JorLie Posted Tuesday at 01:37 PM Share Posted Tuesday at 01:37 PM Uansett ser det vel ut til at noe har skrudd seg løs slik at lageret har jobbet seg ut. Du må finne en trekloss og banke lageret på plass, sjekke at ingenting har rustet fast, fette opp, og skru på plass. Good to go, skulle jeg tro... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted Tuesday at 01:42 PM Author Share Posted Tuesday at 01:42 PM Fikk melding av Canyon nå at det enkleste var å bare gi meg et nytt hjul. Av en eller annen grunn foretrekker de å ikke sende meg det samme som fulgte med sykkelen, men det her: https://www.bike-discount.de/en/shimano-wh-mt501-micro-spline-29-rear-wheel Noen tanker om det er en forbedring eller forverring før jeg godtar? Dagens er en "Iridium 30" som høres ut som noe Canyon-hjemmesnekret, med disse specsa: JorLie skrev (35 minutter siden): Good to go, skulle jeg tro... Siden de uansett sender nytt hjul, og jeg vil sykle før høstferien er over, har jeg vel ikke noe å tape på å prøve med litt kraft. Ulempen er at jeg har veldig lite verktøy tilgjengelig her. Så får se om det går med noe Macgyver-løsning. Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrerav Posted Tuesday at 02:05 PM Share Posted Tuesday at 02:05 PM Ser ut som det er samme cup & cone i det hjulet som i MT500 (som jeg dessverre har vært eier av). Ikke noe vondt om cup & cone sånn generelt -- men jeg synes cup&cone-opplegget i MT500/MT501 er søppel 🙂 Enkelt å justere og smøre osv, men etter litt tids bruk så får man slark i frihjulet og påfølgende trøbbel med giring uansett hvor finslig man justerer preload. Bråker som fy når det ruller også. Jeg tar hvilket som helst rennesteinsbakhjul med maskinlager over MT500/MT501, for å være ærlig. Quote Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JorLie Posted Tuesday at 02:53 PM Share Posted Tuesday at 02:53 PM Nei, dette hjulsettet har maskinlager. Men, hvis jeg tolker tegningen rett ser det ut til at du må banke på plass lagrene med akselen i. Det er nok litt mer fiklete enn hvis du kan ta ut akselen mens lagrene sitter i navet. Så ja, mulig at du bør ha noe spesialverktøy, og at dette er litt jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrerav Posted Tuesday at 02:58 PM Share Posted Tuesday at 02:58 PM JorLie skrev (4 minutter siden): Nei, dette hjulsettet har maskinlager. Men, hvis jeg tolker tegningen rett ser det ut til at du må banke på plass lagrene med akselen i. Det er nok litt mer fiklete enn hvis du kan ta ut akselen mens lagrene sitter i navet. Så ja, mulig at du bør ha noe spesialverktøy, og at dette er litt jobb. Ja, jeg siktet til det nye hjulet som Canyon vil sende. Beklager utydelige comms 🙂 Quote Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JorLie Posted Tuesday at 03:04 PM Share Posted Tuesday at 03:04 PM Skjønner, sorry. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted Tuesday at 06:23 PM Share Posted Tuesday at 06:23 PM Sykkelmafiaen skrev (4 timer siden): Noen tanker om det er en forbedring eller forverring før jeg godtar? Dagens er en "Iridium 30" som høres ut som noe Canyon-hjemmesnekret, med disse specsa: Personlig vil jeg mye heller ha maskinlager enn cup+cone. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted Tuesday at 06:41 PM Author Share Posted Tuesday at 06:41 PM Godt poeng i at det ikke er det samme / tilsvarende som jeg har i dag. Men hvor i beskrivelsen ser dere at det er cup&cone? Er det labyrinth+contact? Jeg ser også det finnes et MT601 hjul til samme pris jeg evt kunne spurt om. Men vet ikke om det utgjør noen forskjell? De vil forøvrig ikke sende, men at jeg bestiller selv og de refunderer. Som jo er en litt rar løsning, enklere om de bare sender det samme som jeg har. Og må jo da også styre med å få flyttet over kasett, bremseskive, hjul og annet, som ikke burde være mitt problem. Men er vel ulempen med å handle på nett. Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
