Ndreas Posted September 2 Share Posted September 2 Plussartikkel, så har ikke lest den, men virker å være ganske SVV's gonna SVV: https://www.aftenposten.no/oslo/i/Rz1je5/oslo-kommune-foreslaar-forbud-mot-aa-kjoere-over-storokrysset-statens-vegvesen-mener-planene-vil-gi-mer-koe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted September 2 Share Posted September 2 Skjønner at SVV reagerer: — Statens vegvesen reagerer særlig på én av endringene: Kommunen foreslår at biler ikke lenger skal kunne kjøre rett frem i Grefsenveien over Storokrysset. I stedet må de ut på Ring 3 og snu i Sinsenkrysset eller ved Tåsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted September 2 Share Posted September 2 Som en som bor i området skyr jeg StorOkrysset med bil som pesten i rushtid. Tidvis starter køen i Sinsenkrysset eller før Tåsentunnelen (og køene derfra starter vel flere kilometer unna), for de stakkerne som bor slik at de må opp eller ned Grefsenveien via StorOkrysset. De som absolutt må handle på StorO i rushtiden, får takke seg selv. Er jeg på Ring3 i bil og må på StorO i den tiden, kjører jeg heller hjem og går/sykler bort. Sinsenkrysset til Storokrysset er vel også et av de stedene jeg opplever flest bilister som ligger i venstre felt, kaster seg over feltene for å presse seg inn i køen opp til StorOkrysset. Når de blir stående og sperre midtfeltet er det særdeles lite øyekontakt eller reaksjon å få, selv om lastebiler tutter fint på dem. Sånn utenom den ene episke (må være lov å si det her) gangen en politimotorsykkel faktisk var til stede og forhåpentligvis tok sjåføren med et mørkt plass for å brenne opp førerkortet hans. Utgangene fra Ring3 til Maridalsveien/Rolf Wickstrøms vei er allerede overbelastet. Litt pga. en idiotisk løsning for de som kjører av til Maridalsveien fra Ring3s østgående felt. Noe er vel også de som skal snike seg forbi køen i Tåsentunnel, gjennom å stå i køen over Tåsentunnel. Mye trafikk har blitt sluset inn Maridalsveien de siste årene, så av- og påkjøringene blir flaskehals. Kristoffer Aamots gate og Vitaminveien ser tidvis ut som en stå stille eller kjøre sakte protest mot et eller annet, men antar det kun er kø. Mulig ting hadde blitt mer effektivt om de hermet etter Sinsenkrysset, men det er vel som å overlate all kontroll fra trafikklys til bilistenes forståelse av vikeplikt, blandet med litt likegyldighet for andres liv. Irritasjonen jeg føler på når jeg tenker på rushtrafikken her, gjør meg lykkelig over hvor mye ting jeg kan frakte med elsykkelen min mens jeg suser forbi bilistene. Det er ekstra befriende å sykle til Maxbo Sinsen i rushtiden, og suse under tunnelen under ved StorOkrysset. Var bittelitt mer jovialt når jeg var liten tass (egentlig før jeg eksisterte, men klinget ikke like bra): Old man rant Bildekilde: Sagene Avis 2 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted September 2 Share Posted September 2 Fra VeloNitram, her er en tråd med flere eksempler https://bsky.app/profile/velonitram.bsky.social/post/3l35i34sqku27 Jeg synes det originale forslaget til SVV noen år tilbake var helt horribelt. Sier sitt når kommunen tar over og kommer med alternativer, fordi det gang på gang viser seg at SVV ikke kan byplanlegging. De tenker fremkommelighet og flyt for bil, ikke hva som er best for byen og menneskene. Dessverre er jeg ikke helt overbevist over det nye forslaget heller. 2 2 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted September 2 Share Posted September 2 Mye kan sies om Storo-krysset og -senteret, men det er i hvert fall soleklart at trafikkmengden ikke står i forhold til de valgte løsningene. Eksempelvis er det idiotisk at man må rundt helt senteret for å komme inn i p-huset. Storo er også et godt eksempel på at «fortetting ved kollektivpunkt» ikke er en så åpenbar løsning som mange vil ha det til. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted September 2 Share Posted September 2 runermm skrev (1 time siden): Storo er også et godt eksempel på at «fortetting ved kollektivpunkt» ikke er en så åpenbar løsning som mange vil ha det til. Den lærdommen der kommer i bøtter og spann for mange - det er vel mange eksempler i hele Stor-Oslo området som har hatt knutepunktsstrategi som det ultimate svaret, uten at infrastrukturen for å oppnå det underliggende målet er tilstede i det hele tatt. Alle skal bruke knutepunktet, men det skal fortsatt skje med utstrakt bruk av offentlig (billig) parkering og kjøring til døra. Bekkestua er vel siste som led under dette, der en veistubb på 100m ble stengt for BILER, og så gjenåpnet etter ramaskrik fra de lokale om butikkdød, pest, kolera og det som verre er. Mange av disse stedene bygges med så dyr standard at det kun er pensjonister som flytter inn, og så skal jo disse fortsatt ha bil for alle sine viktige gjøremål gjennom hverdagen... 2 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted September 2 Share Posted September 2 andersar skrev (24 minutter siden): Mange av disse stedene bygges med så dyr standard at det kun er pensjonister som flytter inn, og så skal jo disse fortsatt ha bil for alle sine viktige gjøremål gjennom hverdagen... Dyr standard? Tenker du på den dyre spesialgipsen? 😛 Neida. Dog, jeg har bodd et "fancy" sted på "kaia", og det var enda billigste pappdørene en kunne finne. Gulvet var OK, men enstavsparkett koster ikke så altfor mye i de dimensjonene som kjøpes inn. Kjøkken var fra Sigdal og alt var vel tilvalg om man ville ha noe fint. Badet standard. Vinduer ganske standard. Som regel er det vel tomteprisen som styrer, og hvor mye kan få for leilighetene. Folk vil bo fine plasser, og da finner en gjerne en pris som en tror noen vil betalte. 1 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted September 2 Share Posted September 2 Det er ikke standarden som er dyr, men betalingsviljen og -evnen som er høy. Da får du høyst tvilsom kvalitet til uforståelige priser, akkurat som i norsk dagligvare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted September 2 Share Posted September 2 Ja, det var det jeg mente. Utbyggerne "hyper" nabolagene som om de er laget av gull, med dertil priser. Betalingsviljen hos mange pensjonister er åpenbart/selvfølgelig høyere enn hos den jevne småbarnsfamilie, så da får man disse pensjonist-ghettoene rundt kollektivknutepunkt, og så må arbeidsfolket i 40-årene slåss om parkeringsplassene i periferien 😄 Og siden man ikke tror på sykkelinfrastruktur eller sykkelparkeringsplasser i noe omfang, så blir det bilen da... 2 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.