Arnebv Posted September 1 Share Posted September 1 Dei ca 20 år eg har sykla i terrenget har medført at eg har skrudd sykkel like lenge. Eg har aldri brukt momentnøkkel på noko som helst, men har fått ein følelse basert på kraft og verktøyfleks. Ikkje øydelagt noko siste 15 år ved å skru for hardt og ingenting som har løsna under bruk. Eg skaffa meg likevel ganske nettopp momentnøkkel for 2-12 nm, fordi eg no er gamal nok til å bruke pengar på det, og eg skrur innimellom på andre sine syklar.. Kjøpte meg nytt styre og stem her ein dag (alu). Det fulgte med ein pose monteringspasta som var anbefalt brukt. Eg har aldri brukt monteringspasta før, så dette var nytt for meg. Eg monterte begge deler på sykkelen, brukte monteringspasta på kontaktflatene og skrudde boltane til 8nm, som spesifisert. På første tur etter montering i går låg eg med litt press på framhjulet i ein sving, og etter eit høgt smell, møtte eg bakken ganske hardt; hjulet hadde antakeleg fått eit slag og rotert høgre, medan styret som eg holdt i framleis var nesten rett fram. Stemmet hadde rotert ca 90 grader på gaffelrøret. Dette var ikkje så hyggeleg, når eg først, for første gong, hadde montert ting slik ein liksom skal. 1. Er monteringspasta berre tøys og tull til alu? 2. Er momentnøkkelen min ekstremt unøyaktig? Sjølv held eg ein knapp på nr 1, då 8nm på momentnøkkelen kjendes som meir enn eg eigentleg hadde venta. Plan A no er å demontere, fjerne monteringspasta, rense, og montere på nytt uten monteringspasta. Bra plan, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted September 1 Share Posted September 1 Monteringspasta er laget for å øke friksjonen ikke for at det skal bli glattere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gazelle.bein Posted September 1 Share Posted September 1 Oisann.. Dette har jeg heldigvis aldri opplevd. Men sett. Jeg bruker bare 5Nm på stembolter og styre. Har kun brukt monteringspasta når karbon er involvert. Styre-stem bruker jeg 3,5-4 Nm på et Berg styre jeg har. Aldri hatt problemer med at det slipper. Når det står 8 Nm på komponenter så er det som regel maks som er definert. 8 Nm på m5 bolter er ganske mye.. Du kan ikke ha strippet gjenger sånn at de slapp? Dumt spørsmål kanskje, men spør nu allikevel siden det var mer enn du hadde ventet så er det sannsynligvis mer enn du tidligere har strammet? 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnebv Posted September 1 Author Share Posted September 1 21 minutes ago, gazelle.bein said: Oisann.. Dette har jeg heldigvis aldri opplevd. Men sett. Jeg bruker bare 5Nm på stembolter og styre. Har kun brukt monteringspasta når karbon er involvert. Styre-stem bruker jeg 3,5-4 Nm på et Berg styre jeg har. Aldri hatt problemer med at det slipper. Når det står 8 Nm på komponenter så er det som regel maks som er definert. 8 Nm på m5 bolter er ganske mye.. Du kan ikke ha strippet gjenger sånn at de slapp? Dumt spørsmål kanskje, men spør nu allikevel siden det var mer enn du hadde ventet så er det sannsynligvis mer enn du tidligere har strammet? 🤔 8nm er det som står på, ja. Meste eg har hatt før har vore rundt 5nm. Kanskje det er mogleg at det var litt få av desse "granulene" som kom med, slik at det vart snøring meir enn auka friksjon. Veldig kjedeleg iallfall. Er jo ein fordel å kunne stole på utstyret sitt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted September 1 Share Posted September 1 Du skal ikke ha monteringspasta mellom fremspring og gaffel, det skal være tørt. Det er stort sett brukt på setepinne, og mellom styre og fremspring, og for klemmer på styrer. Kun der det er for glatt overflate til at ting ikke skal skli med lavt moment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted September 1 Share Posted September 1 Arnebv skrev (2 timer siden): Dei ca 20 år eg har sykla i terrenget har medført at eg har skrudd sykkel like lenge. Eg har aldri brukt momentnøkkel på noko som helst, men har fått ein følelse basert på kraft og verktøyfleks. Ikkje øydelagt noko siste 15 år ved å skru for hardt og ingenting som har løsna under bruk. Det har aldri vært så riktig å ha riktig moment som nå heller. Med eldre og tyngre+sterkere materialer, kunne man bare skru ordentlig til og det satt. Med lette og