espenta Posted Tuesday at 06:57 PM Share Posted Tuesday at 06:57 PM Kan du be om å refundert penger for hjulet de foreslår, og evt oppgradere til et bedre hjul og betale mellomlegget selv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JorLie Posted Tuesday at 07:30 PM Share Posted Tuesday at 07:30 PM Her er mt501. Når jeg tenker meg om, kjøpte jeg qr versjonen som erstatning for et bakhjul vi kjørte i stykker på en elsykkel vi har. Det har gått problemfritt flere sesonger inkludert mye vinterbruk. Men det er tungt og nokså smalt, ikke tubeless kompatibelt. Uansett snakker vi om billige hjul, så neppe store forskjellen fra det du har regner jeg med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chalshus Posted Tuesday at 08:47 PM Share Posted Tuesday at 08:47 PM Kjøp deg et DT Swiss H1900 hjul. Bombesikkert og rimelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kakachka Posted yesterday at 04:54 AM Share Posted yesterday at 04:54 AM Chalshus skrev (8 timer siden): Kjøp deg et DT Swiss H1900 hjul. Bombesikkert og rimelig. Har ikke det 370 navet? Som er kjent for å være seriøst søppel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted yesterday at 05:04 AM Share Posted yesterday at 05:04 AM Jeg kjørte 370 på stisykkelen i tre-fire år så langt nå helt uten problemer, så helt krise tror jeg ikke det er. Kan også lett oppgraderes til ratchet såvidt jeg husker, enten ved å betale 700kr for en dt-swiss greie eller 150kr for ali-versjonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dadakool Posted yesterday at 07:12 AM Share Posted yesterday at 07:12 AM mt400 er 11spd cup og cone, mt410 er 12 spd maskinlager, bare hørt ubekreftet rykter om om noen shimano produsert 12spd nav problemer. Noen andre kan bekrefte/benekte det. Mistenket OP og @Supermann hadde 12spd/ Maskinlager på grunn av det. Jeg bruker shimanos bruksanvisning til finne ut om innemat, sjeldent i beskrivelse. Ser ut som Shimano har sluttet med cup og cone nå. Fint at noen hater det, tar det ikke personlig. Har stod på et pedal, og brukte sparkesykkel metoden etter bakgir havari på egen sykkel, og når boss røyk på en Leid Kona Process. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermann Posted yesterday at 08:30 AM Share Posted yesterday at 08:30 AM 1 hour ago, Dadakool said: mt400 er 11spd cup og cone, mt410 er 12 spd maskinlager, bare hørt ubekreftet rykter om om noen shimano produsert 12spd nav problemer. Noen andre kan bekrefte/benekte det. Mistenket OP og @Supermann hadde 12spd/ Maskinlager på grunn av det. Jeg bruker shimanos bruksanvisning til finne ut om innemat, sjeldent i beskrivelse. Ser ut som Shimano har sluttet med cup og cone nå. Fint at noen hater det, tar det ikke personlig. Har stod på et pedal, og brukte sparkesykkel metoden etter bakgir havari på egen sykkel, og når boss røyk på en Leid Kona Process. Hos meg var det definitivt konus og kuler. 11-delt HG. Med en gang navet begynte å lage lyd så åpnet jeg, fettet opp og justerte (har konusnøkler), men da var skaden allerede gjort. Hadde riktignok aldri problemer med frihjulet. Fikk tilbake hjul med nye kuler og ny innerbane etter reklamasjon, men lagerbanen i navskallet hadde fremdeles merkbar slitasje i seg etter reparasjon. Ble bedre, men ikke bra Jeg brukte navet til terrengsykling. Mulig at navet fikk mer sideveis belastning enn hva det tålte, men det er ingen unnskyldning. Husker at jeg på midten av 00-tallet prøvde å bruke et Deore disc nav på terrengsykkel jeg hadde for å spare penger mens jeg jobbet i en sykkelsjappe. Tror jeg gikk gjennom 3 frihjul på en måned eller noe slikt. Skikkelig skrot. Etter det har jeg holdt meg unna Shimano fram til det omtalte MT-400 navet over. Aldri hatt tilsvarende problemer med DT eller Hope. Nå har jeg også en sykkel med I9 Hydra. Tipper også det holder fint. