Raskall Posted September 17 Share Posted September 17 Jeg hjelper min samboers far på 84 år med praktiske ting etter at hans kone døde 30. juni. Siden han ikke er digital i det hele tatt så er dette en tung prosess og det har ikke vært enkelt. Hans kone ordnet alt økonomisk og hun var i høy grad digital. Nå i helgen fikk jeg omsider tilgang til eposten til min "svigerfar" som hans avdøde kone styrte. Det viser seg at de brukte samme mailboks og der lå det eposter med inkassovarsler på mobiltelefonen hennes. Hans mobil, som er hos en annen leverandør, har vi fått ordnet eierskifte og fått fakturaene til riktig sted for lenge siden. Etter å ha funnet ut hvilket mobilselskap hun hadde så ringte jeg dem forrige uke og informerte om dødsfallet. Da mine foreldre gikk bort valgte da teleselskapene (og andre tjenesteleverandører) å stryke alle regninger sendt ut etter dagen for dødsfallet. Men i dette tilfellet så har mobilselskapet tatt en ICE Cold tilnærming og krever inn regningene frem til dags dato for å avslutte inkasso-sakene som har kommet. Er ikke dette fryktelig ufint? Skal virkelig en død person ble krevd for mobilabonnement etter sitt dødsfall? Har ikke tele- og inkasso-selskapene noe ansvar for å vaske sine lister? Hennes dødsfall var registrert under en uke etter at det skjedde. Jeg kjenner at jeg har lyst til å finne frem den litt stygge og slemme siden av med selv og ta en "ICE Cold" telefon til dette teleselskapet som jeg ikke (eller???) nevner navnet på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted September 17 Share Posted September 17 Jeg ville definitivt tatt kontakt med dem for å få tydelig skriftlig svar (det har du kanskje), så prøvd å prate med et menneske på telefonen og kanskje nevne noe om media hvis de viser seg lite menneskelige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gråstein Posted September 17 Share Posted September 17 Dette er en sak der de ville svart: "Her har det skjedd en glipp" hvis TV2 ringer og spør.. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermann Posted September 17 Share Posted September 17 Jeg ville sørget for å få betalt pålydende på alle regninger fram til dødsfall og deretter sendt skriftelig forspørsel på hva som er riktig fremgangsmåte til telefonselskapet for ytterligere utestående regninger. Da har du et svar å forholde deg til. Manglende svar er også svar. Om du vil utfordre jussanvendelsen til telefonselskapet, sørg for å være sikker. Selv om jeg tror du har en god sak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikskon Posted September 17 Share Posted September 17 Enig med Supermann. Jeg tror også en nøkkel her er å få en skriftlig redegjørelse fra dem der de må skrive det svart på hvitt at "vi fakturerer døde mennesker og utsetter gjerne pårørende for stress i en eller krevende situasjon. Menneskelighet er mindre viktig enn penger for oss". Jeg har erfart at i det de må dokumentere sine holdninger så kommer plutselig noen fra PR inn og rydder opp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raskall Posted September 18 Author Share Posted September 18 Da var fakturaene for august og september slettet hos ICE. Juli-fakturaen var sendt til inkasso, så der sendte de melding til inkasso-byrået om at de skulle slette kravet. Det gikk jo forsåvidt greit å rydde opp i, men jeg synes jo fremdeles at slike tjenesteleverandører bør gjøre en liten avsjekk mot folkeregisteret før de sender videre til inkasso. Kanskje til og med inkasso-selskapene burde gjøre det? