Jump to content

Det mørkner, lykt med ANT, er det Garmin Varia som gjelder?


Recommended Posts

Jeg kjørte selv med Flare RT en god stund før jeg hoppet over til Varia for et år siden. Ideelt sett ønsker jeg meg lyset til Flare i Variaen. Det er litt kraftigere lys i Flare-lykten så den synes litt bedre i dagslys. Uten at Variaen er dårlig altså, men Flare er hakket vassere.
Radarfunksjonen vil jeg derimot ikke på noen måte gi fra meg igjen, så det er og blir Varia på meg. 

  • Like 1

.

Link to comment
Share on other sites

RoyE skrev (2 timer siden):

Jeg kjørte selv med Flare RT en god stund før jeg hoppet over til Varia for et år siden. Ideelt sett ønsker jeg meg lyset til Flare i Variaen. Det er litt kraftigere lys i Flare-lykten så den synes litt bedre i dagslys. Uten at Variaen er dårlig altså, men Flare er hakket vassere.
Radarfunksjonen vil jeg derimot ikke på noen måte gi fra meg igjen, så det er og blir Varia på meg. 

Trek sin nye CarBack er radar med innebygget Flare RT 👍

https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/bike-accessories/bike-lights/bike-rear-lights/trek-carback-radar-rear-bike-light/p/44797/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

RoyE skrev (1 time siden):

515 har blinkefunksjon, 516 har ikke og er den versjonen som (stort sett) blir solgt i Europa. Etter sigende pga tysk lovgivning rundt blinkende lykter at det er slik.

Visstnok også etter norske regler, 515 har ikke høy nok blinkfrekvens for norsk regelverk hevdes det fra Garmin sin side. Men det er helt uproblematisk å bestille den fra europeisk(e) nettsjapper, jeg og flere her inne har bestilt fra bikeinn.com (som in the end vel er et tysk foretak?)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Magnoos skrev (1 time siden):

Visstnok også etter norske regler, 515 har ikke høy nok blinkfrekvens for norsk regelverk hevdes det fra Garmin sin side. Men det er helt uproblematisk å bestille den fra europeisk(e) nettsjapper, jeg og flere her inne har bestilt fra bikeinn.com (som in the end vel er et tysk foretak?)

Jeg så denne påstanden om norsk lovgivning i en annen tråd. Da jeg bestilte min for ca et år siden var 515 "umulig" å oppdrive. Det var flere utenlandske aktører som påsto de solgte den, men artikkelnummer var alltid likt 516 sitt. Så jeg endte med 516 bestilt fra Garmin Norge og har vært veldig godt fornøyd med det altså, men har registrert at flere nå har fått tak i 515. Men den utvidede levetiden på batteriet på 515 når man bruker blinkemodus kunne jeg godt tenkt meg.   

.

Link to comment
Share on other sites

RoyE skrev (3 timer siden):

Jeg så denne påstanden om norsk lovgivning i en annen tråd. Da jeg bestilte min for ca et år siden var 515 "umulig" å oppdrive. Det var flere utenlandske aktører som påsto de solgte den, men artikkelnummer var alltid likt 516 sitt. Så jeg endte med 516 bestilt fra Garmin Norge og har vært veldig godt fornøyd med det altså, men har registrert at flere nå har fått tak i 515. Men den utvidede levetiden på batteriet på 515 når man bruker blinkemodus kunne jeg godt tenkt meg.   

Fikk tak i 515 fra bikeinn jeg også, for noen måneder siden!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, RoyE said:

Jeg så denne påstanden om norsk lovgivning i en annen tråd. Da jeg bestilte min for ca et år siden var 515 "umulig" å oppdrive. Det var flere utenlandske aktører som påsto de solgte den, men artikkelnummer var alltid likt 516 sitt. Så jeg endte med 516 bestilt fra Garmin Norge og har vært veldig godt fornøyd med det altså, men har registrert at flere nå har fått tak i 515. Men den utvidede levetiden på batteriet på 515 når man bruker blinkemodus kunne jeg godt tenkt meg.   

https://lovdata.no/forskrift/1990-02-19-119/§5
"
Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt."

Link to comment
Share on other sites

torsteis skrev (32 minutter siden):

https://lovdata.no/forskrift/1990-02-19-119/§5
"
Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt."

Det med blink minst hvert halve sekund er et godt poeng. Helst bør det ikke blinke i det hele tatt.
Du kommer veldig langt på et lite sekund i mørket. Så langt at bilistene kanskje ikke ser deg før det er for sent, spesielt inn i kryss med blinkende lys foran. 
Du kan nok havne i farlige usynlighetssituasjoner med blinkede baklys også. 

/Stig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...