Jump to content

Lime hengselfeste, hardplast.

Recommended Posts

Sønn har mopedbil, og de er som kjent skrudd sammen av spaghetti og hubbabubba, så også panserhengslene. Det er seriøst modellbildimensjoner på sjiten.

Nok om det! 

Jeg har forsøkt én gang før, da med no gorillashait som tydeligvis ikke holdt. Har lest litt på nett, men tenkte samtidig spørre her.

Hvilket lim bruker jeg? To-komp? Har wurth og biltema i umiddelbar nærhet, om tools har og er i trh kan jeg selvsagt ta turen dit.

legger ved 3 bilder, hvor siste er av ett lim jeg leste om på nett

(edit: har pussa bort puss, rengjort med blåsprit. Så skal være rent, men vil bli gjort endq en gang før liming)

IMG_9634.jpeg

IMG_9635.jpeg

IMG_0988.jpeg

Om itj ainna så på trass

Av erfaring fra modelbil, så er det noen typer plast som er vanskelig å lime, epoxy og "vanlig 2 komponent osv. fester ikke på "fet" plast, type PP, PE ol. - ( polypropylen og polyetylen) og man må bruke spesielt lim som hefter på den type plast du har.  

Kjapt google søk på lim til polyetylen ga et forslag; Loctite all plastics. Primer kan være en mulighet for å forbedre heft.

For å forsterke etter at du limt hengselet, kan du legge glassfibermatte og epoxy el.l over hengselet og utover lakken. (jeg antar at epoxy vil hefte på lakken, hvis du rubber den)

Hilsen Ivar

• Like 1

Liker ideen til @Ivar om glassfiber vist du får det til å feste. Som en forsterkning av plastliming hvor det blir utsatt for stress etc pleier jeg å gjøre sånn: fest det du skal lime med et eller annet, bruker selv som oftest smeltelim. Dette er bare for å sikre riktig plassering.

Så bruker jeg loddebolt og lager/smelter en fure i plasten på tvers av bruddstedet.

Brett ut en stift, binders, spiker etc alt etter hvor tykt materiale det er, slik at stift etc passer ned i furen. Hold stift etc fast med smeltelim om nødvendig. 
Bruk spissen på loddebolten varm opp originalplasten og trekk/ dra den over stift etc. slik at furen lukkes og dekker stift etc.

Om du så kan få glassfiber til feste har du en ennå sikrere løsning, men som regel vil du få et veldig bra resultat kun med stiften.

• Like 1

Trua på både binders og glassfiber. Glassfiber har jeg ikke lagt før, men det så rimelig greit ut. Blir jo som å spjelke en skistav-ish
Hvis jeg pilker av panseret, får jeg bedre arbeidsposisjon også! 

Denne vel? (+glassfiberduk)

IMG_0989.jpeg

Om itj ainna så på trass

Mann med 10 pølsefingre har nå forsøkt seg på litt glassfiberlegging.

Holdt på å lime fast fingra med det første limet, og hoppa over "spjelk" da jeg ikke fant loddebolten…

Blanda epoksyen og klipte biter av duk, %#3{^≠{^ hvor den saksa er sløv! La på et par tre lag og det ligger nå til tørk og herd.

jeg er hinsides skeptisk til egne evner her altså, men velger ha trua.

Sted for rep ble kjøkkenbordet, så litt rart at jeg fortsatt har 10 av de nevnte pølsene…

Tar sjansen på å legge til et bilde

Edit: får ikke til å legge duk i den knekken på høyre side

IMG_0991.jpeg

• Like 1

Om itj ainna så på trass