hansjürg Posted August 28 Share Posted August 28 Hei, Ønsker meg et sett som kan brukes til"de mest vanlige" oppgavene, krank, hjullager,ramme . Hvil dette kunne være et greit alternativ? https://bikeshop.no/unior-bike-tools/623301/unior-lager-presseverktøy-til-montering-av-krank-styrelager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted August 28 Share Posted August 28 Jeg har det og liker det godt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neistein Posted August 29 Share Posted August 29 Jeg har også dette settet. Kvaliteten virker god og det dekker mitt behov til det du nevner. Bruker i tillegg gamle lagere som pressplater når lagre sitter litt dypt inne som de ofte gjør i f.eks. Nav 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenrikG Posted August 29 Share Posted August 29 Husk at lagrene skal ut også. Jeg ville lagt pengene i kvalitet på uttrekkerverktøy, og heller kjøpt et rimelig presseverktøy. Det er som oftest demontering av lagrene som er cruxet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted August 29 Share Posted August 29 +1 Jeg har et 300krs alu-sett for små rammelagre, i tillegg til litt større saker for styrelager etc. Blir ikke å bruke mer penger enn det merker jeg. Men på uttrekkere skal jeg nok legge inn en del kronasjer for å få noe som er bra. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansjürg Posted August 30 Author Share Posted August 30 HenrikG skrev (14 timer siden): Husk at lagrene skal ut også. Jeg ville lagt pengene i kvalitet på uttrekkerverktøy, og heller kjøpt et rimelig presseverktøy. Det er som oftest demontering av lagrene som er cruxet. Noe slikt? https://bikeshop.no/unior-bike-tools/627272/unior-hub-genie-kulelagerverktøy-til-fjerning-av-maskinlager-12-15mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenrikG Posted August 30 Share Posted August 30 Jepp, der har du til hjullager. I tillegg bør du ha verktøy for kranklager (hvis du har pressfit), rammelager og demperforinger (hvis du har fulldemper). Jeg har kjøpt uttrekkere enkeltvis fra BearingProTools. Liker spesielt godt wind-out uttrekkerne for nav og boss. PS: Det å ha nye lager og foringer i korrekt dim liggende klare i skuffen gjør vedlikeholdet mye lettere. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted September 1 Share Posted September 1 hansjürg skrev (På 30.8.2024 den 9.55): Noe slikt? https://bikeshop.no/unior-bike-tools/627272/unior-hub-genie-kulelagerverktøy-til-fjerning-av-maskinlager-12-15mm Denne er vel ikke til å ta ut lager. Jeg har denne og den er til å ta ut endekopper på hjulene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted September 1 Share Posted September 1 1 hour ago, Svene said: Denne er vel ikke til å ta ut lager. Jeg har denne og den er til å ta ut endekopper på hjulene. Jepp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansjürg Posted September 2 Author Share Posted September 2 Svene skrev (23 timer siden): Denne er vel ikke til å ta ut lager. Jeg har denne og den er til å ta ut endekopper på hjulene. Takk for opplysningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts