Rolf-Arne Posted September 15 Share Posted September 15 Jeg har en Scott Spark 710 fra 2015, som jeg ønsker å modernisere litt 🙂 Vurderer å bytte til setepinnen under. Bikeshop.no er dessverre utsolgt for 400 mm. Dersom jeg benytter en setepinne på 350 mm, vil 6-7 cm av setepinnen være nede i ramma. Er dette tilstrekkelig? Mener å ha lest/hørt at 10cm anbefales ved bruk av carbon setepinner. Usikker på hvor eksakt slike anbefalinger er og hva konsekvensene er ved å ikke føle slik anbefalinger til punkt og prikke. Deda Superleggero 25 mm POB Setepinne Carbon, 31,6 mm, 350 mm, 175 gram https://bikeshop.no/deda/slsp31pob/deda-superleggero-25-mm-pob-setepinne-carbon-31-6-mm-350-mm-175-gram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted September 15 Share Posted September 15 Heve-senkepinne er en fin oppgradering. Sjekk hva fabrikanten anbefaler av overlapping og forhold deg til det. Så kan du se an litt mtp kjørestil og kroppsvekt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted September 15 Share Posted September 15 Tenkte også å spørre om hvorfor å bytte fra en stiv setepinne til en annen tilsvarende skulle være en oppgradering 🙂 Jeg tenkte også at en hevesenkepinne faktisk ville vært en oppgradering, men er usikker på om det er intern wireføring i den rammen der. Men - hva brukes denne sykkelen til? Sti? Grus? Marathon? Offroad Valdres? Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted September 15 Share Posted September 15 Det der var jo en finfin sykkel for lenge siden, men tiden venter ikke på noen. Jeg har en sykkel fra samme tidsepoke og har foretatt opptil flere oppgraderinger.....noe må man jo bruke pengene til Hvis dette er en sykkel som TS har kjøpt brukt vil jeg anbefale å bytte alt av wire isteden for setepinne. Muligens bruke litt penger på å fette opp styre- og hjullager også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted September 15 Share Posted September 15 Hvis du vil modernisere, så er det nok andre steder å starte, som bremser, hjul og dekk, kanskje til og med Angleset for å fikse litt på gammel geometri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrerav Posted September 15 Share Posted September 15 Karbonsetepinner kan du med aller største trygghet kjøpe på Aliexpress til en brøkdel av prisen og i lengden du ønsker 🙂 Eksempler: https://vi.aliexpress.com/i/1005005990504416.html https://vi.aliexpress.com/item/1005003040323263.html https://vi.aliexpress.com/item/4000225740992.html 1 Quote Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted September 16 Share Posted September 16 Rolf-Arne skrev (På 15.9.2024 den 11.38): (...) Dersom jeg benytter en setepinne på 350 mm, vil 6-7 cm av setepinnen være nede i ramma. Er dette tilstrekkelig? (...) Det er veeeldig snaut. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Det er to ting å tenke på. Det første er pinnen. Den har et maksmerke man bør t hensyn til for at den skal tåle belastningen. Det andre er belastningen på ramma. Pinnen må etter tradisjonell visdom godt under overgangen seterør/overrør. Her ser det ut om om 6-7 ikke dekker det. Kjøp heller senkepinne om du tar den ut av grusstier, så angleset under samme forutsetning og service på gaffel og demper. Ellers så ser sykkelen riktig strøken ut. LarsB 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf-Arne Posted September 16 Author Share Posted September 16 Tusen takk for gode spørsmål og gode svar 🙂 Jeg har hatt sykkelen i snart 10 år. Bruker den 5-6 