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted September 18 Share Posted September 18 De fleste gir seg når de blir outta på ett av de store online-knutepunktene i form av sykkel.org… 8 Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjasmas Posted September 18 Share Posted September 18 Raskall skrev (2 timer siden): Da var fakturaene for august og september slettet hos ICE. Juli-fakturaen var sendt til inkasso, så der sendte de melding til inkasso-byrået om at de skulle slette kravet. Det gikk jo forsåvidt greit å rydde opp i, men jeg synes jo fremdeles at slike tjenesteleverandører bør gjøre en liten avsjekk mot folkeregisteret før de sender videre til inkasso. Kanskje til og med inkasso-selskapene burde gjøre det? Men kan tjenesteleverandører sjekke mot folkeregisteret? Jeg tror nemlig ikke det. Inkassoselskapene fikk denne muligheten for noen år siden tror jeg. Også er det jo alltid et spørsmål om hvilke tjenester som skal løpe videre etter et dødsfall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted September 18 Share Posted September 18 Kjasmas skrev (1 time siden): Men kan tjenesteleverandører sjekke mot folkeregisteret? Jeg tror nemlig ikke det. Inkassoselskapene fikk denne muligheten for noen år siden tror jeg. Også er det jo alltid et spørsmål om hvilke tjenester som skal løpe videre etter et dødsfall... Det virker som det er ganske åpent hvem som kan søke og få tilgang til data fra folkeregisteret. Utlevering av folkeregisteropplysninger Både privatpersoner, private virksomheter og offentlige virksomheter kan søke om å få opplysninger fra Folkeregisteret. https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/attester-og-opplysninger/folkeregisteropplysninger/ Quote "I never understood wind"- Donald Trump Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dingo Posted September 18 Share Posted September 18 Når jeg jobbet i Telenor i gamle dager gjorde vi direkte oppslag mot folkereg, så de kan nok hvis de vil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted September 18 Share Posted September 18 Raskall skrev (6 timer siden): jeg synes jo fremdeles at slike tjenesteleverandører bør gjøre en liten avsjekk mot folkeregisteret før de sender videre til inkasso. Kanskje til og med inkasso-selskapene burde gjøre det? Blir ikke det veldig mange sjekker der de aller fleste ikke fører til noe? Jeg skjønner (og vet) at det er en kjip situasjon, men jeg synes ikke man kan forvente en slik sjekk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raskall Posted September 18 Author Share Posted September 18 arne_and skrev (1 time siden): Blir ikke det veldig mange sjekker der de aller fleste ikke fører til noe? Jeg skjønner (og vet) at det er en kjip situasjon, men jeg synes ikke man kan forvente en slik sjekk. Dette kan enkelt automatiseres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted September 18 Share Posted September 18 Det er mye som er enkelt å automatisere som ikke nødvendigvis er tillatt. Har selv skrevet løsninger som slår opp i registre, men vi må da ha en tillatelse for det og adgang til registrene vurdert utfra relevant bruk. Mulig vedlikehold av egne kunderegister er innafor for å få tilgang, men samtidig er jeg usikker på om at alle bedrifter med løpende kundeforhold skal kunne forventes å hamre løs på APIene til Folkeregisteret hver gang de skal sende en regning. Da har jeg mer trua på god forretningsskikk og det å utvise fleksibilitet i etterkant. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted September 18 Share Posted September 18 Jeg har en lei mistanke om at mange gjør det de kan for å drive inn penger, selv om det er fra ett dødsbo. I dette tilfellet er det ikke snakk om store summer - men i andre saker kan det fx være snakk om mislighold av lån på en stor bil som er kondemnert. Dersom det er greit med midler hos din svigerfar, så hadde jeg bare betalt og gjort meg opp mine egne meninger om innkasso byråer. Bare bli ferdig med det og ikke la slike drittsaker kreve din energi eller nattesøvn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted September 19 Share Posted September 19 Gubben skrev (11 timer siden): Jeg har en lei mistanke om at mange gjør det de kan for å drive inn penger, selv om det er fra ett dødsbo. I dette tilfellet er det ikke snakk om store summer - men i andre saker kan det fx være snakk om mislighold av lån på en stor bil som er kondemnert. Men i det tilfellet har de vel et legitimt krav? Man arver både verdier og gjeld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vemod Zachariassen Posted September 19 Share Posted September 19 Kva er det eventuelt som gjer at kreditorar ikkje bør forfølgja krav overfor dødsbu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted September 19 Share Posted September 19 Vemod Zachariassen skrev (3 timer siden): Kva er det eventuelt som gjer at kreditorar ikkje bør forfølgja krav overfor dødsbu? Det originale tilfellet til Raskall mener jeg er et godt eksempel, mobiltelefonregning for perioden etter død bør det være greit å stryke. