York Posted September 6 Share Posted September 6 Har en gammel DBS Monostay som jeg lurer på å overhale og bygge om til vinterpendlesykkel. Tror det er 590 mm (26 toms) hjul. Mener det er 21 gir (3x7?). Ikke verdens stiveste ramme? Hadde vært morsomt med beltedrift og navgir. Eller kanskje elmotor og bare ett gir 😛 Ny gaffel med skivebremser fremme? (Men sikkert dyyrt med deler, trolig mer lønnsomt å bare kjøpe ny sykkel ☺️) Gireopplevelsen nå er noe av det verste jeg har vært borti, sykkelen trenger i det minste å bytte vaier og strømper. Forslag til oppgraderinger på budsjett? (Bilde lånt fra internett av lignende sykkel) Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted September 6 Share Posted September 6 alt av wire bør byttes, bremseklosser, muligens styrelager - og så dekk. så kunne det sikkert vært morrro og lakka om ramma også 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted September 6 Share Posted September 6 Hva er tykkelsen på bremsebane på hjulene? Det er vel det som bestemmer levetiden på en slik sykkel, spesielt om den brukes som vinterpendler. Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
eldo472 Posted September 6 Share Posted September 6 Kona har en lignende Kilimanjaro, modellen over. Den er ikke mye brukt, men girvaier og bremser var ikke gode. Jeg kjøpte for noen hundre-lapper V-bremse-sett, gir hendler og vaier sett på Biltema eller Thansen, og den ble god som ny. Legg til kjede og krans hvis nødvendig. Legg også til et par dekk som du ikke kjøper på Biltema. Felgene er forøvrig av den brede typen med tykt gods og holder lenge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 7 Author Share Posted September 7 Har lurt på å lakkere eller holde finishen original. Et alternativ kan være å bruke lakk som kan fjernes med bensin, sånn at det er mulig å gå tilbake 🙂 Første pri må bli nye dekk (piggdekk?). Litt fysen på å oppgradere bremser og drivverk. Må kanskje bytte gaffel for å oppgradere bremsene? Sykkelen føles myk å sykle på. Det har kanskje med at jeg er vant med landeveissykkel, men terrengsykler har vel også gått litt videre på 30 år 😛 Leker med tanken på å få tak i en donorsykkel med navgir Kranken er one piece. Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted September 7 Share Posted September 7 Du kan jo plukkesykkelen helt ned og rengjøre den grundig for så å legge litt jobb i å polere ramma. Bruk keramisk lakkforsegler og en god voks så kan den bli superfin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 19 Author Share Posted September 19 Her er sykkelen La den ut på Bike Index for de som vil lese mer om den 😀 https://bikeindex.org/bikes/2700808/ Målte utsiden av krankhuset til 50 mm. Kanskje det er plass til T47-lager inni? Får åpne opp og se ved en anledning.. 1 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 20 Author Share Posted September 20 Kjedemåleren faller rett gjennom. Er det vits å bytte kjede, eller er hele drivverket så slitt at det ikke er vits? Forrige eier hadde brukt den daglig til pendling over mange år. Tipper kjedet er originalt 😛 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 24 Author Share Posted September 24 Fikk et hjulsett med gamle piggdekk som en hyggelig syklist ga bort 😃 På de nye hjulene står skivebremser 185 mm og 160 mm, og 9-delt kassett med Shimano HG-boss 😎 Drivverket på Kili’en er ganske så slitt. Som sagt 3x7 delt. Tipper det er frikrans bak. Foran 46, 38, 30. Bak: 32, 28, 24, 21, 18, 16, 14. Kan det fungere å bytte til det 9-delte hjulet? Har også lekt med tanken på enkeltgir 😬 For eksempel 46/21? Kan jo prøve å sykle i bare det giret først og se hvor gøy det er 🙂 Tror Kili’en har Fauber-krank. Har en lite brukt 1-delt 46t Fauber-krank som jeg vurderer å bytte til. Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermann Posted September 25 Share Posted September 25 Kult om du faktisk får en brukbar sykkel som du har lyst til å bruke ut av dette. Jeg tror ikke jeg hadde klart å finne motivasjonen i det utgangspunktet du har her. Det eneste som ser brukbart ut er ramme og gaffel. Potensiale for en fin jernbanesykkel er det dog. Selv tror jeg at jeg ville spilt på sykkelens åpenbart sterke side; tyveriresistens. Ville derfor prøvd å beholde så mye patina som mulig, mens det tekniske hadde blitt oppgradert. Vedrørende at sykkelen føles myk så tipper jeg det er et gjennomgående problem på hele sykkelen, men jeg tipper at et nytt forhjul og stivere stem/gaffel hadde hjulpet mye. Aheadset, OS stem og hjul med gjennomgående akslinger har gjort oss bortskjemte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErlendMG Posted September 25 Share Posted September 25 Felgbrems på vintersykkel høres utrolig slitsomt ut å måtte forholde seg til. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted September 25 Share Posted September 25 spiser vel gjerne bremseklosser også, så greit å iaf ha en grei mengde i skapet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 26 Author Share Posted September 26 Tror det er det hevede kjedestaget som gjør denne sykkelen spennende, pluss at jeg brukte en lignende sykkel i min ungdom. Med tanke på kost/nytte er det kanskje ikke smarteste prosjektet. Liker å skru, så hvis jeg kan holde budsjettet nede tenker jeg det kan være verdt et forsøk. Sykkelen har jo litt gamle standarder, på godt og vondt. Opgradering til skivebremser hadde vært kult, men helst hydraulisk fremme? Kan gå med felgbrems bak. Skal få åpnet opp kranken og måle krankhuset. Kanskje kjøpe en BSA adapter Bukkestyre eller beholde styret som står på? Gruppesett fra Aliexpress? Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dingo Posted September 26 Share Posted September 26 Hvis det er vintersykkel ville jeg klart ha gått for navgir. None hundre gram i tillegg på den der gjør vel ikke så mye til og fra. Nexus 5-gir får du i ferdig hjul til en ok penge - alternativt er det vel greit å skaffe dette på finn hvis du er litt tålmodig. Rimelig skuddsikkert er min erfaring. Og hvis du er eventyrlysten - har du tenkt på Gates reimdrift? Ser ut som det skal være mulig siden kjedestaget har en artig utforming på den ramma. Sykkelen minner meg forøvrig på barndommens skuffelse - jeg hadde ikke Kilimanjaro og kunne derfor ikke være med i bandet til de kule gutta - The Kilimanjaros. Edit: Ja, bukkestyre eller kanskje bullhorn? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jomar Henriksen Posted September 26 Share Posted September 26 Vintersykkel er bare en feit offeranode. Hvis du skulle få laga en raff sykkel av dette her, så burde du nesten brukt den om sommeren for å jaga brudor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 27 Author Share Posted September 27 Navgir er definitivt til vurdering. Belte også. Men er litt interessert i 10-delt av praktiske årsaker siden jeg har det på alle de andre syklene mine ☺️ Begynte å demontere kranken. Kjenner ikke så godt til systemet, ser ut som det er presset inn en kopp? Verdens første press fit? 😅 Måler 49.5 mm på utsiden av krankhuset, skal måle innsiden hvis jeg får banket ut en kopp 🙃 2 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaknudsen Posted Saturday at 11:11 AM Share Posted Saturday at 11:11 AM ErlendMG skrev (På 25.9.2024 den 12.20): Felgbrems på vintersykkel høres utrolig slitsomt ut å måtte forholde seg til. Neida. Jeg hadde fire vintersesonger i Oslo på denne Intruderen uten noe problem med bremsene. Ca 80 km i uken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.