ganger i året 🙂 Grenserittet, Birkebeinerrittet samt et par treningsturer. Sykkelen har allerede fått nytt hjulsett; SHIMANO XTR 27.5" Carbon Laminate Tubeless 142x12 mm Thru Axle https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/xtr-m9000/WH-M9000-TL-R12-275.html Fullførte Birkebeinerrittet på 3:00:00 i år, og har lyst på en litt lettere sykkel med et moderne 11-delt girsystem - som et ledd i å nå målet om sub-3 timer neste år. Vurderer oppgradering fra Shimano XT 2x10 gir til Shimano XT 1x11 (36t drev foran og 11-46 kassett). Motivasjon for denne oppgradering er vekt-reduksjon samt eliminasjon av problemer med framgiret (kjedet låser seg fast). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf-Arne Posted September 16 Author Share Posted September 16 15 hours ago, andrerav said: Karbonsetepinner kan du med aller største trygghet kjøpe på Aliexpress til en brøkdel av prisen og i lengden du ønsker 🙂 Eksempler: https://vi.aliexpress.com/i/1005005990504416.html https://vi.aliexpress.com/item/1005003040323263.html https://vi.aliexpress.com/item/4000225740992.html Tusen takk for bra tips!! 🙂 Bestillte denne https://vi.aliexpress.com/i/1005005990504416.html?gatewayAdapt=glo2vnm Blir spennende å prøve! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansjürg Posted September 16 Share Posted September 16 Ønsker du en lettere sykkel? Eller bare endre noe? Det er jo en fulldemper så en annen setepinne gjør den lettere men neppe noe på komfort siden du har demper bak. Lettere styre, stem og holker er også enkle oppgraderinger hvis vekt er det du sikter etter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted September 16 Share Posted September 16 Rolf-Arne skrev (1 time siden): Bestillte denne https://vi.aliexpress.com/i/1005005990504416.html?gatewayAdapt=glo2vnm Mener ikke å ødelegge moroa, men kr. 280 for en setepinne i karbon? Vurder den kritisk og sjekk om pinnen på Aliexpress med 5/5 er samme pinne som på Amazon med 1/5. Og når jeg først er i gang: Som flere av oss har vært inne på før, er det grunner til at sykkelprodukter kjøpt her i EØS er mer kostbare enn fra steder som Aliexpress og Temu, bl.a. krav til kvalitet og kvalitetskontroll nedfelt i industristandarder og lovverk, kundens rettigheter som nedfelt i forbrukerkjøpslov og tilsvarende europeisk regelverk, og krav til arbeidstakerrettigheter, arbeidsforhold, miljø og klima i åpenhetslov og regelverk om aktsomhet (due diligence). 2 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrerav Posted September 16 Share Posted September 16 Sepeda skrev (51 minutter siden): Mener ikke å ødelegge moroa, men kr. 280 for en setepinne i karbon? Vurder den kritisk og sjekk om pinnen på Aliexpress med 5/5 er samme pinne som på Amazon med 1/5. Og når jeg først er i gang: Som flere av oss har vært inne på før, er det grunner til at sykkelprodukter kjøpt her i EØS er mer kostbare enn fra steder som Aliexpress og Temu, bl.a. krav til kvalitet og kvalitetskontroll nedfelt i industristandarder og lovverk, kundens rettigheter som nedfelt i forbrukerkjøpslov og tilsvarende europeisk regelverk, og krav til arbeidstakerrettigheter, arbeidsforhold, miljø og klima i åpenhetslov og regelverk om aktsomhet (due diligence). Welp, jeg ser nå at selve seteklemma på den setepinnen er i karbon og ikke alu. Det er sketchy ja 🙂 Dårlig anbefaling av meg, sorry @Rolf-Arne! Quote Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBruce Posted September 16 Share Posted September 