York Posted September 9 Share Posted September 9 Leker med tanken på å sykle til jobben i vinter. Etter tips fra kollega som har egen vintersykkel med piggdekk, lurer jeg på å gjøre det samme med DBS Kilimanjaroen min. Men kan piggfrie vinterdekk være et godt alternativ? Skulle tro det funker bra på snø iallfall, men kanskje pigger trengs på is? Lurer på om piggfrie dekk kan være akseptable å bruke en tur på grus i ny og ne resten av året også (mer allround). Innbiller meg at piggfrie gir dårligere grep på bar asfalt. 🤗 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted September 9 Share Posted September 9 Oslo? Jeg sykler hele året her. Vinteren som var tror jeg ikke det ville vært sjans uten pigger, egentlig. Mye nedbør som sjelden ble måkt før det ble slafs som senere frøs til is. Det var få dager der kun snøen var et problem. 1 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted September 9 Share Posted September 9 Hadde Suomi Piikkisika på elsykkelen i vinter, og det overgikk all forventning. Følte tidvis at jeg var overmodig på isen, men grepet var veldig godt. Forsøkte uten motor, og det var ganske seigt. Gikk helt greit på flat asfalt, men med litt snø (inkl. motstanden i motoren) var det slitsomt. Som @Sykkelmafiaen er inne på avhenger det nok litt av bosted. Enkelte landsdeler er vel litt heldigere enn andre. Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
EirikPeirik Posted September 9 Share Posted September 9 På to hjul må du vel ha pigg, med mindre du sykler i garantert isfrie områder. Skal så utrolig lite til for å skli ut. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted September 11 Share Posted September 11 Det finnes da ikke piggfrie vinterdekk til sykkel? Utover det er jeg enig med alle de andre om at du må ha pigger om du skal sykle på vinterføre. Unntaket er om du kun kjører på bygdeveier i innlandet der det brøytes, men ikke saltes og det aldri smelter og fryser til igjen. Men er du på sånne steder ville jeg valgt sparkstøtting. LarsB 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErlendMG Posted September 11 Share Posted September 11 Joda, det finnes, eksempel: https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/dekk/dekk/continental-top-contact-winter-ii-premium-42-x-622mm-dekk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted September 11 Share Posted September 11 Sterkt frarådes. Svart is på feil sted er alt som skal til for at du går på snørra/møter en bil. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted September 11 Share Posted September 11 Som det også står i annonsen, dei dekka er kun aktuelle når du veit at du ikkje kjem til å møte på is. Sånn sett er det akkurat det same som valget mellom pigg eller ikkje på fatbike. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted September 11 Share Posted September 11 På bil er piggfri greit... på sykkel er pigg definitivt tingen... Med mindre du planlegger å sette bort sykkelen dagene det er fare for våt is. Piggfri sykkeldekk funker nok fint på snø eller bar bakke, men da funker jo også 'sommerdekk' fint... på våt is og ikke minst isvuller er det bare pigg som duger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted September 11 Share Posted September 11 Jeg har syklet ett par vintre og brukte utelukkende piggdekk. På våt is kan det bli utfordrende å sykle uten pigger...valgte å avslutte vinterpendlingen med sykkel føre jeg gikk på trynet føre en buss Når det gjelder våre folkevalgte som til de grader promoterer helårssykling, så lurer jeg på om det er noen av dem som har sykkel og og hvor mange av disse igjen det er som har erfaring med å sykle året rundt i Oslo. Det å sykle i regn, søle, slafs, over issvuller, ubrøytede gang- og sykkelstier, i 10-15cm cm våt snø med budbiler 45cm bak deg i 50 km/t ned Vogts gate er ikke for alle. Helårssykling er for entusiaster og de som bor sør for Lindesnes 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 19 Author Share Posted September 19 Holder til på vestlandskysten. Stort sett rundt null grader, pluss minus et par, men kan være noen minus i perioder. Blir sjelden særlig snø, men kan ofte ligge en del tjukk og våt snø på bakken mens det snør. Av og til fryser det til og blir issvuller. Stort sett er det saltet og kostet helt til jobb for meg. Kollegaer mener jeg MÅ ha piggdekk. Det som gjør meg skeptisk til vintersykling er dårlig sikt, dårlig lys, at sykkelfeltet forsvinner når det snør, lavere hastighet på meg i forhold til bilene, lengre bremselengde for alle parter. Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dingo Posted September 20 Share Posted September 20 Funker fint her i Stavanger med pigg om vinteren. I fjort lå snøen litt lengre enn vanlig og da ble det litt mer spennende. Og det at de bruker sykkelfelt som snølager gjør at sykkelfeltene blir rimelig ubrukelige lenge etter sist snøfall. (Snøen ligger lengre når de samler den der, gruss og dritt blir liggende igjen, snøen smelter og fryser til isvuller) Innbiller meg at folk i bil er hakket mer tålmodig når jeg skrenser litt rundt foran de med stor grønn sykkel og godt med julelys på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted September 20 Share Posted September 20 17 hours ago, York said: Holder til på vestlandskysten. Stort sett rundt null grader, pluss minus et par, men kan være noen minus i perioder. Blir sjelden særlig snø, men kan ofte ligge en del tjukk og våt snø på bakken mens det snør. Av og til fryser det til og blir issvuller. Stort sett er det saltet og kostet helt til jobb for meg. Kollegaer mener jeg MÅ ha piggdekk. Det som gjør meg skeptisk til vintersykling er dårlig sikt, dårlig lys, at sykkelfeltet forsvinner når det snør, lavere hastighet på meg i forhold til bilene, lengre bremselengde for alle parter. Jeg ville syklet med piggdekk om vinteren, selv på Vestlandet. Dette er et supert dekk for bruken du beskriver. Ikke er det så dyrt heller. https://bikeshop.no/schwalbe/1110059801/schwalbe-marathon-winter-plus-26-piggdekk-26-x-20-50-559-200-pigg-smartguard Det kommer i en smalere versjon om du vil, men til vinterbruk ville jeg satt på de bredeste dekkene det er plass til på sykkelen din. Da spiser dekket opp små ujevnheter bedre. På dager der du vet at det ikke er is så pumper du opp mye luft i dekkene, da tar piggene nesten ikke nedi når du sykler rett fram. Og så senker du trykket litt de dagene du vil ha grep på is. 1 Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 22 Author Share Posted September 22 Takker for tips! Siden det sies at det ikke finnes dumme spørsmål drister jeg meg til å spørre: Går det an å bruke piggdekk om sommeren også? Blir det fort slitt ut kanskje? Ser for meg bare sporadisk bruk om sommeren siden jeg også har andre sykler, men interessant å vite. Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted September 22 Share Posted September 22 En sporadisk sommertur på Marathon Winter går nok helt fint. 1 Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted September 22 Share Posted September 22 Å sykle med piggdekk på bar eller våt asfalt er noe man dessverre i praksis gjør hyppig på vinteren, og hvis man vil seg selv så vondt, kan man selvsagt gjøre det samme på sommeren 😀 Siden Schwalbe er anbefalt, synes jeg deres råd er jordnære og fornuftige. 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts