Jon1981 Posted September 6 Share Posted September 6 Hei, jeg har et problem med en sykkel kjøpt på Bikster.no, og håper noen her kan gi meg råd. Jeg kjøpte sykkelen for ca. 2 måneder siden og har kun brukt den til pendling i fint vær. Sykkelen står alltid parkert inne, både på jobb og hjemme. Plutselig begynte kranken å lage en merkelig lyd når jeg sykler. Bikster.no ba meg sende en video av lyden og svarte at problemet skyldtes "wear & tear" og at garantien derfor ikke gjelder. Jeg tok sykkelen med til et verksted, og mekanikeren der sa at han aldri hadde sett de delene som var brukt i kranken før, og at det skyldes bruk av billige deler fra Kina. Bikster.no nekter fortsatt å ta ansvar og står fast på at dette er vanlig slitasje. Jeg har ikke spesielt god peiling på sykler, men det virker ikke normalt at en ny sykkel skal få slike problemer etter bare to måneders bruk. Lyden høres ut som en skrapelyd, som om en kule i kulelageret har gått i stykker. Jeg lurer på hva som er rimelig å forvente når man kjøper en ny sykkel. Er det vanlig at en sykkel må på verksted etter så kort tid, og hva bør jeg gjøre videre i denne situasjonen? På forhånd takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soeder Posted September 6 Share Posted September 6 Nå er utenlandske forretninger naturligvis og dessverre utenfor forbrukerkjøpsloven. EU har imidlertid noe tilsvarende om man vil klage: https://www.forbrukereuropa.no/ Wear & tear på 2mnd vil jeg si er unnasluntring om noe er ødelagt med mindre du har stått med høytrykksspyler på krankhus kontinuerlig, men fikk ikke helt tak i hva greia var utover skrapelyd. Fikk du noe rapport eller ble noe fikset av mekaniker? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon1981 Posted September 6 Author Share Posted September 6 Men hvis de har norsk domene og selger i Norge, må de ikke forholde seg til den norske forbrukerkjøpsloven? Legger ved en video her, så du selv kan høre. img_0.mp4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermann Posted September 6 Share Posted September 6 4 minutes ago, Jon1981 said: Men hvis de har norsk domene og selger i Norge, må de ikke forholde seg til den norske forbrukerkjøpsloven? Legger ved en video her, så du selv kan høre. img_0.mp4 Det er et interessant spørsmål som jeg ikke tror noen har tatt ordentlig stilling til. Om de hadde hatt en NUF og en filial i Norge så hadde saken vært klar. Uansett så er reklamasjon innenfor tre måneder godt innenfor både norsk og tysk forbrukerkjøpslovgivning. I Tyskland er det to år. Spørsmålet Bikester må svare på er hva som er forventet levetid og hva du har gjort feil? Og en levetid på tre måneder er uansett for lite til at man ikke kan opplyse om det på forhånd for en komponent som nav eller kranklager. Kjeder, bremseklosser og dekk er noe annet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted September 6 Share Posted September 6 (edited) Bikester er vel ikke tysk lenger. Ble de ikke solgt? Og er nå svenske etter at morselskapet gikk konkurs. Edited September 6 by Plankepetter Autocorrect 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermann Posted September 6 Share Posted September 6 1 minute ago, Plankepetter said: Bikester er vel ikke tysk lenger. Ble de ikke solgt? Og er nå svenske etter at morselskapet gikk konkurs. Mulig, men et sted må de befinne seg. De kan ikke påberope seg lovløshet. Jeg kjenner ikke svensk forbrukerkjøpslov, men antar at de ikke slipper så mye billigere unna der heller. Rent praktisk så ville jeg nok bare byttet kranklageret selv, om det faktisk er det som er problemdelene her. Uansett er det sykt irriterende med komponenter som ikke holder og forhandlere som slipper unna med det. At kundeservice hos bikester for litt å jobbe med når de selger dritt er derfor viktig og riktig 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soeder Posted September 6 Share Posted September 6 Jeg tror ikke "norsk drakt" påfører noen forpliktelser mot forbrukerkjøpsloven: https://www.forbrukerradet.no/lopende-oversikt-over-utenlandske-nettbutikker-med-norsk-drakt/ Sitat Vær klar over at norske forbrukerlover kun gjelder i Norge. Om du vil handle varer fra andre land og får problem, kan du likevel sende klage til Forbrukerrådet sin Europeiske klageordning, Forbruker Europa. https://nettvett.no/rettigheter-ved-netthandel/ Hadde fortsatt og pusha Bikester og hatt klageordning som siste utvei 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon1981 Posted September 6 Author Share Posted September 6 Jeg er helt sjokkert. Bassert på e-post korrespondansen fraskriver de seg alt ansvar og har gitt meg tre grunner til at garantien ikke gjelder: Slitasje: Bikster.no hevder at problemet med kranken skyldes normalt slitasje og derfor ikke dekkes av garantien. De mener at slitasjedeler slites raskere og ikke tåler like mye belastning eller slitasje som dyrere komponenter. Sykkelens prisklasse: De påpeker at sykkelen er i en lavere prisklasse og har enklere vevlager, noe som betyr at komponentene ikke er designet for å tåle like mye belastning og slitasje som dyrere alternativer. Manglende service og smøring: Bikster.no bemerker at sykkelen måtte ha vært på service og blitt smurt for å opprettholde garantien. De antyder at mangel på service kan være en årsak til problemet med kranken. De sier basically at sykkelen ikke tåler at man tråkker på pedalene. Det er som om man skulle kjøpt en ny bil og ikke skulle kunne tråkke på gasspedalen. Skal man liksom sende sykkelen rett på service etter at man har mottatt den? Det virker helt urimelig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermann Posted September 6 Share Posted September 6 Det var rimelig drøy tilbakemelding. De påstår at de har solgt et drittprodukt med forhøyet servicebehov og at du skal vite det, men har ikke beskrevet produktet som "drittprodukt som ikke tåler bruk" i produktbeskrivelsen når de har solgt produktet? Vilt. Et kranklager bør holde lenge uten vedlikehold. Flere år og mange tusen km. Ingen åpner kranklager for vedlikehold - det er lukkede maskinlager. Har selv et kranklager til 12 eur på pendlesykkelen min som har holdt 4000km i all slags vær uten så mye som et knirk. Og det er på en fastnavsykkel med en voksen mann som bruker. Altså tung bruk. Og jeg forventer at det kommer til å holde ytterligere ihvertfall det samme. Uten vedlikehold. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
parob Posted September 6 Share Posted September 6 Kjedelig at ikke Bikester gir deg bedre tilbakemeldinger og service, men om det er noen trøst så koster et nytt firkantlager (i mye bedre kvalitet) bare 195,-. Så trenger du noen verktøy for å demontere, men det kan du sikkert låne av noen forumbrukere som bor i nærheten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eisa01 Posted September 6 Share Posted September 6 Under vilkår så står det at det er Spobik AB du har kjøpt fra, og at du kan reklamere i Sverige https://www.bikester.no/no/kjopsvilkar https://arn.se/om-arn/Languages/english-what-is-arn/ (koster 150 kr å klage) Evt. Forbruker Europa eller kortreklamasjon: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.