16 Jeg har full forståelse for at du ønsker å holde vekta nede på den! Men - jeg har selv en 730 fra 2015. De to største oppgraderingene jeg gjorde, var dropper pinne og bakgir med clutch. Dropper med utvendig kabel riktignok, siden ramma ikke har innvendig plass opprinnelig. Utvendig dropper er noe herk. Samtidig er den innvendige kabelen til bakgiret noe herk på den modellen. Jeg hadde store problemer med ising, så jeg byttet til utvendig kabel hele veien til bakgiret. Ising-problem løst. Da er det også plass til innvendig kabel/strømpe for dropper. Kjøp lang nok setepinne med en gang om du lurer! Ikke verdt å ofre ramma for "småpenger" på en så strøken sykkel! PS. Har bytta til Occam Lt for sti-herjing. Vurderer nå å trimme 730'en tilbake til ren grus-sykkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted September 16 Share Posted September 16 Går jo å skaffe plass med å droppe andre kabler da, kan bruke åpningen for framgir, eller bare kutte ut kablingen på gir helt 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulf martin Posted September 16 Share Posted September 16 Moro å fikse opp litt eldre travere, men skal du perse på Birken så er det ombygging til HT som gjelder. - 1x11 er no sweat. Fra 30 i front finner du narrow wide med BCD som passer kranken du har i dag (Antar at det er 110 eller kanskje tom 104) - Da har du plass til dropper remote på styret. Du slipper tom unna med stealth. Det er 99% sjanse for at det går å trekke den videre opp fra kranken. (Anbefales uansett om du ikke mener du trenger det fordi du bare sykler grus. Du blir veldig aero med kort pinne) Nå vet ikke jeg vekta på de nye hjulene dine, men de (akkurat) de Syncroshjulene som er avbildet er noe av det letteste man får før kompositt. Det er noen rebrandet DT hjul på rundt 1600g. Stive og veldig fine, muligens med 370 palenav, men kan også være 350 ratchet. Uansett så er det flotte hjul som skal litt til for å matche. De kommer i en mye tyngre utgave med kinanav og andre felger/eiker men da er det 1.0 og ikke 2.0 -På dekkfronten har du jo allerede hentet ut alt på både vekt og rullemotstand. Da står du igjen med noen særdeles dyre hekto i form av enkeltkomponenter som jeg ikke hadde giddet. Da hadde jeg heller bygget om til HT og hentet bortimot kiloen og samtidig fått mer snapp i klatringene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf-Arne Posted September 21 Author Share Posted September 21 On 9/15/2024 at 8:40 PM, baronKanon said: Hvis du vil modernisere, så er det nok andre steder å starte, som bremser, hjul og dekk, kanskje til og med Angleset for å fikse litt på gammel geometri. Hva er Angleset og hvordan "fikser" man på dette? 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf-Arne Posted September 21 Author Share Posted September 21 On 9/16/2024 at 3:03 PM, andrerav said: Welp, jeg ser nå at selve seteklemma på den setepinnen er i karbon og ikke alu. Det er sketchy ja 🙂 Dårlig anbefaling av meg, sorry @Rolf-Arne! Takk for tilbakemelding! