Landeveisrøveren Posted September 19 Share Posted September 19 Eg kjøpte denne i august og det er ein super sykkel. Lett, stiv, rask og fungerar både på grus og asfalt med 32 mm dekk. Har 56 cm versjonen, er 185 cm høg og ramma er samme størrelse som den 10 år gamle aero-landeveissykkelen den erstatter. Det eg ikkje blir klok på er styret. Eg kjøpte ein ferdigkonfigurert versjon av sykkelen som kom med 90 mm barstem (Road barstem mk 2, 420 x 90 mm). Sammenligna med aero-landeveissykkel gjer den brå avrundinga av buen på bukken at handgrepet blir ca 3 cm lenger bak, uavhengig av stemlengda. No er jo denne sykkelen tiltenkt ei meir oppreist sittestilling, men hendene må "krøllast opp" under kroppen i bukken. Det hjelper å sette setet langt bakover, men då kjenst sittestillinga som baktung med mindre trykk på framhjulet. Uansett seteposisjon så ser eg heile akslingen på framhjulet når hendene er i standardgrepet på styret, mens på dei to andre landeveissyklane mine er framakslingen skjult av styret i denne posisjonen. Løysinga blir vel å kjøpe eit 420 x 110 mm-barstem (evt. 120 mm), men dette kostar nokre lappar. Kva synest dere andre Fara-folk om dette styret? Er det slik blandeveissyklar skal vere om dagen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted September 20 Share Posted September 20 Har du lagt syklene over hverandre på en sånn fiffi geometri program som jeg nå i farten ikke kommer på hva heter? Da vil du jo se endringen fra den gamle sykkelen. Jeg gikk fra landeveissykkel til grussykkel, og flere centimeter høyere stack og kortere reach, for meg var dette kun positivt for sittestilling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted September 21 Share Posted September 21 @Landeveisrøveren - dette høres ut som et spørsmål om alminnelig tilpasning/bikefit og valg av egnet styreoppsett. Med en såpass ny sykkel og kostbart integrert og merkespesifikt styre, du har ikke hørt med Fara om de kan tilby veiledning for tilpasning og eventuelt en minnelig løsning for styreoppsett? Fara skriver selv under Bike fitting guide at de tilbyr bytte av styrefremspring/stem etter anskaffelse av sykkel. Jeg vet ikke om det samme gjelder for integrert styre. *** Å justere på plassering av setet er - som du skriver - ikke en løsning på utfordringer som skyldes styreoppsett. Setet bør plasseres med tanke på egnet tråkk, i praksis forholdet til pedalene. Deretter justeres styreoppsettet. Og om du vil at forumet skal si noe fornuftig om Fara Allroad versus din aerosykkel, må du nesten si hvilken aerosykkel det er snakk om og hvilket styre den har 🙂 "Samme størrelse" sier tilnærmet ingenting siden det er ingen felles standard for sykkelstørrelser. 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts