Jump to content

Erfaring med tråkkemotstand på Shimano E6100 og EP8 over 25km/t?


Recommended Posts

Hei. 

Ser litt på El-pendlesykkel og lyst på det motoralternativet som straffer deg minst om du skulle finne på å prøve å sykle i mer enn 25km/t.

Så om du har testet noen av alternativene til Shimano eller Bosch så er jeg interessert i å vite hvordan de fungerer når motoren slutter å bidra.

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Har Bosch Performance Line og vil si du kjenner motstanden når motoren er Off. En kjenner vel enda litt motstand i Eco-modus hvis man har litt tråkk i beina. Når det går over 25 km/t så kutter motoren. Litt vanskelig å beskrive motstanden da, siden da går det såpass fort på flatmark at en jobber godt. En kjenner ganske godt at motoren slutter å jobbe. I nedoverbakker kjenner en litt motstand, når det går over 25 km/t.

Per nå er det vel enda litt motstand i de fleste motorer, men det er kanskje mer komboen av en tung sykkel og motstanden i motoren (i Off) som kanskje er det mest merkbare. Jeg har syklet endel kilometere med motor i Off når jeg har hatt noen lange turer i marka på min el-pendler, og det funger helt OK på flatmark, men med en gang det er litt helning så kjenner man det ekstra godt. Da er det 28ish kg sykkel + ryttervekt, naturlig motstand og motormotstand.

Ville kjøpt en sykkel som dekker behovet i Auto-modus. Mange bruker nesten bare Auto og Turbo mode. Tour kan føles litt traust/sakte, og Eco er lite hjelp. Sykkelfølelsen er uansett ikke lik på en 28kg pendlesykkel og passe lett mtb.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Vi har 2 elsykler, en med Bosch fra 2016 og en med Shimano steps E8000 fra 2019. Subjektivt så syns jeg Shimano motoren er lettere å tråkke når man passerer 25 km/t. Det er marginalt og jeg har ikke testa vitenskapelig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svene skrev (13 minutter siden):

Vi har 2 elsykler, en med Bosch fra 2016 og en med Shimano steps E8000 fra 2019. Subjektivt så syns jeg Shimano motoren er lettere å tråkke når man passerer 25 km/t. Det er marginalt og jeg har ikke testa vitenskapelig.

Takk! Hvor mye verre tror du det er det å tråkke på disse over 25km/t enn la oss si en litt traust hybrid? 

Link to comment
Share on other sites

Har EP8, men det føles ut som om du treffer en vegg litt uansett føler jeg. Man har tung sykkel, kanskje litt lavere dekktrykk for komfort, og blir hjulpet opp til 25. Ganske stor kontrast plutselig.

Men på flatmark og slakt oppover så er det ikke krise å passere andre elsyklister i 25, men man jobber greit. 

Link to comment
Share on other sites

anerds skrev (23 minutter siden):

Takk! Hvor mye verre tror du det er det å tråkke på disse over 25km/t enn la oss si en litt traust hybrid? 

Det er en vegg du møter uansett. På flatmark og slak nedover er det ok. Litt oppover og det er tungt uansett (snakker da om asfalt). Litt pga vekta på sykkelen og litt fordi jeg har på terrengdekk/grusdekk. En traust hybrid er veldig mye lettere å trå på flatmark, men ikke oppover… Erfaring er at jeg stort sett aldri sykler over 30km/t på flatmark. Vanlig hastighet på flat asfalt er 25-28km/t avhengig av vindforholdene. Eksempelvis hadde jeg en vanlig hardtail for noen år siden og den lå jeg behagelig på rundt 30km/t på flata der jeg med elsykkelen nå ligger på 25-28. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svene skrev (5 minutter siden):

Erfaring er at jeg stort sett aldri sykler over 30km/t på flatmark. Vanlig hastighet på flat asfalt er 25-28km/t avhengig av vindforholdene. Eksempelvis hadde jeg en vanlig hardtail for noen år siden og den lå jeg behagelig på rundt 30km/t på flata der jeg med elsykkelen nå ligger på 25-28. 

Tusen takk for innspill her. 

Ser på pendlingen min nå at jeg ligger godt over 25km/t på flatmark og nedover med analog sykkel, men med betraktelig mer bakker og lengde på pendlingen fremover så må jeg over på EL, men veldig kjedelig om jeg må begrense meg til 25km/t om motoren jobber imot deg. Så om det ikke er andre store negative sider, så vil jeg gjerne ha den motoren som gir meg minst motstand der. 

Men kan absolutt null om elsykler og teknologier der. 

Link to comment
Share on other sites

Bosch performance line cx. Relativt sporty hardtail, maxxis ikon 2.6”.

Synes ikke motstanden i motoren er spesielt slitsom- ikke sammenlignet med å miste assistansen. Om jeg er på en sjelden treningstur med den ligger jeg over 25km/t på en god del av flatene. Føles litt dorskt men ikke kritisk. Vil tro sittestilling/sykkeltype- har mye å si når motoren gir seg. En «rask» hardtail inspirerer vel mer til tråkking en en oppreist bysykkel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

anerds skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for innspill her. 

Ser på pendlingen min nå at jeg ligger godt over 25km/t på flatmark og nedover med analog sykkel, men med betraktelig mer bakker og lengde på pendlingen fremover så må jeg over på EL, men veldig kjedelig om jeg må begrense meg til 25km/t om motoren jobber imot deg. Så om det ikke er andre store negative sider, så vil jeg gjerne ha den motoren som gir meg minst motstand der. 

Men kan absolutt null om elsykler og teknologier der. 

Det er helt klart ingen problem å tråkke elsykkelen opp i 35-40 km/t på flatmark. Går fint både med Boschen og Shimanoen vår. Men da mister du noe av fordelen med el, du blir svett. I tillegg så makser ofte girene ut rundt 35 km/t hvis du ikke liker en kadens på 120 da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...