Oddefa Posted September 1 Share Posted September 1 Kjøpte nytt/ubrukt batteri på Finn, som kom i går. Var i ny eske og den ser helt klart ubrukt ut. Men de vil ikke lade. Lyser rødt hele tiden. Klarer ikke å se forskjell på batteriene jeg har, dette er modell 25401, finnes også 02 og 03 men alle skal funke på samme lader. Trodde kanskje det var en beskyttelsefilm på belegget men det er det ikke (som jeg ser) og i brukermanualen hos SRAM er det bare å sette batteri i laderen og den skal lades på ca 1 time. Når jeg tenker meg om så kjøpe jeg helt nytt ASX gir til MTB'n for noen år siden og da var det bare å sette batteriet på lading. Noen tanker hva dette kan være, vært borti dete selv og om evt batteri er ødelagt/ikke vil fungere ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted September 1 Share Posted September 1 Hvis det har stått lenge med lite strøm kan det til slutt bli så lite at laderen tror det er ødelagt. Har sett noen tjuvkoble andre lithiumbatterier direkte mot hverandre får å få litt spenning i det som er helt tomt. For så å koble det til laderen etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddefa Posted September 1 Author Share Posted September 1 Plankepetter skrev (1 time siden): Hvis det har stått lenge med lite strøm kan det til slutt bli så lite at laderen tror det er ødelagt. Har sett noen tjuvkoble andre lithiumbatterier direkte mot hverandre får å få litt spenning i det som er helt tomt. For så å koble det til laderen etterpå. Du mener jeg tar ett av de andre batteriene og setter de med "polene" mot hverandre ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berget Posted September 1 Share Posted September 1 Du kan prøve å la ladeboksen være tilkoblet strøm mens du tar batteriet ut og inn til det gule lyset kommer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hrukin Posted September 1 Share Posted September 1 Prøvd dennw 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddefa Posted September 1 Author Share Posted September 1 Det funket som gull (den løsningen med batteri inn ut noen ganger, på 3 forsøket lyste det gult). Fantastisk forum azz. Googlet dette i stad men fikk ikke opp de videoene eller forslag på denne løsningen. Men takk til dere, da slipper jeg å klage til selger og kan dra på noen iditotisk langturer vel vitende at jeg har reservebatteri. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted September 1 Share Posted September 1 Begge batteriene var sånn da jeg fikk nysykkelen. Inn og ut av laderen noen og tjue ganger fungerte. Det eksisterer visstnok noen batcher med ladere som fikser disse døde batteriene bedre. Men har man først fått dem i gang fungerer de uansett bra. Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted September 2 Share Posted September 2 Genial fix👍 har ikke hatt denne problemstillingen, men greit å vite at det finnes råd. Dette kan ha vert årsak til noen fryktelig stressende situasjoner på langsykling, mener å ha lest om akkurat dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loki Posted September 2 Share Posted September 2 Relatert: fins det "stereolader" med usb c ledning til fornuftig pris noe sted? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Byråkratsiggen Posted September 2 Share Posted September 2 Bra det finnes løsninger på problemet, men med tanke på hvor mye elektroniske gruppesett koster, så synes jeg at man burde kunne forvente at slike problemer ikke eksisterte i utgangspunktet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted September 2 Share Posted September 2 54 minutes ago, Sveinung1 said: Dette kan ha vert årsak til noen fryktelig stressende situasjoner på langsykling, mener å ha lest om akkurat dette. Den hypotesen held vel berre vatn dersom nokon har plukka med seg gamle batteri utan å lade dei opp før avreise. Men med tanke på kor hinsides lite førebudde enkelte ser ut til å vere før ultraritt (eg tenkjer for eksempel på ho på TCR som ikkje hadde planlagt at dei skulle over Alpane) så blir eg ikkje overraska om dette har skjedd. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted September 2 Share Posted September 2 torhovland skrev (7 minutter siden): Den hypotesen held vel berre vatn dersom nokon har plukka med seg gamle batteri utan å lade dei opp før avreise. Men med tanke på kor hinsides lite førebudde enkelte ser ut til å vere før ultraritt (eg tenkjer for eksempel på ho på TCR som ikkje hadde planlagt at dei skulle over Alpane) så blir eg ikkje overraska om dette har skjedd. Hva skal jeg si, riktignok var det bare på sykkelturen til jobb en morgen men jeg la i vei uten kjede😎 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted September 2 Share Posted September 2 Det har blitt enkelt å hevde seg i ultraritt. Berre hugs på å lade batteri, byte batteri i girskiftar, fylle på ny guffe og vokse kjede, så kjem du til å ligge langt framme i feltet allereie før starten har gått! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.