Skierpk Posted August 24 Share Posted August 24 Hei Har en lastesykkel som jeg må analogisere for å kunne bruke i et område hvor det ikke kan brukes elsykkel. Tenkte da at jeg demonterer motoren og alt ledningsnett og monterer en XT krank med BSA lager og q faktor på 173mm. Viser seg at det ikke fungerer da pedalarmen går i kjedestaget, selv om jeg har lagt begge shimsene på drevsiden. Krankenhuset er 68mm bredt, men noe sideforskjøvet i rammen. Noen rimlig krank som vil løse utfordringen min? NB: Beklager merkene på kranklageret, det er fra forrige eier som brukte vannpumpetang for demontering.... Takker PK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dingo Posted August 24 Share Posted August 24 Hvilken type sykkel er det? Blir den levert uten motor også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skierpk Posted August 24 Author Share Posted August 24 Nei denne leveres ikke uten motor. Men hadde håpet det var en vei utenom for å få den analog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted August 24 Share Posted August 24 Som alltid på forumet, får du bedre råd om du skriver hva det er snakk om. I dette tilfellet hvilken sykkel 🙂 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skierpk Posted August 24 Author Share Posted August 24 Kanskje det, men tviler på at det hjelper i dette tilfellet 🙂 Dette er en Frambringer varesykkel, så kanskje et bilde til hjelper mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted August 24 Share Posted August 24 Flott Frembringer! Med norsk merke/leverandør, er det gjerne forsøket verdt å søke råd der? Om du er heldig, møter du entusiaster som har tenkt tanken eller kan gi nærmere informasjon om utforming av rammesett og relevante mål for å hindre overlapp av pedalarm og kjedestag. Jeg kan gjerne flytte tråden til underforum for brukssykling. Nå er vi på terrengsykler. For øvrig håper jeg at du får råd fra forumets allvitende mekkere og byggere. Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dingo Posted August 24 Share Posted August 24 Ser ut som de har samme kjedestag som på tvilling-modellen. Den er avbildet uten motor, mulig en mail til produsenten kan gi noen svar. Kanskjede har fått laget til noe eget med motoren for å få til kjedelinje. Jeg gikk fra alfine til bafang på bullitten. Kjedelinjen ble forskjøvet litt utover, men ikke så mye som det du beskriver her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dingo Posted August 24 Share Posted August 24 Ser nærmere på bildet av din nå, siden kjettingen går på baksiden av kjedestaget ser det ut som du vil få en heftig kjedelinje og antageligvis kraftig gnissing av kjedet mot kjedestaget hvis du flytter drevet mye lengre ut ihvertfall. Litt vanskelig å bedømme, men greit å være obs på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skierpk Posted August 24 Author Share Posted August 24 Har vært innom leverandøren to ganger, de har ikke vært borte i problemstillingen tidligere og har ingen løsning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olavrb Posted August 24 Share Posted August 24 Har ingen løsning, men noen tanker som kanskje kan hjelpe: Spacer du kranken videre utover _kan_ man jo space drevet innover. Evt. skaff krank med drev som er offset, en del Sram direct mount-drev er det. Men ofte ikke mer enn 6 millimeter. Eksempel: https://www.wolftoothcomponents.com/products/direct-mount-chainrings-for-sram-cranks Shimano Saint-kranklager har enda lenger gjengeparti på høyre kopp, om det skulle bli aktuelt å space ut enda mer. https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/saint-m820/SM-BB80.html https://bikeshop.no/shimano/ismbb80d/shimano-saint-fc-m810-kranklager-hollowtech-2-bsa-83mm Kranker laget for downhill bruker ofte 83mm bredt krankhus, vs. 68-73mm. Tipper det må bety typ 1cm lenger krankaksling. Shimano Saint: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/saint-m820/FC-M825.html Shimano Zee: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/zee-m640/FC-M645.html Man kan space selve krankakslingen også, om det begynner å bli smått med gjenger mellom kranklager og ramme. Quote Hvordan bygge sykkelhjul | Utenlandske nettbutikker med VOEC eller DDP | Hvordan justere vandring på Fox Float Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skierpk Posted August 24 Author Share Posted August 24 For å få spacet ut lenger, så må krankakslingen også være lenger. Jeg er på max nå, med de to originale spacerne. Saint har også q-faktor på 178, så den bare 3mm lenger ut en XT kranken jeg prøvde med. Saint har q-factor på 189,7 kanskje den funker 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olavrb Posted August 24 Share Posted August 24 Quote For å få spacet ut lenger, så må krankakslingen også være lenger. Jepp, så derfor verdt å sjekke ut krank for 83mm krankhus. Zee er billigere enn Saint, ligger hvertfall under Saint i "rangstigen". 🙂 Quote Hvordan bygge sykkelhjul | Utenlandske nettbutikker med VOEC eller DDP | Hvordan justere vandring på Fox Float Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted August 24 Share Posted August 24 Jeg ble veldig nysgjerrig - hvor skal du sykle med denne siden det ikke kan brukes elmotor? Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted August 24 Share Posted August 24 Jeg ville forresten kalt det «mekanisering» i stedet for «analogisering» 😛 1 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skierpk Posted August 24 Author Share Posted August 24 1 hour ago, DesmoSkier said: Jeg ble veldig nysgjerrig - hvor skal du sykle med denne siden det ikke kan brukes elmotor? Denne skal brukes i Nasjonalpark på grusvei og traktorled i jakta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Posted August 24 Share Posted August 24 Tipper at en firkantkrank og lager med lang aksling bør funke. Det koster ihvertfall ikke mange kronene å teste det lengste de har på Biltema https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkeldeler/kranklager/veivlager-127-mm-2000051097 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skierpk Posted August 24 Author Share Posted August 24 Hmm! Kanskje det er veien å gå. Sjekker ut firkantlager og ser om det funker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skierpk Posted August 28 Author Share Posted August 28 Oppdatering. 127mm firkantlager løste utfordringen. Måtte fore det ut 4mm på drevsiden, da ble det sentrisk i rammen. Ble noe aggressiv kjedevinkel, får krysse fingrene for at det fungerer. Takk for tipset Håvard og dere andre som bidro med ekspertise. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.