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted September 19 Share Posted September 19 Vemod Zachariassen skrev (3 timer siden): Kva er det eventuelt som gjer at kreditorar ikkje bør forfølgja krav overfor dødsbu? Sånn bortsett fra sunn folkeskikk så har du også det at de betaler for en tjeneste de ikke lenger bruker, ofte uten å ha hatt mulighet for å planlegge avslutningen av denne. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vemod Zachariassen Posted September 19 Share Posted September 19 arne_and skrev (1 time siden): Det originale tilfellet til Raskall mener jeg er et godt eksempel, mobiltelefonregning for perioden etter død bør det være greit å stryke. Einig i vurderinga akkurat i denne saka – som tenesteleverandøren tydelegvis også er. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjasmas Posted September 19 Share Posted September 19 arne_and skrev (3 timer siden): Det originale tilfellet til Raskall mener jeg er et godt eksempel, mobiltelefonregning for perioden etter død bør det være greit å stryke. Ikke direkte uenig her altså, men for å spille litt djevelens advokat: hva om vedkommende har to mobil-abonnenter registrert på seg hvorav den ene benyttes av ektefellen? Skal de da avsluttes? Hva med fasttelefon? Hva med internett? Poenget er at det blir fort litt sånn damn if you do, damn if you don't. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Kzk49X/jeg-er-i-sjokk-over-hvordan-man-som-gjenlevende-behandles-av-storsamfunnet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eOpseth Posted September 20 Share Posted September 20 Poeng det, men samtidig bør inkasso i sånne tilfeller brukes forsiktig all den tid "alt" låses. Inntil man får satt opp er ordning der dette blir betalt, så er det rart at inkasso skal sko seg på slikt. Men at det finnes særtilfelle der avdøde betalte for "alt og alle" er sikkert, men da bærer selvsagt bruker(ene) et ansvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted September 20 Share Posted September 20 On 9/19/2024 at 8:38 AM, Vemod Zachariassen said: Kva er det eventuelt som gjer at kreditorar ikkje bør forfølgja krav overfor dødsbu? Jeg tenker vel dithen at om det dreier seg om ting i dødsboet som medfører verdier som kan realiseres (feks kjøp av eiendom/ting/etc som har en verdi seg selv, eller gjeld der penger på ett eller annet tidspunkt har blitt overført) er det noe litt annet enn om det er tjenester som mobilabonnement som har stått ubrukte siden brukeren døde. Samtidig er det mulig å konstruere scenario som over her der det kanskje kan være tvilstilfeller om det gjelder løpende tjenester som mobil og. Så en viss skjønnsmessig vurdering må nok til i de fleste tilfeller her. Jeg tenker vel dithen at der det er rimelig åpenbart at kunden ikke har hatt noen nytte av det, og det ikke kan argumenteres for at det har innebært noen vesentlig ulempe/kostnader for selger at et mobilabonnement har løpt ubrukt en liten stund, bør dette være en grei sak å stryke. 3 Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
JC1 Posted September 25 Share Posted September 25 Ndreas skrev (På 19.9.2024 den 12.20): Sånn bortsett fra sunn folkeskikk så har du også det at de betaler for en tjeneste de ikke lenger bruker, ofte uten å ha hatt mulighet for å planlegge avslutningen av denne. Siden de færreste har mulighet til å planlegge livets avslutning blir alle forpliktelser inkludert "tjenester de ikke lenger bruker" boets ansvar. Er det problematisk å ta arven med gjeld og forpliktelser så er faktisk alternativet offentlig skifte. Man kan ikke velge det man ønsker her å bare ta godene å stikke fra resten av ansvaret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.