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf-Arne Posted September 21 Author Share Posted September 21 On 9/16/2024 at 2:45 PM, hansjürg said: Ønsker du en lettere sykkel? Eller bare endre noe? Det er jo en fulldemper så en annen setepinne gjør den lettere men neppe noe på komfort siden du har demper bak. Lettere styre, stem og holker er også enkle oppgraderinger hvis vekt er det du sikter etter. Ja, ønsker en lettere sykkel samt et mer moderne girsystem. Ny setepinne er for å få ned vekta. Har et Selle Italia SLR sete med karbon rails som veier 125 gram. Ny/lettere setepinne som supporterer carbon rais vil slanke bort 200+ gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf-Arne Posted September 21 Author Share Posted September 21 Ser for meg å bestille dette: Shimano XT M8000 Shadow+ SGS Bakgir (11-Delt, Long cage, Top-Normal) https://bikeshop.no/shimano/irdm8000sgs/shimano-xt-m8000-shadow-plus-sgs-bakgir-11-delt-long-cage-top-normal Shimano XT M8000 Kassett (11-delt, 11-46T) https://bikeshop.no/shimano/icsm8000146/shimano-xt-m8000-kassett-11-delt-11-46t Shimano XT SL-M8130-R 11s Girhendel (Klemme, Høyre) https://bikeshop.no/shimano/islm8130rap/shimano-xt-sl-m8130-r-11s-girhendel-klemme-høyre Shimano XT FC-M8100-1 1x12s Kranksett (175 mm, Singel, u/drev, Hollowtech II) https://bikeshop.no/shimano/ifcm81001exx/shimano-xt-fc-m8100-1-1x12s-kranksett-175-mm-singel-u-drev-hollowtech-ii Shimano XT M8100 SM-CRM85 Drev (36T, 1x12-delt, Direct Mount) https://bikeshop.no/shimano/ismcrm85a6/shimano-xt-m8100-sm-crm85-drev-36t-1x12-delt-direct-mount Shimano Ultegra/XT HG701 Kjede (Sølv, 11-delt, 116 ledd, m/kjedelås) https://bikeshop.no/shimano/icnhg70111116q/shimano-ultegra-xt-hg701-kjede-sølv-11-delt-116-ledd-m-kjedelås Shimano XTR SM-CD800-D Kjedefanger (Sort, D-Mount) https://bikeshop.no/shimano/ismcd800d/shimano-xtr-sm-cd800-d-kjedefanger-sort-d-mount Er det noen grunn til at girsystemet over ikke kommer til å passe på min Scott Spark 710? Skulle gjerne hatt et litt større drev foran. 36t er det største drevet i Shimano XT. Shimano XTR drev med 38t finnes. Usikker på om de 2 tennene ekstra er verdt dobbel pris 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf-Arne Posted September 21 Author Share Posted September 21 On 9/16/2024 at 2:19 PM, Rolf-Arne said: Tusen takk for bra tips!! 🙂 Bestillte denne https://vi.aliexpress.com/i/1005005990504416.html?gatewayAdapt=glo2vnm Blir spennende å prøve! Lettere styre og stem hadde vært fint! 🙂 Hvordan er det å kjøpe dette på Aliexpress? Styret under har den geometrien jeg har på mitt nåværende styre. https://vi.aliexpress.com/item/1005003297613195.html?spm=a2g0o.detail.pcDetailTopMoreOtherSeller.2.2540woJQwoJQNs&gps-id=pcDetailTopMoreOtherSeller&scm=1007.40050.354490.0&scm_id=1007.40050.354490.0&scm-url=1007.40050.354490.0&pvid=e5971b50-c5a5-420b-b516-17778c701aed&_t=gps-id:pcDetailTopMoreOtherSeller,scm-url:1007.40050.354490.0,pvid:e5971b50-c5a5-420b-b516-17778c701aed,tpp_buckets:668%232846%238113%231998&pdp_npi=4%40dis!NOK!1074.50!591.01!!!102.34!56.29!%4021039cba17269542175624087e98a4!12000025083537334!rec!NO!727048164!XZ&utparam-url=scene%3ApcDetailTopMoreOtherSeller|query_from%3A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf-Arne Posted September 21 Author Share Posted September 21 On 9/16/2024 at 11:02 PM, ulf martin said: Moro å fikse opp litt eldre travere, men skal du perse på Birken så er det ombygging til HT som gjelder. Jeg har relativt god kondisjon og relativt dårlig teknikk i terrenget. Min erfaring er at jeg sykler raskere på Birkebeinerrittet og Grenserittet med fulldempet sykkel. Da kan jeg sitte på sete, trå kontinuerlig og utnytte kondisjonen min. Ulempen er at fulldemperen min er i tyngste laget. Men, det skal jeg prøve å gjøre noe med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted September 22 Share Posted September 22 10 hours ago, Rolf-Arne said: Hva er Angleset og hvordan "fikser" man på dette? 