rokkitan Posted September 12 Share Posted September 12 Nå har det endelig kommet spionbilder av SRAM mekanisk T-Type/Transmission (dvs. med vaier): https://www.pinkbike.com/news/spotted-a-mechanical-sram-transmission-derailleur.html De to dårlige bildene viser et bakgir med vaier og montering direkte på akslingen. Det er på en Santa Cruz-sykkel med XO krank og o-chain. Jeg ser ikke hvilken kassett det er, men det ser i hvert fall ut som Transmission. I tillegg så er det jo også mulighet for 10-52 på HG-boss med kassetten fra Transmission S1000: https://www.sram.com/en/sram/models/cs-xs-1270-a1 Så da trenger mange ikke bytte boss/nav/hjul heller. Dette har jeg ventet på en liten evighet (dvs. siden Transmission ble lansert). Jeg har ikke noe imot elektronisk, men i så fall har jeg også lyst på elektrisk setepinne og da blir det dyrt. Og selv med utbyttbare deler så er Transmission bakgir så dyre at jeg har angst for å ødelegge de. Jeg ser dog fram til å slippe å rette opp skjeve girører etter at sønnen har tatt ufrivillige saltoer, og jeg har også en Yeti ARC-ramme med 55 mm kjedelinje som venter på å bygges opp. Det står ikke sett noe om når dette lanseres, men man kan jo håpe det kommer i høst og på neste års sykler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoeT Posted September 12 Share Posted September 12 Vill gjetting fra meg på at prisen vil nok være relativt stiv her også. Legg til kassett og kjede (som er likt. Og svindyrt), så er det kanskje ikke mye å spare på wire kontra elektrisk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rokkitan Posted September 16 Author Share Posted September 16 Det er vanskelig å gjette pris og vi vet heller ikke om gruppen blir X0 som kranken på spionbildet, eller GX/NX/SX. Vi får fasiten når det lanseres, men det er overraskende stille rundt ryktene. Jeg vil gjette at en potensiell mekanisk GX-nivå Transmission gruppe vil selges for rundt 9000 kroner, mot GX Transmission AXS som koster rundt 13 000 nå i Norge. Veiledende pris på GX Transmission ser ut til å være 17k, mens bakgiret koster 5200, girspak 1800 og lader 600, totalt 7600. GX Eagle AXS oppgraderingspakke koster rundt 6000 nå. Komplett GX Eagle mekanisk gruppe koster 5649 kroner, mens løst bakgir koster 1300 og girspak 519, dvs. ca. 1800 totalt. Hvis jeg skal gjette på GX Transmission med vaier så tipper jeg 12000 veiledende, samt 2500 samlet for bakgir og girspak. Da er forskjellen opp til AXS 5000, samt at nytt komplett bakgir koster under 2000 i stedet for 5200 hvis det ryker. Vi kan jo håpe på et godt introtilbud, som da GX Eagle kom i 2017 og jeg kjøpte grupper til to sykler for ca. 3600 per gruppe, samt oppgraderte en sykkel fra X0 2x10 til GX Eagle med løse deler. Hvis prisen kommer ned under 7500 så tror jeg mange, inkludert meg selv slår til. Ut fra spionbildene så ser det ikke ut som Transmission med vaier får den utbyttbare clutchen og det blir vel neppe utbyttbare deler ellers heller, men vi får se detaljene når det lanseres. Prisene på GX Transmission fra Tyskland er forresten betydelig lavere, ned mot 10 000, samt at det er noen litt bedre tilbud hvor de ikke vil sende til Norge. Det ser ut som den vanlige prisen er ca. 40% avslag i forhold til veiledende der. 10 000 er forresten samme pris som de tar for GX AXS gruppe med karbonkrank, mens komplett mekanisk GX Eagle gruppe med aluminiumskrank koster 5000 (ca. priser inkludert norsk moms, men ikke frakt.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EirikPeirik Posted September 17 Share Posted September 17 Det jeg lurer på er om kasett-girskift-synkroniseringen beholdes. Er det ikke slik at giret vet hvor på kasetten kjedet er, og gjør først girendring når rampene på kasetten er på rett sted? Fremfor standard mekanisk der man gjør girskiftet og venter på at rampen kommer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoeT Posted September 17 Share Posted September 17 Det lurte jeg litt på også. Det er jo grunnen til at axs-tt er tregt, og at du har mulighet for å gire med full trøkk. Skulle tro man må ha ny kassett også da. Det er dog selve innfestingen jeg liker. Det å gire med mye trøkk er vel først om fremst for motorfolket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted September 17 Share Posted September 17 EirikPeirik skrev (32 minutter siden): Er det ikke slik at giret vet hvor på kasetten kjedet er, og gjør først girendring når rampene på kasetten er på rett sted? Tror det er kun mekanisk. Kassetten har vel noen narrow-wide tenner som kjedet ikke kommer seg av, og så segment uten der giringen skjer. Derfor sitter kjedet bedre på , men kan bruke lengre tid før det vil gire til neste... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rokkitan Posted September 17 Author Share Posted September 17 Timing av girskift har vært litt dårlig forklart og hørt litt ut som magi. Jeg har ikke sett noe som tyder på måling av tråkk/kjedebevegelse/kassett, så da er det rampene på kassetten som styrer når kjedet skifter drev. Det, sammen med en forsinkelse i skiftemotoren/signalet fra girspaken som sprer girskift ut i tid og bare skifter ett drev i gangen (og ikke to/tre/fire samtidig), gjør at man får bedre skift under last. Det betyr også at når man vil gire mange gir så går skift litt tregere, men man kan til gjengjeld tråkke kraftig hele tiden. Transmission skal visstnok gire bedre jo hardere man tråkker, og det er kanskje fordi giring da kun skjer på rampene og ikke imellom. Jeg er spent på om/hvordan de klarer å overføre dette til mekanisk gir med vaier. Å kunne gire med fullt tråkk på pedalene må være en overgang, for jeg er vant til å tråkke lettere når jeg girer og gjør det automatisk. De som har testet det omtaler det som en liten revolusjon. Jeg ser for meg at det er en stor fordel, spesielt i konkurranser, men også når man skal klatre opp vanskelige parti og man må gire underveis, eller at de kommer litt brått på og man er i feil gir. Det vil nok også være en fordel for nybegynnere, som ikke trenger å lære seg teknikken med å trå svakere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.