Hjulvind Posted Thursday at 07:54 PM Share Posted Thursday at 07:54 PM Synes det har vært litt mye lyd fra drivlinjen, særlig på ujevnt underlag når jeg ikke tråkker. Oppdaget i går at jeg kunne bevege tannhjulene uavhengig av hverandre 1-2 mm. De tre største tannhjulene henger sammen. Skal det være slik, eller er det noe som har løsnet? Hvordan fikser jeg det? 11-delt Shimano Deore kassett, minste tannhjul 11 tenner og største 42 tror jeg. Står CD-M5100 på minste tannhjul, eller låseringen kanskje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted Thursday at 07:59 PM Share Posted Thursday at 07:59 PM Du må stramme låsemutteren som sitter på utsiden av det minste drevet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjulvind Posted Thursday at 08:10 PM Author Share Posted Thursday at 08:10 PM Takk, da trenger jeg verktøy for å holde kassetten (kjedepisk?) og et verktøy som passer inn i låseringen? Hvilket tannhjul bør jeg holde når jeg strammer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansjürg Posted Thursday at 08:22 PM Share Posted Thursday at 08:22 PM Trenger ikke kjedepisk for å stramme kassetten. Billigste verktøy finner du på Biltema. Funker fjell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjulvind Posted Thursday at 09:16 PM Author Share Posted Thursday at 09:16 PM Ah, ok bruker hjulet til mothold da. Men tenker jeg tar av kassetten med det samme for å gjøre rent og sjekke for slitasje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olve Posted Friday at 06:02 AM Share Posted Friday at 06:02 AM Husk at du kan trenge en kassettspacer dersom du har landeveishub. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted Friday at 07:02 AM Share Posted Friday at 07:02 AM en momentnøkkel blir aldri feil, eventuelt kan du vurdere å bruke gjengelim type Loctite 222 etter å ha rengjort gjengene nøye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chalshus Posted Friday at 08:25 AM Share Posted Friday at 08:25 AM Om du har en terrengkassett på et boss som er laget til 11 delte landeveiskassetter, trenger du en 1,85mm spacer på baksiden av kassetten. Låseringen trenger du ikke bruke loctite på, vanlig fett er mer enn bra nok. Shimano anbefaler 30-50Nm. Jeg liker å holde med på 35-40Nm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted Friday at 08:29 AM Share Posted Friday at 08:29 AM Det fyrste du bør gjere er å ta av hjulet og sjekke med fingrane om låseringen er laus. Om den ikkje er det er det garantert den manglande spaceren som er problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnoos Posted Friday at 11:20 AM Share Posted Friday at 11:20 AM Chalshus skrev (2 timer siden): Om du har en terrengkassett på et boss som er laget til 11 delte landeveiskassetter, trenger du en 1,85mm spacer på baksiden av kassetten. torhovland skrev (2 timer siden): Det fyrste du bør gjere er å ta av hjulet og sjekke med fingrane om låseringen er laus. Om den ikkje er det er det garantert den manglande spaceren som er problemet. Her er nok løsningen. Har vært borti det samme da jeg satte en Shimano SLX kassett på et Hope 20Five gravelhjul. Spaceren løste problemet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjulvind Posted Friday at 12:04 PM Author Share Posted Friday at 12:04 PM Takk for alle tips! Med tilgang til riktig verktøy var det en grei jobb. Jeg tok av kassetten og rengjorde alle delene før jeg monterte med locktite og riktig moment. Var ikke plass til noen spacer innenfor kassetten, så det var nok ikke problemet. Kassetten ble tight og fin etter remontering. Men, det er litt slark mellom bosset og hjulet. Jeg kjente det både når kassetten var av og nå etter den er på igjen. Hele kassetten kan «rigles» litt sideveis ift hjulet. Skal det være slik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted Friday at 12:16 PM Share Posted Friday at 12:16 PM 11 minutes ago, Hjulvind said: Skal det være slik? Eigentleg ikkje. Men kor mykje er det snakk om? Mindre enn ein millimeter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnoos Posted Friday at 12:22 PM Share Posted Friday at 12:22 PM Hjulvind skrev (15 minutter siden): Men, det er litt slark mellom bosset og hjulet. Jeg kjente det både når kassetten var av og nå etter den er på igjen. Hele kassetten kan «rigles» litt sideveis ift hjulet. Skal det være slik? Sikker på at dette er hele bosset, ikke faktisk mangel av spacer? Spør ikke fordi jeg ikke tror du vet forskjellen, men fordi jeg selv også syns kanskje det kunne oppleves litt som du beskrev. Feste låsering med loctite har jeg ikke vært borti før, er dette noe som er utbredt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjulvind Posted Friday at 12:35 PM Author Share Posted Friday at 12:35 PM Ja, jeg er sikker på at det er selve bosset, siden det var slik også når kassetten var av hjulet. Skal prøve å få sjekket hvor mye slark det er. Locktite fordi det ble foreslått lengre opp i tråden, at låseringen hadde løsnet og at jeg hadde det for hånden🤓 Om bosset er for løst, hva er framgangsmåten da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted Friday at 12:46 PM Share Posted Friday at 12:46 PM Kva slags nav er det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjulvind Posted Friday at 08:03 PM Author Share Posted Friday at 08:03 PM Måler 0,5mm bevegelse sideveis fra største tannhjul og inn til eike. På navet står det Shimano FH-RS470. Skal få tatt noen bilder i dagslys i morgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjulvind Posted yesterday at 05:58 PM Author Share Posted yesterday at 05:58 PM Tok en tur i dag, merket med en gang at sykkelen føltes tightere. Mye mindre lyd fra drivlinjen, synes også giringen var mer presis. Satser på at det er greit slik det er nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jorg1m Posted 23 hours ago Share Posted 23 hours ago Ville aldri brukt loctite på den låsringen. Den har jo en slags rillesystem/fjærring som holder den låst om du trekker til med litt moment? Alt til sin tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts