen jeg gjorde mtp utstyr var at jeg hadde for lite padding på tempobøylene. Det førte til "liggesår" på høyre underarm (pga at skruene til styrefestet) med innvendige sår som fikk en liten skorpe og med tiden utviklet det seg en infeksjon i de sårene, uten at jeg merket det før det var for sent. Jeg har skaffet meg dobbel så tykk ladding nå, så det skal ikke skje igjen! 

Ut over det fungerte alt veldig bra! 

Posted
Sun Flyer skrev (På 7.1.2025 den 21.52):

Takk for referatet, Phillip. Det gjorde godt midt på vinteren! Og bra gjennomført. 

Takk for det, Viggo! Ja, det er på vinteren det er gøy å tenke tilbake på alle de fine langturene man har hatt i løpet av sesongen. Hadde jo planlagt en dag raskere, men gitt den infeksjonen jeg fikk så er jeg tross alt fornøyd med gjennomføringen. Men opplevelsene underveis er alltid det viktigste man sitter igjen med. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...