porøse materialer er det viktig at man ikke strammer for hardt. Samme ser man på bil, mange som "har skiftet dekk uten momentnøkkel i 50 år!!!" tenker ikke på at de nok egentlig ikke har fin-tunet momentarmen sin, det har bare gått bra med tunge og stødige felger. På elbil med lettere og svakere felger har man ikke samme slingringsmonn. Det blir litt off-topic for hva du spør om, men jeg tenker bare at survivorship-biasen må påpekes 😅 1 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnebv Posted September 1 Author Share Posted September 1 3 hours ago, baronKanon said: Du skal ikke ha monteringspasta mellom fremspring og gaffel, det skal være tørt. Det er stort sett brukt på setepinne, og mellom styre og fremspring, og for klemmer på styrer. Kun der det er for glatt overflate til at ting ikke skal skli med lavt moment. Sjå der, ja. Her har eg nok lest manualen som fulgte med på skeiva. Takkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gazelle.bein Posted September 2 Share Posted September 2 Ja, ikke monteringspasta på styrerøret. Den guffa kan komme ned i styrelager og da er det dårlig stemning. @Arnebv som du selv er inne på så kan det være du ikke fikk med deg nok sånne "granuler". Jeg bruker noe tacx greier som har en tendens til å skille seg. Klemmer litt på tuben og rister litt før jeg skrur av lokket og klemmer ut. Det middelet her skal jo gi friksjon, men det skal også unngå at komponenter oksiderer og gror sammen, så det har vel også en smørende funksjon uten at jeg har giddet å sette meg inn i detaljene. Hvis du i hovedsak fikk med det smørende, så kan jo det være forklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnebv Posted September 2 Author Share Posted September 2 6 hours ago, gazelle.bein said: Ja, ikke monteringspasta på styrerøret. Den guffa kan komme ned i styrelager og da er det dårlig stemning. @Arnebv som du selv er inne på så kan det være du ikke fikk med deg nok sånne "granuler". Jeg bruker noe tacx greier som har en tendens til å skille seg. Klemmer litt på tuben og rister litt før jeg skrur av lokket og klemmer ut. Det middelet her skal jo gi friksjon, men det skal også unngå at komponenter oksiderer og gror sammen, så det har vel også en smørende funksjon uten at jeg har giddet å sette meg inn i detaljene. Hvis du i hovedsak fikk med det smørende, så kan jo det være forklaring. Det var berre ein litenpose som fulgte med styret (eller stemmet). Vanskeleg å riste, dessverre. Har aldri opplevd antydning til at ting gror/olsyderer saman, bortsett frå på setepinne. Men eg skrur ganske ofte ting frå kvarandre, vasker, inspiserer og monterer igjen også. Endte opp med å montere tørt og avfetta, så slepp eg i det minste å vere redd for "fett" vs "granuler"-balansen. 🤷 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted September 2 Share Posted September 2 Jeg håper trådstarter vet hvordan en momentnøkkel brukes og hvordan tiltrekkingsmomentet endres mhp valg av smøremidler og hvor det smøres. Litt usikker på hvor nøyaktige momentnøklene som vi dødelige kjøper er, men de er gode nok for vårt bruk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted September 2 Share Posted September 2 Jeg bruker heller ikke momentnøkkel, det er uproblematisk hvis en har skrudd en del. Skru til alt sammen sånn helt passe, og løsner det, så skru litt mere😎 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted Tuesday at 08:00 AM Share Posted Tuesday at 08:00 AM Knaker det, så bakk av litt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted Tuesday at 08:20 AM Share Posted Tuesday at 08:20 AM Delvis off-topic: kva er OK mekkestativ no som verken rammer eller setepinner tåler å bli klemt? Eller, setepinnene tåler vel framleis å bli klemt, sidan dei skal bli klemt fast i ramma...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted Tuesday at 10:30 AM Share Posted Tuesday at 10:30 AM Park tool har en video der de hevder med tyngde at det går fint å feste øvre del av senkepinnen i mekkestativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chalshus Posted Tuesday at 06:04 PM Share Posted Tuesday at 06:04 PM Bare å montere dropperen i innerbeinet ja. Husk å ha dropperen helt oppe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.