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted yesterday at 08:38 AM Author Share Posted yesterday at 08:38 AM Jeg fikk hamret inn kulelageret som var poppet ut, og da passer bosset igjen. Er det da trygt å bruke, eller risikerer jeg at det popper ut på ny en senere tur? 🤔 Det er litt "play" i akslingen, kan dra den noen millimetere inn og ut, usikker på om det er det som har gjort at ting har lirket seg utover, eller om det er normalt. Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted yesterday at 08:46 AM Author Share Posted yesterday at 08:46 AM JorLie skrev (13 timer siden): Her er mt501. Ser ut som mt601 er maskinlager?. Kanskje jeg går for den, da? Selv om min erfaring med maskinlager ikke er så god, ref denne tråden, er det enklest om jeg bare har det samme på alt her på hytta 😅 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnebv Posted yesterday at 09:00 AM Share Posted yesterday at 09:00 AM 14 minutes ago, Sykkelmafiaen said: Jeg fikk hamret inn kulelageret som var poppet ut, og da passer bosset igjen. Er det da trygt å bruke, eller risikerer jeg at det popper ut på ny en senere tur? 🤔 Det er litt "play" i akslingen, kan dra den noen millimetere inn og ut, usikker på om det er det som har gjort at ting har lirket seg utover, eller om det er normalt. Det er ikkje spesielt gunstig at akslingen beveger seg. Viss den kan flytte på seg, vil eg anta at anten lagrene ikkje er plassert heilt riktig/godt nok inn og/eller at lagrene er lause eller har slark som indikerer at dei bør bytast. Litt bevegelse der det ikkje skal vere bevegelse aksellerer slitasjen temmeleg mykje og eg tenke meg at akslingen også kan ta skade av potensiell gnikking mot lager. Når alle delene som skal vere i nav og frihjulet er der, skal det, montert på sykkelen, bli holdt ganske godt saman av akslingen. Eg synes det er vanskeleg å forstå at det skal vere plass til at lageret ditt (og frihjulet) har bevegd seg ut om alle delene er der og presser/held det saman når det er montert på sykkelen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted yesterday at 09:05 AM Author Share Posted yesterday at 09:05 AM Arnebv skrev (Akkurat nå): Eg synes det er vanskeleg å forstå at det skal vere plass til at lageret ditt (og frihjulet) har bevegd seg ut om alle delene er der og presser/held det saman når det er montert på sykkelen. Enig, så åpenbart noe som er feil her. Kassetten satt jo så stramt som den skulle, så hvordan bosset og alt hadde flyttet seg en halv centi ut er jeg usikker på. Men jeg synes helt siden jeg fikk sykkelen at hjulet har vært litt "løst", uansett hvor mye jeg har strammet thru-akslen. At det liksom kunne vippes litt sidelengs. Så har vel aldri vært helt tight nok. Men vil bare ha noe å sykle med det siste av høstferien til nytt hjul kommer, så ikke så farlig om ting slites hardt i mellomtiden. Vil bare heller ikke bli strandet langt inne på fjellet. Men får ta med meg noen strips. Jeg er hipster og eier en fixie allerede, så en fixie med faktiske bremser bør være piano 😄 2 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil307 Posted yesterday at 01:04 PM Share Posted yesterday at 01:04 PM Noe må jo sitte feil her,eller har det fra fabrikk .Skal jo ikke være plass til at lagret glir ut av huset når alt er montert .Virker veldig rart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyE Posted yesterday at 01:07 PM Share Posted yesterday at 01:07 PM Jeg melder meg på i gjengen som ikke forstår noe som helst av hvordan dette kan ha beveget seg med hjulet montert på sykkel🤯 1 Quote . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted yesterday at 01:13 PM Share Posted yesterday at 01:13 PM Kakachka skrev (8 timer siden): Har ikke det 370 navet? Som er kjent for å være seriøst søppel? Gamle 370 var ræl, med paler, men disse kan oppgraderes. De nye med ratchet er i praksis samme nav som 350, minus noen gram sikkert, innmaten er identisk. Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.