krisosn Posted August 30 Share Posted August 30 Har 3 barn, og følgelig behov for å ha med 5 sykler bak på bilen. Har Thule Velocompact 3 + 1 i dag, og minstemann sin sykkel (nr5) har hittil vært hengt bakerst med jekkestropp. Etterhvert som syklene blir større er ikke dette en optimal løsning. Er det noen i samme situasjon som har funnet en god modifikasjon for å lage 5 syklers-stativ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 30 Share Posted August 30 Har du sjekket hvor mye syklene veier tilsammen, og at vekta av dem og et godt sykkelstativ ikke overskrider maks vekt på kula? Jeg foreslår at du supplerer med takstativ. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suverin Posted August 30 Share Posted August 30 Har sett etter tilsvarende, men har endt opp med tre bak og to på taket, eller alle fem på tilhengeren når jeg har med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krisosn Posted August 30 Author Share Posted August 30 Vekta blir nok ikke så ille, kanskje 63kg og vil helst slippe sykkel på taket på el-bil. Men fasitsvaret er selvsagt takstativ ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 31 Share Posted August 31 Fem sykler pluss stativ veier 63 kg? Gode stativer til 3-4 sykler veier ofte over 20 kg, da har du ganske lette sykler! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 31 Share Posted August 31 For lengre turer der rekkevidde er viktig har jeg demontert en sykkel og puttet den i takboks, det har adskillig mindre vindfang enn en sykkel, og du slipper å mose sykkelen ved innkjøring i garasjer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted August 31 Share Posted August 31 tilhenger er jo ett greit alternativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted September 2 Share Posted September 2 Velocompact 3 veier såvidt jeg ser 19.6kg (ekskl den ekstraskinna for ekstra sykkel), da har du vel ca 8.5kg igjen til hver sykkel for totalvekt på 63kg? Sikker på regnestykket ditt er korrekt? Kan aldri huske å ha sett tilhengerfestestativ for mer enn 3+1 sykkel, dreier det seg om litt større sykler ville jeg selv som takskeptisk satt dem på taket som andre foreslår her. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
EirikPeirik Posted September 3 Share Posted September 3 Du må nok bytte bil til noe amerikansk. Du får flere stativ for fem sykler til "hitch". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted September 3 Share Posted September 3 Kompis har Discovery 4 med LoLo-Racks med svingarm. Det er gromt... Men krever at man har bil med kapasitet, så jeg støtter å bytte bil. 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
anderfo Posted September 4 Share Posted September 4 arne_and skrev (På 30.8.2024 den 17.39): Har du sjekket hvor mye syklene veier tilsammen, og at vekta av dem og et godt sykkelstativ ikke overskrider maks vekt på kula? Jeg foreslår at du supplerer med takstativ. Støtter denne. Er i liknende situasjon selv, men foreløpig putter jeg treåringens sykkel i bagasjerommet. Om 1-2 år blir det vanskeligere. Pass på å ha nok takstativ-kapasitet til å kunne få med deg enda en sykkel (f.eks. hvis du selv vil ha med både landevei og stisykkel). Også setter du de minste og billigste syklene på taket, særlig hvis du har for vane å kjøre inn i garasjer, p-hus o.l. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krisosn Posted September 5 Author Share Posted September 5 For den som ønsker å bygge regnestykke så var tanken at 63kg var ren sykkelvekt, stativ kommer i tillegg. Maks kuletrykk er så langt jeg kan se 100kg, så helt urimelig burde det ikke være å få til et 5 sykkel-stativ når 3 av syklene er til barn/junior. Men svaret på spørsmålet jeg stilte ser ut til å være at ingen har funnet en brukbar løsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts