Furu Posted August 26 Share Posted August 26 For litt over to uker siden var jeg uheldig med syklinga. Flere brudd i ribbein, brysteben og ett i ryggen resulterte i at begge lungene punkterte. Venstre kollapset helt og høyre fikk en mindre skade. Jeg har selvfølgelig tett kontakt med legespesialister, fysioterapeuter og andre fagfolk. Gjør heller ingen aktivitet utover det de går god for. Lengste aktivitet så langt er en gåtur på ca fire kilometer i dag. Ble ikke utmattet, men kan best sammenligne følelsen med å ha løpt ca dobbelt så langt. Men én ting de ikke kan svare konkret på er hvor lang tid det tar å få opp lungekapasiteten igjen. Finner heller ingen fornuftige svar ved å Google. Søker derfor litt input fra noen med erfaring. Så til deg med erfaring - hvor lang tid tok det til du var på samme nivå som før? 7 1 Quote /Stig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted August 26 Share Posted August 26 @Furu dette var trist å høre. Kan ikke svare, men ønsker deg rask bedring og alt godt! 2 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted August 26 Share Posted August 26 Langtidsgjenoppretting: Full gjenoppretting av lungekapasiteten kan ta opptil 3 til 6 måneder, avhengig av hvor mye skade lungene og omkringliggende vev har lidd, svarer ChatGPT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furu Posted August 26 Author Share Posted August 26 san skrev (28 minutter siden): Langtidsgjenoppretting: Full gjenoppretting av lungekapasiteten kan ta opptil 3 til 6 måneder, avhengig av hvor mye skade lungene og omkringliggende vev har lidd, svarer ChatGPT. Hmmm…og Copilot (basert på Chatgpt…?) sier 6-8 uker for mindre skader, med kildehenvisning. Men i kildene finner jeg ingen info om dette. Så da tror jeg kanskje den «gjetter». Derfor er konkret erfaring det jeg er ute etter. Quote /Stig Link to comment Share on other sites More sharing options...
jokr Posted August 26 Share Posted August 26 Krasjet motorsykkel for 13 år siden. Det endte opp med en del knekket ribbein, knekt kragebein og en punktert lunge. Ikke like alvorlig på lungene som deg. Men når ting hadde grodd på plass etter ca 10 uker var jeg klar for å trene igjen. Men det var merkbar forverring på formen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted August 26 Share Posted August 26 Guttungen fikk en kollapset lunge ++++ men ble relativt kjapt oppegående igjen etter sykehusoppholdet, men har dykkerforbud. Akkurat nå er det full fart og han trener 8-12timer i uka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furu Posted August 26 Author Share Posted August 26 Gubben skrev (2 minutter siden): dykkerforbud Denne har jeg ikke diskutert med legene enda, men leser at det er livslangt dykkerforbud. Var det sånn det ble for sønnen din? Quote /Stig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted August 26 Share Posted August 26 Furu skrev (7 minutter siden): Denne har jeg ikke diskutert med legene enda, men leser at det er livslangt dykkerforbud. Var det sånn det ble for sønnen din? ja 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jokr Posted August 26 Share Posted August 26 Jeg fikk også dykkeforbud men kunne ta trykktest etter ett år. Gjorde det ikke så har ikke blitt noe mer dykking her av andre grunner. Sjekk med lege. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts