Jump to content

En liten nøtt :-) Analogisering av sykkel med Bafang motor


Recommended Posts

Hei

Har en lastesykkel som jeg må analogisere for å kunne bruke i et område hvor det ikke kan brukes elsykkel.

Tenkte da at jeg demonterer motoren og alt ledningsnett og monterer en XT krank med BSA lager og q faktor på 173mm. Viser seg at det ikke fungerer da pedalarmen går i kjedestaget, selv om jeg har lagt begge shimsene på drevsiden. Krankenhuset er 68mm bredt, men noe sideforskjøvet i rammen. Noen rimlig krank som vil løse utfordringen min? 

NB: Beklager merkene på kranklageret, det er fra forrige eier som brukte vannpumpetang for demontering....

Takker PK

IMG_3218.jpg

IMG_3219.jpg

IMG_3220.jpg

IMG_3221.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott Frembringer!

Med norsk merke/leverandør, er det gjerne forsøket verdt å søke råd der? Om du er heldig, møter du entusiaster som har tenkt tanken eller kan gi nærmere informasjon om utforming av rammesett og relevante mål for å hindre overlapp av pedalarm og kjedestag.

Jeg kan gjerne flytte tråden til underforum for brukssykling. Nå er vi på terrengsykler.

For øvrig håper jeg at du får råd fra forumets allvitende mekkere og byggere.

S

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som de har samme kjedestag som på tvilling-modellen. Den er avbildet uten motor, mulig en mail til produsenten kan gi noen svar. Kanskjede har fått laget til noe eget med motoren for å få til kjedelinje.
 

Jeg gikk fra alfine til bafang på bullitten. Kjedelinjen ble forskjøvet litt utover, men ikke så mye som det du beskriver her. 

Link to comment
Share on other sites

Ser nærmere på bildet av din nå, siden kjettingen går på baksiden av kjedestaget ser det ut som du vil få en heftig kjedelinje og antageligvis kraftig gnissing av kjedet mot kjedestaget hvis du flytter drevet mye lengre ut ihvertfall. Litt vanskelig å bedømme, men greit å være obs på.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen løsning, men noen tanker som kanskje kan hjelpe:

Link to comment
Share on other sites

For å få spacet ut lenger, så må krankakslingen også være lenger. Jeg er på max nå, med de to originale spacerne.

Saint har også q-faktor på 178, så den bare 3mm lenger ut en XT kranken jeg prøvde med. Saint har q-factor på 189,7 kanskje den funker 🙂

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering. 127mm firkantlager løste utfordringen. Måtte fore det ut 4mm på drevsiden, da ble det sentrisk i rammen. Ble noe aggressiv kjedevinkel, får krysse fingrene for at det fungerer. Takk for tipset Håvard og dere andre som bidro med ekspertise.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...