Jump to content

Klubbrytter eller klubbløs?

SindreSA

Recommended Posts

Jeg har stått utenfor sykkelklubb fellesskapet i noen år nå - litt pga flytting mellom landsdeler og mye pga fokuset jeg har opplevd i klubblivet. 

Når klubbens målsetting ofte er knyttet opp mot Styrkeprøven, Lillehammer - Oslo, Birken eller andre enkeltritt, har jeg rett og slett ikke sett noe poeng i å være klubbrytter. 

Så forumfolk, hvorfor skal jeg evt melde meg inn i en klubb? 

For ordens skyld - er bosatt i Oslo-området. 

📷 sindresandersen

Lisens gir god forsikring om uhellet skulle være ute - selv på treningstur. Og etter hva jeg skjønner kan det meste defineres som treningstur...

Men sitter litt i samme situasjon selv - har ikke kjørt ritt på mange år, og min lokale klubb har ikke lenger noe tilbud utover fellestrening for landevei (siden jeg var siste bastion som oppmann for sti & terreng).

Jeg har fire-fem stykker som jeg "trener" sammen med og ser ikke helt behovet for å melde meg inn i en klubb eller løse lisens gjennom en klubb. Den lokale sykkelklubben har kjørt bakkedrag i de samme bakkene de siste femten årene med de samme trøtte figurene og jeg vet ikke helt om jeg er der.
Hvis jeg skal trene 4x4 eller tilsvarende så gjør jeg det best på egenhånd.

For en som flytter til ett nytt sted kan en sykkelklubb eller en eller annen form for forening være løsningen for å skaffe seg en omgangskrets

Er selv med i klubb men den er veldig sosialt fokusert. Det er fellesturer på søndager med kaffestopp og mandag og onsdag kveld er det to-timers turer i samarbeid med det lokale treningssenteret. Ikke noe strukturert trening og intervaller utenom det. Om noen ønsker å delta på ritt eller lignende så sponser klubben noe men det er så langt ritt-fokuset er dratt