🙂 Dette er et styrelager som endrer på styrevinkel, så du får mindre stupbratt styrevinkel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted September 22 Share Posted September 22 9 hours ago, Rolf-Arne said: Jeg har relativt god kondisjon og relativt dårlig teknikk i terrenget. Min erfaring er at jeg sykler raskere på Birkebeinerrittet og Grenserittet med fulldempet sykkel. Da kan jeg sitte på sete, trå kontinuerlig og utnytte kondisjonen min Ulempen er at fulldemperen min er i tyngste laget. Men, det skal jeg prøve å gjøre noe med. Du prøver altså å slanke sykkelen, ikke modernisere. Angleset moderniserer, men gjør den ikke lettere. Da blir den bedre i terrenget. For slanking er det hjul, dekk og tpu-slanger/slangeløst som er førstepri. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulf martin Posted September 22 Share Posted September 22 Rolf-Arne skrev (11 timer siden): Jeg har relativt god kondisjon og relativt dårlig teknikk i terrenget. Min erfaring er at jeg sykler raskere på Birkebeinerrittet og Grenserittet med fulldempet sykkel. Da kan jeg sitte på sete, trå kontinuerlig og utnytte kondisjonen min. Ulempen er at fulldemperen min er i tyngste laget. Men, det skal jeg prøve å gjøre noe med. Du er typisk i segmentet for grusbanker HT med stiv gaffel på 9kg pluss minus avhengig av hvor mange nyrer man er villig til å avse for prisen pr hekto. Sykkelen du har nå er nesten ikke mulig å slanke mer. Spesielt etter hjulinnkjøpet ditt. Løsningen er å droppe prosjektet, finne en passende HT og sykle mer enn 6 ganger i året så du blir tryggere. Evt bare ta sykkelen for det den er å trene (enda) mer terskel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestmarka Posted September 22 Share Posted September 22 Rolf-Arne skrev (13 timer siden): Ser for meg å bestille dette: Shimano XT M8000 Shadow+ SGS Bakgir (11-Delt, Long cage, Top-Normal) https://bikeshop.no/shimano/irdm8000sgs/shimano-xt-m8000-shadow-plus-sgs-bakgir-11-delt-long-cage-top-normal Shimano XT M8000 Kassett (11-delt, 11-46T) https://bikeshop.no/shimano/icsm8000146/shimano-xt-m8000-kassett-11-delt-11-46t Shimano XT SL-M8130-R 11s Girhendel (Klemme, Høyre) https://bikeshop.no/shimano/islm8130rap/shimano-xt-sl-m8130-r-11s-girhendel-klemme-høyre Shimano XT FC-M8100-1 1x12s Kranksett (175 mm, Singel, u/drev, Hollowtech II) https://bikeshop.no/shimano/ifcm81001exx/shimano-xt-fc-m8100-1-1x12s-kranksett-175-mm-singel-u-drev-hollowtech-ii Shimano XT M8100 SM-CRM85 Drev (36T, 1x12-delt, Direct Mount) https://bikeshop.no/shimano/ismcrm85a6/shimano-xt-m8100-sm-crm85-drev-36t-1x12-delt-direct-mount Shimano Ultegra/XT HG701 Kjede (Sølv, 11-delt, 116 ledd, m/kjedelås) https://bikeshop.no/shimano/icnhg70111116q/shimano-ultegra-xt-hg701-kjede-sølv-11-delt-116-ledd-m-kjedelås Shimano XTR SM-CD800-D Kjedefanger (Sort, D-Mount) https://bikeshop.no/shimano/ismcd800d/shimano-xtr-sm-cd800-d-kjedefanger-sort-d-mount Er det noen grunn til at girsystemet over ikke kommer til å passe på min Scott Spark 710? Skulle gjerne hatt et litt større drev foran. 36t er det største drevet i Shimano XT. Shimano XTR drev med 38t finnes. Usikker på om de 2 tennene ekstra er verdt dobbel pris 🙂 Ramma tar bare 32 tenners drev i 1x oppsett ved korrekt kjedelinje for 142 mm. aksling. Bytt bare til 1x om du kan montere xdr boss og 9-50 kassett. Om du sitter å tenker på 38-11 nå, så må du nok til 32-9 om du fjerner giret foran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.