Svene Posted September 20 Share Posted September 20 Hva er tips til «god nok» lås for kidsa? Det meste som er omtalt hittil i tråden for beste lås er for tungt og for vanskelig for barn på 6-10 år å håndtere. Krav til barnelås tenker jeg er at den ikke må være for tung (under 1 kg?), være kjetting eller vaier for enkel/fleksibel festing og ha kode (nøkler tenker jeg rotes bort). Låsen fraktes typisk med på sykkelen da surra rundt styret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted September 21 Share Posted September 21 @Svene - du vil også finne noen helt lette alternativer i tråden Portabel lås. Flere av disse er utpregede voksenlåser, men noen kan fungere som barnelås. For øvrig er det med barnelåser som med andre låser - man må vite om låsen er tenkt brukt der det er reell tyverifare og man vil avskrekke reelle sykkeltyver, eller om det bare er snakk om å hindre at hvem som helst - eventuelt andre barn - triller den med seg. Barnesykler kan være billige eller kostbare, og det kan også være avgjørende for hvilken lås man vil investere i. Og alder og grad av modenhet hos barnet er åpenbart avgjørende for hvilken lås som kan håndteres. F.eks. Abus har et forståelig system med gradering av låser. De rene barnelåsene har ofte laveste gradering 1-4/20, men jeg ville forsøkt å komme opp i minst neste klasse 5-9/20. Eller høyere. Under hver kategori låser kan du filtere på bl.a. gradering og vekt. Hvis du f.eks. under kjettinglås velger faktorene du nevnte - opptil 1000 gram og kodelås - og i tillegg høyeste gradering, får du Tresor 1385/75 Color på 6/20 og 750 gram. Med samme filter under Steel-o-flex, får du Raydo Pro på 6/20 og 780 gram. Jeg hadde denne låsen, og den ble klippet på sekundet, så ingen anbefaling fra meg om den faktisk skal avskrekke tyver. Og om barnet er stort nok til å bruke bøylelås med nøkkel, får du Granit Plus 640 med helt annet beskyttelsesnivå 12/20 og 800 gram. Det gir mening kun dersom den skal parkeres i tyveriutsatte områder. I alle kategoriene er det lettere alternativer med lavere gradering. De fleste vil velge en enkel wire/kabel- eller spiralkabellås. Da er det tilnærmet likegyldig hva man velger. Gjerne etter farge. Ingen av disse kabellåsene avskrekker en sykkeltyv uansett, og alle hindrer at noen triller sykkelen med seg. Du kan dermed velge den låsen som har kombinasjon av vekt, brukervennlighet og gradering som du måtte foretrekke. Som nevnt over, er enkelte av låsene deres laget spesifikt for små barn, med artige farger og noen med kodelåser med symboler i stedet for tall. Og så finnes det åpenbart et vell av alternativer fra andre merker. Om du melder tilbake noe mer om hva som er tilfellet for deg og barnet ditt, vil du sikkert få gode tips fra forumet. 1 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted September 21 Author Share Posted September 21 Takk for mye god info. Bruksmønster er låsing på skolen og rundt omkring i nabolaget. I hovedsak er det snakk om å hindre at noen tar med seg sykkelen, men hadde vært fint med noe som også var litt tyverisikkert. Håpet var at det fantes en kjettinglås som tålte litt og kunne hindre tyveri. Junior har i dag en billig lås i selvvalgt farge fra lokal sykkelbutikk. Type tynn gummislange med vaier og kosta vel 79 eller 98kr. Han fikk ny brukt sykkel nettopp og syns selv låsen ser for pysete ut. Om jeg forstår deg riktig så er det ikke behov da for noe kraftigere med kjetting i «barne» vektklassen? Siden alle sammen i den klassen klippes/kuttes på noen sekunder uansett. Eneste årsak for å kjøpe en litt kraftigere lås blir da at junior blir fornøyd fordi låsen da ser mer bøff ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted September 21 Share Posted September 21 Å gå fra billig wire/kabellås til en kraftigere kjettinglås kan absolutt ha noe for seg. Mine kommentarer om enkel klipping knyttet seg til wire/kabel/spiralkabellåser (steel-o-flex er også en variasjon av det), ikke kjettinglåser. Om du vil ha en viss gradering i forhold til vekt, er det i tillegg til bøylelåser også verdt å se på lette foldelåser som f.eks. Bordo Lite, Bordo Lite Mini eller Ugrip Bordo med kode og gradering 7/20. 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted September 21 Author Share Posted September 21 Da går vi for en ok kjettinglås til junior her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts