Ndreas Posted September 19 Share Posted September 19 Har på ingen måte kompetanse til å vurdere dette, men han har iaf skrevet en liten bok om hvor dårlig ZFC er i alt. https://www.hambini.com/the-murky-world-of-zfc-zero-friction-cycling-botched-testing-frigged-results/ e: leste gjennom seksjonen jeg kan litt om (fra erfaring), nemlig vokset vs oljet kjede, og akkurat denne delen syntes jeg ikke var veldig overbevisende: Han (via to eksperter) avfeier voksing som "for mye arbeid", men poengterer samtidig at et oljet kjede bør renses ultrasonisk og med spesialiserte løsemidler pluss (hyppig?) periodisk avfetting og re-oljing. Dette blir litt skivebom for meg, da man kan selv velge hvor mange kjeder man ønsker å ha i rotasjonen, og en vokse-sesh i halvåret/året utvilsomt er lettere å gjennomføre for hvermansen enn den overnevnte metoden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted September 20 Share Posted September 20 Nei der var det mye rart. Han holder to eksperter fra kjedeindustrien frem som vitner mot voksing med utsagnet: One estimated that under certain conditions, 50 kilometres of real-world riding would be sufficient for a drip lubricant to surpass the efficiency claims of immersed wax, occurring even sooner with frequent cross-chaining. Jeg kan også anslå at under gitte forutsetninger vil 50 km være nok til å ødelegge hele kjedet og resten av sykkelen i tillegg. Birken 2014 var det som ble den dyreste i historien. Men som avid cyclist and armchair-expert vil jeg si at ingen oljer klarte seg heller. Og dette er det ve ingen som har motsagt noen gang? They also highlighted the importance of regular maintenance routines, including periodic degreasing and re-lubrication, to prevent the accumulation of dirt that can degrade the chain’s efficiency over time. According to these experts, a clean chain not only reduces friction but also extends the lifespan of the chain and drivetrain components, ultimately providing better performance and value for cyclists. Andre ting som nøyaktighet på målingen etc. høres ikke ufornuftige ut uten at jeg forkaster ZFC av den grunn. LarsB 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts