Jump to content

Ny hardtail (Birkensykkel)


Recommended Posts

Leker med tanken på en ny hardtail optimalisert for grusritt/birken for 2025 sesongen.  Er lite oppdatert på hva som gjelder nå, spesielt med tanke på geometri for denne type ritt samt utveksling.

Del gjerne litt info og nerding rundt.

- Geometri 

- Rammetrørrelse om en er mellom to str og relativt lite flekibel

- Hva gjelder av dempere

- Utveksling

- Elektrisk eller wire?

- Noe nytt på vei som er verdt å vente på (gruppesett, dimensjoner på aksling, BB osv)?

- Annet man bør se etter/vektlegge

Og sist men ikke minst, noen konkrete tips til sykler i området 40-70k, og gjerne også oppover i pris mot grails (om ikke annet for å drømme litt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg teller også på knappene om jeg skal kjøpe meg en grusrakett som erstatning for min utgamle 26". Ser vel egentlig for meg en fulldemper med minst mulig fjæringsvei og lockout. Det blir vel det man kaller downcountry og duganes til litt enkel sti også.

Elektrisk giring er ikke tema for meg, ser på det som fordyrende og upraktisk på ferieturer.

Utstyrsnivå for meg blir SLX og så legger jeg litt penger i oppgraderinger.

Stiv gaffel er ikke tema for min del, det blir for utfordrende når det er vaskebrett, svinger og stor fart

Link to comment
Share on other sites

Olechr skrev (11 timer siden):

Jeg ville bygd om en gravel sykkel til flattstyre. Enkelt og greit for å få utvekslingen dette gir. Man får også gravelsykler med dempegaffel. 

Interessant tanke. Kunne vært et gøy vinterprosjekt. Er det slik å forstå at så lenge styret er flatt og skiftere + brems er "mtb" så er det i henhold til regelverk?

Om jeg skulle gå for demper, bør jeg gå for spesifikk gravel demper eller kan en vanlig  1 1/8 brukes for mer utvalg (er jeg på jordet nå)? Vil vel bety annen akslings diameter, men ut over det vil en 29" gaffel beholde samme geometri? 

Hvordan er det med kompatibilitet på gravel guppe med MTB skiftere? Bremser regner jeg med er greit (innfesting på ramme/gaffel)?

Link to comment
Share on other sites

Se min post for inspirasjon på ombygging av gravel. 

 

Bør gjerne velge en gravelsykkel med litt moderne og 'slakk' geometri. Dvs som gjerne har litt slakkere styrevinkel og ikke er levert med så lang stem, for du blir nødt å ha mye lengre stem enn med bukkestyre. 

Må nok også gå for en med demper allerede om du skal ha det. axle to crown på gravel gafler er myyye kortere. Ellers blir fronten for høy. 

Sram er nok enklest mtp kompabilitet med bremser. 

Men ingenting i veien for å kjøpe og sette på komplette shimano xtr terreng-bremser på et flatt styre heller. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hansjürg skrev (8 timer siden):

Blir ikke reach litt snodig på slik ombygde sykler? Hvordan gjør dere med stem?

Lang stem! Hadde 80 med bukkestyre og 120 med flatbar.Kunne nok fint hatt 130 også. Derfor man bør velge en gravel ramme med litt lang reach. Evt gå en størrelse opp til og med. 

Link to comment
Share on other sites

eldo472 skrev (12 timer siden):

Cannondale HT Carbon 2 i de raskeste fargene Purple Haze eller Candy Red. 

Den så interessant ut. Leser dog litt skepsis rundt proprietære og da spesielt lefty hvor det pekes på spesialisert service og noe rapportert trøbbel, godt mulig dette er overdrevet?  Hvordan er geometrien på denne, leste tester at utmerker seg på klatring og utforkjøring. Hvordan er det på grus kontra slik hardtailene var for 10 år siden?

Har også sett så smått på Scott scale RC og Epic HT 8 (skulle gjerne hatt denne i expert), men også her er jeg usikker på dette med geometri optimalisert for grus.

 

Jamez skrev (19 timer siden):

Se min post for inspirasjon på ombygging av gravel.

 

Takk for inspirerende tråd! Leker definitivt også med tanken på dette!

Link to comment
Share on other sites

Moderne geometri ligger ikke noe etter gammel geometri på grus. Lengre reach og slakere styrevinkel kompenseres med kortere stem. Så det er greit å justere inn sittestilling. At den er mer kontrollert på "urolig" underlag sinker ikke fremdriften. Snarere tvert i mot. 

De moderne xc halvdemperene har heller ikke så bratt setevinkel eller høy stack at det blir vrient å justere inn stillingen. Men lek litt med https://geometrygeeks.bike/ for å sammenligene enten med kjent referanse eller modeller imellom. 

Skulle jeg kjøpt en grus-halvdemper i dag ville jeg sett hardt på Canyon Exceed også. 
https://www.canyon.com/no-no/terrengsykler/cross-country-bikes/exceed/exceed-cf/exceed-cf-8/3510.html?dwvar_3510_pv_rahmenfarbe=M076_P09

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med LarsB! 

Det som faktisk er dumt med moderne terrengsykler til grusbruk er at de har dårlig aerodynamikk. Boost, 34mm innerbein og 29tommers hjul med 2,2 eller 2,4 er supert i terrenget og over ujevnt underlag. I høy hastighet på grus/asfalt er det derimot et skikkelig vindfang. En smalere bygget grussykkel  (ikke boost) med stiv gaffel og noe mer moderate dekk vil være vesentlig lettere å sykle i høy hastighet selv med flatt styre og ellers lik sittestilling for rytter. I mer teknisk terreng vil den følgelig være mer krevende å kjøre på. 

Hva som faktisk er raskest for den enkelt avhenger av hvordan man faktisk ønsker å bruke sykkelen, egen kjørestyrke og egne ferdigheter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...